Οδηγός για τη νέα σχολική χρονιά!

Οδηγός για τη νέα σχολική χρονιά!

Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού  

           

Τελικά, παρότι το προγραμματισμένο και πολυσυζητημένο άνοιγμα των σχολείων για τις 7 Σεπτεμβρίου, την προηγούμενη εβδομάδα, έμοιαζε ως μια απόφαση οριστική, για ακόμη μια φορά εμπεδώσαμε πόσο δύσκολο είναι να προβλέψει κανείς οτιδήποτε μέσα στη ρευστή κατάσταση που επικρατεί λόγω του κορωνοϊού. Έτσι, λοιπόν, όπως ενημέρωσε το υπουργείο ενδέχεται να υπάρξει παράταση της αρχικώς προγραμματισμένης έναρξης για μία εβδομάδα επιπλέον, εάν αυτό φυσικά κριθεί αναγκαίο, με βάση και την εξέλιξη που θα υπάρχει στο μέτωπο των κρουσμάτων. Σε κάθε περίπτωση, ελπίζουμε ότι οι οριστικές (ελπίζουμε και αμετάκλητες αυτή τη φορά) αποφάσεις θα ληφθούν την ερχόμενη Δευτέρα δίνοντας ένα τέλος στην αβεβαιότητα.

 

Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να ενημερώσει τους μαθητές και τις οικογένειές τους, σχετικά με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, έδωσε στη δημοσιότητα έναν οδηγό με ερωτήσεις – απαντήσεις σε καίρια ζητήματα, όπου αρχικά τονίζεται, μεταξύ άλλων, ότι «οι αρνητικές επιπτώσεις στην εξέλιξη των παιδιών από τα κλειστά σχολεία, καθώς και η ενίσχυση των ανισοτήτων, η μείωση των ευκαιριών και η έλλειψη κοινωνικοποίησης, καθιστούν την πλήρη επαναλειτουργία των σχολείων εθνική προτεραιότητα».

 

Επιπρόσθετα, σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των σχολείων, όπως ήδη γνωρίζουμε, «προβλέπεται η υποχρεωτική χρήση μάσκας σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, με ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση στην ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας από το Νηπιαγωγείο έως και τη Γ’ Δημοτικού, η εκτεταμένη ενημέρωση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων περί αυτού του ζητήματος, η επέκταση του ολοήμερου σχολείου, η δωρεάν διάθεση μασκών σε όλους τους εκπαιδευτικούς και μαθητές, αντισηπτικών καθώς και ο σχολαστικός καθαρισμός των σχολείων της χώρας σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες του ΕΟΔΥ».

 

Επιπλέον, προβλέπονται ακόμη «δειγματοληπτικοί έλεγχοι από τον ΕΟΔΥ στα σχολεία, διαφορετικά διαλείμματα για τον περιορισμό συγχρωτισμού πολλών μαθητικών ομάδων, η προσαρμοσμένη λειτουργία κυλικείων, οι σχολικοί εορτασμοί ανά τμήμα, οι μαθητικοί διαγωνισμοί με τήρηση μέτρων προστασίας, η μη πραγματοποίηση σχολικών εκδρομών και συνεδρίων, οι επισκέψεις ανά τμήμα, η διενέργεια αθλητικών δραστηριοτήτων σε εξωτερικό χώρο, η μη πραγματοποίηση σχολικών πρωταθλημάτων, τα εργαστήρια, οι υπολογιστές και τα μουσικά όργανα με πρόβλεψη για καθαρισμό υλικών και εξοπλισμού μετά από κάθε χρήση και επίσης η ισχυρή σύσταση για χρήση παγουριού, ώστε να περιοριστεί η πόση νερού απευθείας από τη βρύση».

 

Σχετικά, τώρα, με το κρίσιμο ερώτημα που απασχολεί σύσσωμη την εκπαιδευτική κοινότητα, και συγκεκριμένα το αν «είναι ασφαλής για τα παιδιά η χρήση μάσκας;», τονίζεται χαρακτηριστικά ότι «όπως αναφέρει και η Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία στο δελτίο Τύπου της (24.08.2020), η μάσκα μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ασφάλεια σε όλα τα παιδιά άνω των 2 ετών. Η χρήση της μάσκας δεν εμποδίζει την αναπνοή ούτε επηρεάζει την οξυγόνωση, αφού τα υλικά κατασκευής (π.χ. βαμβακερό ή λινό ύφασμα) επιτρέπουν τη δίοδο του αέρα και του οξυγόνου. Η μάσκα δεν επηρεάζει τη λειτουργία και την ανάπτυξη του πνεύμονα ούτε τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, ενώ δεν αποσπά την προσοχή των παιδιών από το μάθημα.

Η σωστή χρήση μάσκας έχει αποδειχθεί ότι είναι ασφαλής και μπορεί να μας προστατεύσει από τη μετάδοση του ιού με υψηλή αποτελεσματικότητα. Τόσο το Κέντρο Ελέγχου των Νοσημάτων, όσο και η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής αλλά και η Παγκόσμια Παιδιατρική Εταιρεία συστήνουν την καθολική χρήση μάσκας στην κοινότητα αλλά και στο σχολείο σε παιδιά από την ηλικία των 2 ετών».

 

Συνεχίζοντας, αναφέρεται ότι «τα παιδιά είναι σε θέση να φορούν μάσκες με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα. Παρά το μειωμένο ρίσκο λοίμωξης στις μικρότερες ηλικίες, το ενδεχόμενο μετάδοσης της λοίμωξης παραμένει. Με τη χρήση μάσκας στο σχολείο προστατεύονται, επομένως, όχι μόνο οι συμμαθητές και οι εκπαιδευτικοί αλλά και οι ενήλικες της οικογένειας και ιδιαίτερα τα άτομα αυξημένου κινδύνου του οικογενειακού περιβάλλοντος. Οι πρώτες εβδομάδες του σχολικού έτους θα αποτελέσουν σημαντικό παράθυρο για την εκπαίδευση και εξάσκηση στη χρήση της μάσκας, στη βάση πάντοτε των οδηγιών του ΕΟΔΥ».

 

Ένα ακόμη σημαντικό ερώτημα που απαντήθηκε έχει να κάνει με το τι θα συμβεί αν ένας μαθητής ή εκπαιδευτικός είναι επιφυλακτικός για τη χρήση της μάσκας. Για το λόγο αυτό, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται «η μάσκα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την είσοδο όλων στους εσωτερικούς χώρους του σχολείου. Όποιος δεν φοράει μάσκα, δεν θα μπορεί να εισέρχεται στο σχολείο. Είναι ευθύνη του διευθυντή και του συλλόγου διδασκόντων της σχολικής μονάδας να ελέγχουν ότι τα μέτρα τηρούνται από όλους». Ταυτόχρονα, πρέπει να τονιστεί ότι σε περίπτωση κρούσματος θα κλείνει το τμήμα και θα ακολουθείται διαδικασία ιχνηλάτησης με διαβαθμίσεις ανάλογα με το κάθε περιστατικό και τις τοπικές συνθήκες.

 

Σε ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα, αυτό της τηλεκπαίδευσης, το υπουργείο Παιδείας ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, ότι «η τηλεκπαίδευση θα παρέχεται σε περίπτωση απουσίας μαθητή για ειδικό λόγο που συνδέεται με τον κορωνοϊό ή σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας τμήματος ή σχολείου λόγω κορωνοϊού. Στην πρώτη περίπτωση θα γίνεται υποχρεωτικά σύγχρονη παράδοση και παρακολούθηση του μαθήματος εξ αποστάσεως (είτε ταυτόχρονη, είτε αποκλειστικά εξ αποστάσεως), ενώ στη δεύτερη περίπτωση θα γίνεται αποκλειστικά εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όλο το τμήμα. Ακόμη, για τις μικρότερες ηλικίες, έχει βιντεοσκοπηθεί μεγάλος αριθμός μαθημάτων εκπαιδευτικής τηλεόρασης, με δυνατότητα επέκτασης». Επιπλέον, επισημαίνεται ότι για την αναπλήρωση των εναπομεινάντων κενών ύλης το ΙΕΠ θα αποστείλει πρόγραμμα αναπλήρωσης προς χρήση τις πρώτες εβδομάδες της νέας σχολικής χρονιάς.

 

            Σίγουρα, λοιπόν, κατά τη διάρκεια της χρονιάς, και ειδικά τις πρώτες ημέρες, θα υπάρξουν αρκετά προβλήματα, τα οποία και θα πρέπει να αντιμετωπιστούν με αποτελεσματικό, μα πάνω απ’ όλα παιδαγωγικό τρόπο, έτσι ώστε η προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα να γίνει με το μικρότερο δυνατό κόστος. Ας ελπίσουμε ότι τηρώντας τα μέτρα θα κατορθώσουμε πρώτιστα να έχουμε την υγεία μας αλλά και παράλληλα να μην στερηθούν τα παιδιά το πολύτιμο αγαθό της μάθησης.

 

Τέλος, εύχομαι Καλή Σταδιοδρομία σε όλα εκείνα τα παιδιά που με την ανακοίνωση των βάσεων είδαν τα όνειρά τους να γίνονται πραγματικότητα και τον κόπο τους να επιβραβεύεται. Για εκείνους που δεν τα κατάφεραν δεν χρειάζεται απογοήτευση, υπάρχουν, άλλωστε, πολλές εναλλακτικές λύσεις.

 

 

 

Δημήτρης Χρυσόπουλος on Facebook
Δημήτρης Χρυσόπουλος
Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος κατάγεται από το Βόλο και είναι πτυχιούχος Φιλόλογος - Ιστορικός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2008 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου - ΕΠΑΛ. Είναι ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Ώρα Μελέτης». Παράλληλα συνεργάζεται ως αρθρογράφος με την καθημερινή εφημερίδα της Μαγνησίας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την ιστοσελίδα www.filologikos-istotopos.gr. Επιπρόσθετα βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού, φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος κατάγεται από το Βόλο και είναι πτυχιούχος Φιλόλογος - Ιστορικός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2008 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου - ΕΠΑΛ. Είναι ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Ώρα Μελέτης». Παράλληλα συνεργάζεται ως αρθρογράφος με την καθημερινή εφημερίδα της Μαγνησίας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την ιστοσελίδα www.filologikos-istotopos.gr. Επιπρόσθετα βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού, φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.