slide035Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ “ΝΕΦΕΛΩΝ”

(α) Η διδασκαλία του έργου

Οι «Νεφέλες» διδάχθηκαν στα Μεγάλα Διονύσια του 423 π.Χ. Προς μεγάλη του απογοήτευση ο Αριστοφάνης κέρδισε μόλις το τρίτο (και τελευταίο) βραβείο, παρά το γεγονός ότι, όπως διατείνεται στην Παράβαση της αναθεωρημένης εκδοχής του έργου, η κωμωδία αυτή ήταν από τις πιο έξυπνες που έγραψε ποτέ.

Δεν είναι εύκολο να εικάσουμε ποιος παράγοντας οδήγησε το έργο στην αποτυχία, αν και ο ίδιος ο Αριστοφάνης — και πάλι στην Παράβαση της αναθεωρημένης εκδοχής του έργου — αποδίδει την ευθύνη αποκλειστικά στην αβελτηρία των Αθηναίων. Τέτοιου είδους αναφορές, όμως, αποτελούν συμβατικό στοιχείο των Παραβάσεων και δεν πρέπει να τις παίρνουμε τοις μετρητοίς.

Πάντως τη χρονιά εκείνη ο Αριστοφάνης είχε αναμφίβολα σοβαρό ανταγωνισμό, άρα η αποτυχία του ενδεχομένως να μην οφειλόταν αποκλειστικά και μόνο στις γνωστές εγγενείς αδυναμίες του συστήματος με το οποίο κρίνονταν οι παραστάσεις στους αθηναϊκούς δραματικούς αγώνες. Tο 1ο βραβείο κέρδισε ο μεγάλος ανταγωνιστής του Αριστοφάνη, οΚρατίνος, με το έργο «Πυτίνη» («Το Φλασκί»), που θεωρούνταν από τα αριστουργήματά του. Δεύτερος κατετάγη ο Αμειψίας με τον «Κόννο», μια ακόμη παρωδία της φιλοσοφίας και των φιλοσόφων, η οποία παρουσίαζε επίσης ως χαρακτήρα τον Σωκράτη. Και τα δύο αυτά έργα είναι χαμένα σήμερα, αλλά, όπως ξέρουμε, αυτό δεν είναι κατ᾽ ανάγκην ένδειξη υποδεέστερης ποιότητας.

Ολόκληρο το άρθρο στη σελίδα antonispetrides.wordpress.com

Προηγούμενο άρθροΠροβλήματα υγείας – αναρρωτικές άδειες – μείωση ωραρίου αναπληρωτών και μονίμων εκπαιδευτικών
Επόμενο άρθρο43ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων
Ο Αντώνης Κ. Πετρίδης (γεν. 1975) είναι αριστούχος απόφοιτος κλασικής φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Cambridge (Trinity College). Υπηρετεί ως Επίκουρος Καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας στο Πρόγραμμα “Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό” του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα κινούνται κυρίως γύρω από το αρχαίο ελληνικό θέατρο και την ελληνιστική λογοτεχνία. Από το 2009 ανήκει στην ομάδα που συνέγραψε και εποπτεύει την εφαρμογή του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών και Λατινικών στη Μέση Εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας έχει αναλάβει την πτυχή της Αρχαίας Γραμματείας από Μετάφραση στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.