Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: 3η Ενότητα-Ο κοινωνικός ρατσισμός στην κοινωνία του σήμερα (Κριτήριο αξιολόγησης)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: 3η Ενότητα-Ο κοινωνικός ρατσισμός στην κοινωνία του σήμερα (Κριτήριο αξιολόγησης)

Κείμενο: Ο κοινωνικός ρατσισμός στην κοινωνία του σήμερα

Πρωταρχικά, καλό θα ήταν να επισημανθεί η έννοια του φαινομένου του ρατσισμού. Με τον όρο ρατσισμό εννοούμε τη διάκριση σε βάρος ατόμων, κοινωνικών ομάδων ή κατηγοριών ατόμων, που προσδιορίζονται με βάση τα φυλετικά ή και πολιτισμικά τους χαρακτηριστικά, με συνέπεια την ανάπτυξη αισθήματος υπεροχής και ανωτερότητας προς αυτούς. Τα είδη του ρατσισμού είναι πολλά, εμείς όμως θα εστιάσουμε στον κοινωνικό ρατσισμό, που αφορά ζητήματα όπως, διακρίσεις βασισμένες σε πολιτικές, ιδεολογικές, πνευματικές, οικονομικές, πολιτιστικές διαφορές, διακρίσεις σε βάρος των γυναικών, των μειονοτήτων, των ατόμων με ειδικές ανάγκες.

Πιο συγκεκριμένα, ο κοινωνικός ρατσισμός στρέφεται εναντίον ανίσχυρων και αδύνατων κοινωνικών ομάδων, που διαφέρουν από τους άλλους συνανθρώπους τους ως προς τον τρόπο ζωής, ως προς το θρήσκευμα, τις αντιλήψεις τους, τις ερωτικές επιλογές τους, το φύλο τους. Λυπητερό είναι το γεγονός, ότι αυτό το φαινόμενο δεν έχει εκλείψει από τη σύγχρονη κοινωνία, παρά τα τεχνολογικά επιτεύγματα και την καλύτερη από άποψη ποιότητας παιδεία που λαμβάνει ο άνθρωπος σήμερα.

Τα αίτια της λανθασμένης συμπεριφοράς και τακτικής του ανθρώπου σε βάρος ευπαθών ομάδων έχουν πολλές ρίζες. Ένας λόγος αποτελεί, η ασφάλεια και η οικειότητα του ατόμου μέσα στο γνώριμο και οικείο περιβάλλον που έχει δημιουργήσει, και γι’ αυτό το διαφορετικό του προκαλεί φόβο και ανασφάλεια, με αποτέλεσμα να το αντιμετωπίζει ως απειλή, ως επικίνδυνη εισβολή που πρέπει να εξοντωθεί. Σε αυτήν την περίπτωση, καθοριστικό ρόλο παίζουν οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα με τα οποία διαπαιδαγωγούνται συνήθως οι άνθρωποι από μικρή ηλικία. Τα στερεότυπα αυτά ενισχύονται από τα ΜΜΕ που προβάλλουν με έμφαση διάφορα περιστατικά, προκλητικά για την κοινή γνώμη σχετικά με τη δράση και τη ζωή ατόμων όπως οι ναρκομανείς, οι ομοφυλόφιλοι, οι ανύπαντρες μητέρες.

Ένα άλλο, ίσως και το πιο σημαντικό κατά τη γνώμη μου, αίτιο είναι η αμάθεια και η έλλειψη παιδείας και αγωγής των σημερινών πολιτών, κάνοντας έτσι πρόσφορο το έδαφος για τη δημιουργία φαινομένων μισαλλοδοξίας, φανατισμού και ρατσισμού.

Ο κοινωνικός ρατσισμός εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για μια κοινωνία, διότι διακρίνει τους ανθρώπους σε δυνατούς-ανώτερους και αδύναμους-κατώτερους, περιθωριοποιεί και αποκλείει ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και άτομα παραβιάζοντας απρόκλητα σημαντικά ανθρώπινα δικαιώματα. Οι έντονες διακρίσεις, οι κοινωνικοί αποκλεισμοί μπορούν να οδηγήσουν σε διχασμό, αναταραχές, σε βίαιες συμπεριφορές, επικίνδυνες για το κοινωνικό σύνολο, ακόμα και στην εξόντωση σε οτιδήποτε διαφορετικό.

Η γνώση, η μόρφωση και ιδιαίτερα η ανθρωπιστική παιδεία είναι εφικτό να συμβάλλουν στην ανάπτυξη κριτικής ικανότητας με σκοπό τη μείωση του κοινωνικού ρατσισμού. Επίσης, η μελέτη της ιστορίας και της κοινωνιολογίας, είναι σε θέση με γνώσεις και επιχειρήματα να αποδείξουν ότι ο ρατσισμός σε οποιαδήποτε μορφή του είναι αβάσιμος επιστημονικά και πως η ισότητα ανάμεσα στους ανθρώπους είναι αδιαμφισβήτητη. Η ισότητα και ο σεβασμός στο διαφορετικό μπορούν να δημιουργήσουν ένα κόσμο δίκαιο και θεσπισμένο με δημοκρατικές αξίες, μα πάνω από όλα πολιτισμένο!

Κατερίνα Τηλιακού, rodosreport.gr

Θέμα 1ο

Σε ποιους παράγοντες αποδίδει η αρθρθογράφος τη λανθασμένη συμπεριφορά και τακτική του ανθρώπου σε βάρος ευπαθών ομάδων; (60-70 λέξεις)

(Μονάδες 6)

Θέμα 2ο

α) Να αναγνωρίσετε και να καταγράψετε τη δομή της πρώτης παραγράφου του κειμένου «Πρωταρχικά …. με ειδικές ανάγκες.»

β) Να γράψετε ένα πλαγιότιτλο για την τελευταία παράγραφο του κειμένου.

γ) ανωτερότητας, ανίσχυρων, λανθασμένης, διαφορετικό, εφικτό, μείωση. Να γράψετε τα αντώνυμα των παραπάνω λέξεων.

(Μονάδες 4)

Θέμα 3ο (Παραγωγή λόγου)

Σε ένα άρθρο σας που θα δημοσιευθεί σε διαδικτυακή ιστοσελίδα να αναφερθείτε στις επιπτώσεις που έχει το φαινόμενο του ρατσισμού στη ζωή των ανθρώπων καθώς και στους παράγοντες που θα μπορούσαν να συμβάλλουν στον περιορισμό του (200-250 λέξεις).

(Μονάδες 10)

2η Ενότητα-Η σημασία της γλωσσομάθειας (Κριτήριο αξιολόγησης)
3η Ενότητα-Ο κοινωνικός ρατσισμός στην κοινωνία του σήμερα (Κριτήριο αξιολόγησης)
4η Ενότητα-Η Ευρωπαϊκή ταυτότητα του μέλλοντος (Κριτήριο αξιολόγησης)

5η Ενότητα-Σκέψεις με αφορμή την εξάπλωση των πολέμων και της βίας

Μανόλης Μαυρακάκης on FacebookΜανόλης Μαυρακάκης on GoogleΜανόλης Μαυρακάκης on TwitterΜανόλης Μαυρακάκης on Youtube
Μανόλης Μαυρακάκης
Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι ο διαχειριστής του «Φιλολογικού Ιστότοπου». Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι ο διαχειριστής του «Φιλολογικού Ιστότοπου». Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.