Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

 

Η αγωνία έλαβε τέλος… Τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων ανακοινώθηκαν (παραμένουν σε εκκρεμότητα τα ειδικά μαθήματα) και τα συμπεράσματα που βγήκαν για ακόμη μια χρονιά σίγουρα δε διαφέρουν και… πολύ από τις προηγούμενες με κάποιες επιπρόσθετες διαπιστώσεις! Το ενδιαφέρον, πλέον, στρέφεται στην ανακοίνωση των Ε.Β.Ε. καθώς και στη συμπλήρωση των μηχανογραφικών, μια διαδικασία για την οποία ακόμη δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση από το υπουργείο Παιδείας…

 

Αρχικά, σκόπιμο κρίνεται να τονιστεί ότι παρά το γεγονός πως κατά γενική ομολογία τα θέματα που τέθηκαν φέτος κατά σειρά σε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Αρχαία Ελληνικά, Λατινικά και Ιστορία δεν ήταν «τρομερά» απαιτητικά -πόσο μάλλον για κάθε καλά προετοιμασμένο μαθητή- εντούτοις τα αποτελέσματα «έδειξαν» ότι οι υποψήφιοι αντιμετώπισαν πολλά και σοβαρά προβλήματα για ακόμη μια χρονιά… Για του λόγου το αληθές σε σχέση με το 2021, είχαμε μείωση του ποσοστού των αριστούχων στα τρία από τα τέσσερα μαθήματα και πιο συγκεκριμένα σε Γλώσσα, Αρχαία και Λατινικά, εν αντιθέσει με την Ιστορία όπου υπήρξε μια μικρή άνοδος.

 

Σε Λατινικά και Ιστορία ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των υποψηφίων έγραψε κάτω από τη βάση (45,13% και 47,96% αντίστοιχα), ενώ στα Αρχαία το σχετικό ποσοστό κυμάνθηκε σχεδόν στο 37,20%. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι οφείλουμε να μη συνδέουμε τον χαρακτηρισμό των θεμάτων ως «εύκολων», «βατών» ή «δύσκολων» με την τελική επίδοση των μαθητών διότι τις περισσότερες φορές αποδεικνύεται πως κάτι τέτοιο δεν οδηγεί σε σωστά συμπεράσματα. Δυστυχώς, τα άσχημα αποτελέσματα έχουν την εξήγησή τους ή καλύτερα την ερμηνεία τους, γι’ αυτό και πρέπει να δούμε την αλήθεια κατάματα, να «διαβάσουμε» τις επιδόσεις «βαθύτερα» και να προσπαθήσουμε να βάλουμε όλοι μας ένα λιθαράκι, ο καθένας από το μετερίζι του, προκειμένου και τα «κακώς κείμενα» να διορθωθούν αλλά και η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης να αναβαθμιστεί, όσο φυσικά είναι δυνατό να συμβεί κάτι τέτοιο με τις υπάρχουσες δύσκολες συνθήκες!

 

Σίγουρα, όμως, με μια πρώτη ματιά οι περισσότεροι θα συμφωνούσαν ότι η πανδημία, τα δύο αυτά χρόνια που μας ταλαιπωρεί, προκάλεσε σωρεία προβλημάτων μεταξύ των οποίων η ανάγκη για τηλεκπαίδευση σε δύο πολύ σημαντικές για τη μετέπειτα πορεία τάξεις, όπως είναι η Α’ και η Β’ Λυκείου αλλά και η μη τέλεση προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων με όσα συνεπάγεται… Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι οι χαμηλές βαθμολογίες δεν αφορούν μόνο τις πανελλαδικές εξετάσεις αλλά και αυτές στις υπόλοιπες τάξεις τόσο του Λυκείου όσο και του Γυμνασίου αποδεικνύοντας ότι τα «κενά» που δημιουργήθηκαν λόγω της τηλεκπαίδευσης σε πολλές περιπτώσεις δεν καλύφθηκαν ποτέ!

 

Επιπλέον, σε πάρα πολλά μαθήματα η ύλη ήταν ιδιαίτερα μεγάλη και δεν υπήρχε ο χρόνος να εμπεδωθεί σωστά, ενώ σε συνδυασμό με την «αδυναμία» πολλών υποψηφίων να οργανώσουν το διάβασμά τους ώστε να καθίσταται αποδοτικό καθώς και την ελλιπή προετοιμασία τους ήταν αναμενόμενο να δούμε χαμηλές βαθμολογίες… Φυσικά, θα ήταν παράλειψη να μην τονιστεί ότι μεγάλη αναστάτωση φέτος προκάλεσαν και οι ενδεικτικές απαντήσεις που δόθηκαν στα βαθμολογικά κέντρα από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ειδικά στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας), ενώ για ακόμη μια χρονιά οι αναβαθμολογήσεις «σηκώνουν» μεγάλη συζήτηση. Και δεν είναι μόνο αυτές… Υπάρχουν ακόμη πολλές παράμετροι που πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη προκειμένου να αντιληφθούμε πλήρως τι ακριβώς οδηγεί στις χαμηλές αυτές «πτήσεις» (σχολικά εγχειρίδια, «ανάγκη» για αποστήθιση, έλλειψη επιμόρφωσης καθηγητών κ.α.) και να βελτιώσουμε την υπάρχουσα κατάσταση.

 

Και επειδή το συγκεκριμένο ζήτημα δεν είναι καθόλου επιφανειακό, θα προσπαθήσουμε σε επόμενο άρθρο μας μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του «www.filologikosistotopos» να εστιάσουμε διεξοδικότερα τόσο στις αιτίες όσο και σε κάποιες πιθανές λύσεις που θα βοηθούσαν να αλλάξει σε κάποιο βαθμό το τοπίο στην ελληνική εκπαίδευση, αρχής γενομένης από τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια…

 

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, τα αποτελέσματα των πανελλαδικών δεν αλλάζουν και κάθε υποψήφιος με βάση αυτά οφείλει να προετοιμαστεί επαρκώς για τις επόμενες κινήσεις του. Από τη στιγμή, λοιπόν, που εκκρεμούν οι Ε.Β.Ε., τα αποτελέσματα των ειδικών μαθημάτων και φυσικά η συμπλήρωση των μηχανογραφικών, τα χέρια των υποψηφίων σε κάποιο βαθμό δείχνουν «δεμένα»… Μην αφήνετε, όμως, τις ημέρες να κυλούν άσκοπα…

 

Ενημερωθείτε για τις σχολές που σας ενδιαφέρουν, δείτε τα προγράμματα σπουδών τους, ψάξτε όλα όσα αφορούν την επαγγελματική αποκατάσταση, τις αντιστοιχίες των τμημάτων σε περίπτωση μετεγγραφής, τυχόν διεξόδους μέσω μεταπτυχιακών, μιλήστε με επαγγελματίες του κλάδου, ρωτήστε για όλα όσα σας απασχολούν, συζητήστε με τους γονείς σας, τους καθηγητές σας και τους συμβούλους επαγγελματικού προσανατολισμού…

 

Μπορεί κάθε υποψήφιος να θεωρεί ότι τα δύσκολα πέρασαν παρόλα αυτά η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου είναι εξίσου σημαντική με τη διαδικασία των εξετάσεων καθότι, πλέον, πρέπει να γίνουν σωστές επιλογές και όχι βιαστικές και επιπόλαιες που θα σας ζημιώσουν μελλοντικά… Πρώτιστα, όμως, αναρωτηθείτε τι πραγματικά θα θέλατε να κάνετε ανεξαρτήτως αποτελεσμάτων και συνθηκών… Ίσως, αυτό είναι το πιο σημαντικό «κλειδί» στην προσπάθεια να «ορίσετε» το μέλλον σας… Επιπρόσθετα, μην αμελείτε το γεγονός ότι υπάρχει και το παράλληλο μηχανογραφικό για εισαγωγή στα Ι.Ε.Κ. το οποίο φέτος προσφέρει μεγαλύτερο πλήθος επιλογών σε σχέση με πέρσι…

 

Κλείνοντας, εύχομαι ολόψυχα καλή σταδιοδρομία σε όλους τους υποψηφίους. Είτε τα καταφέρατε είτε όχι, να είστε περήφανοι για την προσπάθειά σας, για τον αγώνα σας και για όλα όσα έχετε πετύχει στη σχολική σας διαδρομή… Η ζωή «απλώνεται» στα χέρια σας! Το ταξίδι ήδη ξεκίνησε!

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.