Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν τον κύκλο μαθημάτων: ΠΛΑΤΩΝΟΣ “ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ”, με την διδάκτορα κ. ΑΝΝΑ Χ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ.

Τίτλος 38ου μαθήματος: “Έρως, γιός Πόρου και Πενίας”,
[Α΄ Μέρος του λόγου της Διοτίμας (συνέχεια): “Συμπόσιον”, στ. 203b-204b5].

Το μάθημα παραδόθηκε στην Αθήνα, στην αίθουσα ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ., στις 6 Φεβρουαρίου 2018
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ 38ΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Α΄ Μέρος του λόγου της Διοτίμας (συνέχεια): “Συμπόσιον”, στ. 203b-204b5.

Η Διοτίμα αφηγείται την γέννηση του δαιμονίου έρωτος, η οποία πραγματοποιείται στα γενέθλια της Πανδήμου Αφροδίτης, που είναι κόρη του θεού Διός και της θνητής Διώνης.

Οι θεοί εόρτασαν τα γενέθλιά της, πραγματοποιώντας νοητικόν συμπόσιον μέσα στα ανάκτορα του Διός. Εκεί παρευρίσκετο ο γιός της Μήτιδος, ο Πόρος. Μόλις δείπνησαν οι θεοί, κατέφθασε η Πενία στα πρόθυρα των ανακτόρων, για να ζητιανέψει. Τότε ο Πόρος, μεθυσμένος από το νέκταρ των θεών, βγήκε στον κήπο του Διός, έξω από τα ανάκτορα. Η Πενία, τότε, σκέφθηκε να τεκνοποιήσει με τον Πόρο, ξάπλωσε δίπλα του και, ενώ αυτός κοιμόταν, συνουσιάστηκε μαζί του και γέννησε τον δαιμόνιο έρωτα.

Ο μύθος της γέννησης του δαιμονίου έρωτος από τον Πόρο και την Πενία, αναδεικνύει την μικτή φύση του, εφόσον προέρχεται από τον Λόγο του Διός, που συμβολίζει ο Πόρος και την Πενία, που συμβολίζει την ψυχική ύλη, πάνω στην οποία αντανακλάται ο Λόγος, προκειμένου να γεννηθεί ο αισθητός κόσμος. Τί είναι, όμως, ο δαιμόνιος έρως για την Πάνδημο Αφροδίτη; Είναι το “όμμα της ψυχής” της, δηλαδή το μέσον διά του οποίου η Πάνδημος Αφροδίτη θα καταστεί ερωτική, δηλαδή μεθεκτή από τις ανθρώπινες ψυχές. Γι’αυτό ακριβώς, ενώ ο θείος έρως είναι πάντοτε ευδαίμων και αυτάρκης, ο δαιμόνιος έρως είναι μικτός, έχει δηλαδή μέσα του τόσο το στοιχείο του πατέρα του, του Πόρου, όσο και το στοιχείο της μητέρας του, της Πενίας. Με αυτήν την έννοια, από την φύση της μητέρας του, της Πενίας, ο δαιμόνιος έρως κληρονομεί το στοιχείο της ένδειας, δεν έχει κάλλος, κυκλοφορεί πάντοτε ανυπόδητος, είναι ανέστιος και κοιμάται στο ύπαιθρο. Αντιθέτως, από την φύση του πατέρα του, του Πόρου, ο δαιμόνιος έρως κληρονομεί το στοιχείο της αενάου θηρεύσεως του καλού και του αγαθού. Έτσι, ο δαιμόνιος έρως είναι ανδρείος, ριψοκίνδυνος και δολοπλόκος, επιθυμεί την φρόνηση και είναι ο αιώνιος φιλόσοφος.

Η Διοτίμα αναδεικνύει έτσι την ουσία της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας της οποίας η εικόνα είναι ο δαιμόνιος έρως: Όπως δηλαδή ο δαιμόνιος έρως είναι μεταξύ του Πόρου και της Πενίας, έτσι και η φιλοσοφία είναι μεταξύ της σοφίας και της αμάθειας.

Προτείνεται η ανάγνωση δύο άρθρων της διδάκτορος κας Άννας Χ. Μαρκοπούλου, δημοσιευμένων στον «Παιδαγωγικό Λόγο», με αναφορά στους επτά αναβαθμούς του λόγου της Διοτίμας:

α΄) Οι διαβαθμίσεις της ιδέας του Κάλλους στο πλατωνικό Συμπόσιον και η λειτουργία των θεωρητικών αρετών : https://drive.google.com/file/d/0B5n9…

β΄) Η ψυχή θεωρός και δημιουργός του νοητού Κάλλους στο πλατωνικό Συμπόσιον και η λειτουργία των αρετών της νοερώς ενεργούσης ψυχής: https://drive.google.com/file/d/0B5n9…

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΜΙΛΗΤΡΙΑΣ

Η Άννα Μαρκοπούλου σπούδασε στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και στο Τμήμα Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Paris V της Σορβόννης, όπου το 1994 ανακηρύχθηκε διδάκτωρ.
Κατά την διάρκεια της εκπόνησης της διδακτορικής της διατριβής, εργάστηκε στον τομέα της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης ως μέλος της Ερευνητικής Ομάδας στο εργαστήριο του Γαλλικού Εθνικού Ιδρύματος Επιστημονικών Ερευνών (C.N.R.S.).
Δίδαξε Φιλοσοφία της Παιδείας και Παιδαγωγική Θεωρία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στην Ανώτατη Παιδαγωγική Σχολή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.) στην Αθήνα.
Από το 2008 ασχολείται με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία με έμφαση στην πλατωνική και νεοπλατωνική φιλοσοφία.
Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε επίσημα περιοδικά αναγνωρισμένου κύρους με κριτές.
Από το 2015 είναι τακτικό μέλος της Ελληνικής Φιλοσοφικής Εταιρείας (Ε.Φ.Ε.).

Δείτε το video στον παρακάτω σύνδεσμο

Μάθημα 38ον : Έρως, γιός Πόρου και Πενίας

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.