Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν τον κύκλο μαθημάτων: ΠΛΑΤΩΝΟΣ “ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ”, υπό της διδάκτορος κ. ΑΝΝΑΣ Χ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ. Τίτλος 29ου μαθήματος: “ΚΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣ: Η ΓΕΝΕΣΙΣ ΤΗΣ ΟΡΑΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ”, (Λόγος τοῦ Ἀριστοφάνους – Α΄ μέρος : “Συμπόσιον”, στ. 189a-190b), το οποίο παρεδόθη στις 5 Δεκεμβρίου 2017. Εικόνα τίτλων παρουσίασης – Τοιχογραφία: “Γιγαντομαχία” (περ. 1529) Έργο του Piero Bonaccorsi (επωνομαζομένου και Perino del Vaga). Πρωτότυπος τίτλος: Giove folgora i giganti ribelli. Villa del Principe-Palazzo di Andrea Doria, Γένοβα.

Συνοπτική παρουσίαση 29ου μαθήματος

Λόγος του Αριστοφάνους – Α΄ Μέρος : “Συμπόσιον”, στ. 189a-190b Ο λόγος του Αριστοφάνους συμβολίζει την στιγμή που ο Δίας τέμνει στα δύο τον Κρόνο και αναδύεται στο φως η ορατή δημιουργία. Οι προϋποθέσεις αυτής της γενέσεως, προκειμένου το σώμα του σύμπαντος να μορφοποιηθεί σε κόσμο, είναι τρεις: Ο ήχος, η κίνησις και η “πρόοδος”, δηλαδή η ανάλυσις της συμπυκνωμένης νοήσεως του Κρόνου σε λόγο του Διός-Νου. Η θεία πρόνοια που ακολουθεί την τομή του Κρόνου από τον Δία αναδεικνύεται από τον γέλωτα του Αριστοφάνους, εφόσον Αριστοφάνης γελά ο ίδιος, αλλά και, ως κωμωδιογράφος, προκαλεί τον γέλωτα. Ο Αριστοφάνης περιγράφει, στο πρώτο μέρος του λόγου του, την ανθρώπινη φύση, η οποία αρχικά δεν ήταν όπως είναι σήμερα. Πιό συγκεκριμένα, στην αρχή τα γένη των ανθρώπων ήσαν τρία: Το άρρεν, το θήλυ και το αρρενόθηλυ ή το λεγόμενο “ανδρόγυνον είδος”. Το άρρεν γένος έλκει την καταγωγή του από τον ήλιο, το θήλυ γένος από την γη, ενώ το αρρενόθηλυ από την σελήνη. Σε αυτό το πλαίσιο, το άρρεν γένος συμβολίζει την μονάδα των Πυθαγορείων, το θήλυ την αόριστο δυάδα των Πυθαγορείων, ενώ το αρρενόθηλυ, ως μικτόν γένος, συμβολίζει την τριάδα ή το “πρώτον μικτόν” των Πυθαγορείων. Αυτά τα τρία γένη αποσυμβολίζονται σε δύο επίπεδα: Στο επίπεδο του νου προηγούνται η μονάς και η δυάς, που γεννούν το “πρώτον μικτόν” δηλαδή τον αρρενόθηλυ “Φάνητα-Έρωτα”. Στο επίπεδο της ψυχής τα τρία γένη συμβολίζουν τα αντίστοιχα τρία είδη των ασάρκων ψυχών: Το άρρεν που, όπως προαναφέραμε, έλκει την καταγωγή του από τον ήλιο, συμβολίζει την ψυχή που εμφορείται από τον έρωτα της “Ουρανίας Αφροδίτης”, το θήλυ που προέρχεται από την γη, συμβολίζει την ψυχή που εμφορείται από τον έρωτα της “Πανδήμου Αφροδίτης”, ενώ το τρίτο γένος που προέρχεται από την σελήνη, συμβολίζει την ψυχή που είναι μικτή, δηλαδή έχει μέσα της και το θήλυ και το άρρεν στοιχείο και, ως εκ τούτου, εμφορείται από τον”μικτόν έρωτα” της “Ουρανίας” και της “Πανδήμου Αφροδίτης” ταυτόχρονα.

Βιογραφικά στοιχεία ομιλήτριας

Η Άννα Μαρκοπούλου σπούδασε στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και στο Τμήμα Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Paris V της Σορβόννης, όπου το 1994 ανακηρύχθηκε διδάκτωρ. Δίδαξε Φιλοσοφία της Παιδείας και Παιδαγωγική Θεωρία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στην Ανώτατη Παιδαγωγική Σχολή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.) στην Αθήνα. Από το 2008 ασχολείται με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία, με έμφαση στην πλατωνική και νεοπλατωνική φιλοσοφία.

Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ ευχαριστούν θερμά το ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ. για την πρόσκληση τηλεοπτικής καταγραφής.

Πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο για να δείτε το video

 

Πλάτωνος Συμπόσιον – Άννα Χ. Μαρκοπούλου. Μάθημα 29ον: Κρόνος-Δίας: Η γένεσις της ορατής δημιουργίας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.