Νεοελληνική Γλώσσα B´ Γυμνασίου: 3η Ενότητα: Φιλία (Κριτήριο αξιολόγησης)

 

Κείμενο

Eγώ και οι κολλητοί μου…

Η σημασία της φιλίας για τους νέους Έλληνες εκφράζεται απόλυτα μέσα από αυτή τη μεταφορική φράση για να δείξεις τον φίλο σου: «ο κολλητός/η κολλητή μου». Στην Ελλάδα υπάρχει μια παράδοση στο θέμα της φιλίας, η οποία ανιχνεύεται μέχρι και την αρχαιότητα με μερικά ζευγάρια φίλων οι οποίοι πέρασαν στην αθανασία του μύθου ή της ιστορίας. Οι δε Σπαρτιάτες πολεμούσαν πάντοτε ανά ζεύγη και ο καθένας ήταν δεμένος με τον φίλο και συμπολεμιστή του πραγματικά στη ζωή και τον θάνατο. Σήμερα, η αίσθηση της εγγύτητας που νιώθεις για κάποιον άλλο εκφράζεται με αυτή τη μεταφορική φράση, η οποία εκτός των άλλων εννοεί ότι υπάρχουν πλήθος πραγμάτων που συντελούν στη «χημεία» μεταξύ εσένα και των φίλων σου. Στις μικρότερες ηλικίες το σχολείο και στις λίγο μεγαλύτερες το Πανεπιστήμιο φαίνεται ότι είναι οι κατεξοχήν χώροι στους οποίους οικοδομούνται οι φιλίες, ενώ αργότερα οι χώροι εργασίας. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει ισχυρή παράδοση άλλου τύπου κλειστών ομάδων (όπως είναι τα clubs κοινών ενδιαφερόντων, οι σύλλογοι δραστηριοτήτων κτλ.), ώστε να προκύπτουν φιλίες μέσα από παρόμοιες συγκεντρώσεις. Αντιθέτως, στα μεγάλα αστικά κέντρα, παρά την υπερσυσσώρευση πληθυσμού πολλές φορές και την αίσθηση αποξένωσης που υπάρχει, η γειτονιά υπάρχει και λειτουργεί ακόμη ως χώρος αλλά και ως κριτήριο επιλογής φίλων. Αυτό όμως που οι Έλληνες νέοι εκτιμούν περισσότερο στη φιλία είναι αυτή η αίσθηση του να μοιράζεσαι κοινούς κώδικες επικοινωνίας με κάποιον άλλο και να πιστεύεις  –άσχετα με το αν ισχύει πραγματικά ή όχι– ότι ο φίλος ή οι φίλοι σου θα σε ακολουθούν και θα σε στηρίζουν σε όλη σου τη ζωή.

http://www.mfa.gr/greek/greece/windows/young_people/friends.htm

 

1ο θέμα (Κατανόηση κειμένου / επικοινωνιακού πλαισίου)

Α.1. Ποιο είναι οι χώροι όπου οι Έλληνες διαμορφώνουν τις φιλίες τους, σύμφωνα με το κείμενο;

Α.2. Πως αντιλαμβάνεστε εσείς τη μεταφορική έννοια «του κολλητού/της κολλητής»; Βασιστείτε στο κείμενο και στην προσωπική σας  εμπειρία.

 

2ο θέμα (Δομή και γλώσσα του κειμένου)

Β.1. Εκφράζεται, ανιχνεύεται, μοιράζεσαι, στηρίζουν: Να μεταφέρετε αυτά τα ρήματα του κειμένου στην άλλη φωνή(χωρίς αλλαγές σε πρόσωπο, αριθμό και χρόνο) και κατόπιν, με κάθε ένα από τα καινούρια ρήματα, φτιάξτε προτάσεις.

Β.2. συμπολεμιστής, Πανεπιστήμιο, οικοδομούνται, υπερσυσσώρευση: Να βρείτε το πρώτο συνθετικό των παραπάνω σύνθετων λέξεων και να το χρησιμοποιήσετε με τον ίδιο τρόπο για να φτιάξετε τέσσερις νέες σύνθετες λέξεις.

 

3ο Θέμα (Παραγωγή λόγου)

Γ.1. Σε ένα άρθρο που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου, να καταγράψετε την άποψή σας σχετικά με την αξία της φιλίας στην ηλικιακή περίοδο της εφηβείας.   

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.