Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου: Γλωσσικές Ασκήσεις (Συνώνυμα)

Να ξαναγράψετε τα παρακάτω αποσπάσματα αντικαθιστώντας τις υπογραμμισμένες λέξεις με άλλες ισοδύναμες νοηματικά:

  1. Η πληροφορία είναι το Α και το Ω στο Internet, και μάλιστα μπορούμε όχι μόνο να πάρουμε αλλά και να δώσουμε πληροφορίες. Άλλωστε έτσι δημιουργήθηκε η τεράστια αυτή βάση δεδομένων, στην οποία μπορούμε να βρούμε σχεδόν τα πάντα, αρκεί να ξέρουμε πώς θα ψάξουμε.

Μάρα Καζάκου, ΤΟ ΒΗΜΑ

  1. Η τηλεργασία δεν ήταν μια άγνωστη έννοια, άλλωστε ως πρακτική εφαρμόζεται σε πολλές εταιρείες ανά τον κόσμο εδώ και χρόνια. Στην Ελλάδα, μπήκε ξαφνικά στη ζωή μας, κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, γι’ αυτό και είναι πιο δύσκολο να την αξιολογήσουμε με αντικειμενική ματιά.

Νίκος Γιαννόπουλος, www.news247.gr

 

  1. Υπάρχουν κάποιες παραδοχές που θεωρώ πως είναι κοινός τόπος για όλους σχεδόν. Η αξία της εκπαίδευσης, της παιδείας, της ευρείας μόρφωσης και ύστερα –κανείς δεν γλιτώνει από αυτό –της εξειδίκευσης. Μεγαλώσαμε όλοι λίγο-πολύ σε σχολεία που δεν είχαν μεγάλες διαφορές, τουλάχιστον όχι στο σύστημα, στην ύλη και στους σκοπούς τους. Πήραμε από εκεί πέντε, μάθαμε και άλλα πέντε μόνοι μας, προσπαθήσαμε να συγκροτήσουμε με αυτοσχέδιες πατέντες μέσω ετερόκλητων ερεθισμάτων έναν εαυτό που να έχει και κάποιες δεξιότητες για να βγει στην αγορά εργασίας.

Οδυσσέας Ιωάννου, www.tovima.gr

 

  1. Οι ψηφιακές τεχνολογίες εκπαιδεύουν τους χρήστες σε νέους, πρόχειρους και βιαστικούς τρόπους επεξεργασίας της πληροφορίας. Στο διαδίκτυο διαβάζουμε περισσότερο αλλά επιφανειακότερα και πιο επιπόλαια, αντλούμε πληροφορίες αλλά όχι γνώση.

Μπετίνα Ντάβου, www.efsyn.gr

 

 

  1. Οι «φωτογραφίες» που παρήγαγε το πρόγραμμα Τεχνητής Νοημοσύνης εκ μέρους του Ράτκλιφ ήταν τόσο πετυχημένες και εντυπωσιακές ώστε ουσιαστικά, αν όχι να κινδυνεύουν να ακυρώσουν τον λόγο ύπαρξης του Burning Man, σίγουρα να αφαιρέσουν κάθε στοιχείο έκπληξης και μάγευσης όσων πάνε εκεί για πρώτη φορά. Το Burning Man είναι από μόνο του απόκοσμο, σουρεαλιστικό, φανταστικό· δεν χρειάζεται την Τεχνητή Νοημοσύνη για να γίνει κάτι παραπάνω· δεν μπορεί να γίνει κάτι παραπάνω. Τα σετ του Ράτκλιφ «φθήνυναν», έφθειραν, κάτι πολύτιμο, μοναδικό και αγνό – έναν χώρο και μια εμπειρία που αντικειμενικά είναι αδύνατον να εμφιαλώσεις και να αναπαράγεις.

Ρωμανός Γεροδήμος, www.athensvoice.gr

 

  1. Τα τρία ερωτήματα που θέτει η UNESCO αναφορικά με την ΤΝ στην εκπαίδευση είναι ουσιαστικά. Το πρώτο αφορά τον ρόλο της στην ενίσχυση της εκπαίδευσης: Πώς θα χρησιμοποιηθεί αυτή η πανίσχυρη τεχνολογία με τρόπο εποικοδομητικό ώστε να συνδράμει στο έργο των εκπαιδευτικών; Ποια εργαλεία θα μπορούσαν να βοηθήσουν πραγματικά το εκπαιδευτικό έργο; Τα εκπαιδευτικά chatbots και τα λογισμικά συνεργασίας δασκάλου και ΤΝ είναι καλές ιδέες, που βρίσκονται σε φάση πειραματισμού. Αλλά υπάρχουν και άλλες εφαρμογές, οι οποίες προσφέρουν ακόμα πιο ενδιαφέρουσες λύσεις.

Μανώλης Ανδριωτάκης, www.kathimerini.gr

 

Να ξαναγράψετε τα παρακάτω αποσπάσματα αντικαθιστώντας τις υπογραμμισμένες λέξεις με άλλες που καθιστούν το ύφος περισσότερο οικείο.

 

  1. Όσο η τηλεοπτική κάμερα προβάλλει τον πόνο ως θέαμα, όσο εξατομικεύει την περίπτωση ως ακραία, ξένη και παθολογική, όσο δραματοποιεί την ανθρώπινη δυστυχία, τόσο θα στιγματίζει και θα διαπομπεύει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, τόσο θα διαιωνίζει τα προβλήματα· τόσο θα καλλιεργεί τη διάκριση του εμείς-αυτοί, το φόβο και την αποξένωση. Μέχρι να αλλάξει αυτή η κατάσταση, έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας.

Βάσω Αρτινοπούλου ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, ΑΦΙΕΡΩΜΑ

 

 

 

  1. Το ζήτημα εδώ δεν είναι η νομοτέλεια της εξέλιξης –οι κοινωνίες αλλάζουν ακατάπαυστα–, αλλά η επιτάχυνσή της. Διότι αν η αιωνιότητα των αγγέλων και των διαβόλων, των δικαίων και των κολασμένων έχει εκτοπιστεί εδώ και δεκαετίες από τη λατρεία των ταχύτατων αλλαγών, αυτές σήμερα συμβαίνουν με ρυθμούς εκθετικούς. Όλο και πιο γοργά. Όλο και συμπυκνώνονται οι τεχνολογικές επαναστάσεις στη γραμμή της ιστορίας.

Τασούλα Καραϊσκάκη, www.kathimerini.gr

 

  1. Στο παραισθησιογόνο παιχνίδι, ταύτισης των θεσμών με τους διαχειριστές της λειτουργίας τους, εκβάλλει η κάθε ατομική ανασφάλεια: η ασυνείδητη ορμέμφυτη επιθυμία να καταβροχθίσει κανιβαλικά το νήπιο τη μητέρα-τροφό, ο «πολίτης» το κράτος. Η λογική παρακάμπτεται και καταργείται.

Χρήστος Γιανναράς, www.kathimerini.gr

 

  1. Στις υλιστικές ανταγωνιστικές κοινωνίες, με εξασθενημένους τους θεσμούς που χαλιναγωγούσαν την υπερχειλίζουσα νεανική ορμή, είναι βαθιά εγκατεστημένη η εμπορία του φανατισμού, η παράδοση της οπαδικής μισαλλοδοξίας. Και συνεχώς πλουτίζεται ο καμβάς όπου εκτρέφεται η βία. Αυξανόμενες πιέσεις σε ένα συνεχώς μεταλλασσόμενο ανθρώπινο τοπίο, αίσθηση στασιμότητας ή απομάκρυνσης από μια ζωή που φάνταζε προσιτή. Αίσθημα διάψευσης ή αποτυχίας. Τραυματισμένη ανδρική ταυτότητα, κοινωνική ανωριμότητα, νοσηρές φαντασιώσεις εξουσίας και κυριαρχίας, εγωκεντρισμός, σεξισμός, ρατσισμός, εξτρεμισμός. Δυνατή η φωνή της συνωμοσιολογίας και των άκρων στη Βαβέλ των κοινωνικών δικτύων, συρρικνωμένα όσα θα έπρεπε να έχουν τη μέγιστη σημασία.

Τασούλα Καραϊσκάκη, www.kathimerini.gr

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.