Νεοελληνική Γλώσσα B´ Γυμνασίου: 4η Ενότητα-Άγχος για το σχολείο(Κριτήριο αξιολόγησης)

ΑΓΧΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Η Μάρθα είναι 8 χρόνων και παρουσιάζει έντονο άγχος για τα μαθήματα. Καθημερινά, όταν επιστρέφει από το σχολείο διαρκώς λέει στους γονείς της: «Θα προλάβω, θα τα καταφέρω, θα τα μάθω όλα καλά;». Ενώ είναι πολύ έξυπνη, καθυστερεί λόγω άγχους. Κάθεται στο γραφείο της για να διαβάσει κάποιο μάθημα, αλλά σκέφτεται αν θα προλάβει τα επόμενα και ολοένα περνά η ώρα, όπως λένε οι γονείς της. Άλλοτε σκέφτεται ότι δεν έχει καθόλου ελεύθερο χρόνο λόγω των υποχρεώσεων του σχολείου και αυτό την πιέζει πολύ…

Το σχολικό άγχος είναι μια ιδιαίτερα συχνή μορφή άγχους και σχετίζεται με την προσαρμογή του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον και στην προσπάθειά του να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις του. Ο ελεύθερος χρόνος για παιχνίδι έχει μειωθεί ή και ελαχιστοποιηθεί λόγω των αυξημένων υποχρεώσεών του σε διάφορες εξωσχολικές δραστηριότητες – μουσική, αθλήματα, ξένες γλώσσες κ.ά. Tο παιδί μπορεί ν’ ανησυχεί για το αν θα έχει καλή απόδοση στο σχολείο και προβληματίζεται για τη μελέτη στο σπίτι. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μάλιστα, από το άγχος του σπαταλά όλο το απόγευμα μπροστά στα βιβλία χωρίς να καταφέρνει να ολοκληρώσει τη μελέτη του. Παρατηρούμε πολλές φορές ότι, ενώ το παιδί ξέρει το μάθημά του, εξαιτίας του άγχους που βιώνει «δεν σηκώνει το χέρι του» ή, αν του απευθύνει ερώτηση ο δάσκαλος, τα χάνει αδυνατώντας να απαντήσει.

Άλλες φορές, μάλιστα, το παιδί γίνεται αντικείμενο κοροϊδίας από τους συμμαθητές του και δυσκολεύεται να αποκτήσει φίλους. Tο άγχος στην περίπτωση αυτή είναι εξαιρετικά δυσάρεστο για το παιδί, γιατί του διαταράσσει την ισορροπία, με αποτέλεσμα να παρεμποδίζεται η επίδοσή του στο σχολείο. Eπίσης, μαθαίνει να υποτιμά τον εαυτό του και τις δυνατότητές του σε σχέση με τους άλλους. Σύμφωνα με έρευνα που έκανε το 2010 το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας, το 25% των 11χρονων μαθητών στην Ελλάδα νιώθει αρκετή έως πολλή πίεση από τις σχολικές υποχρεώσεις, εκδηλώνοντας διάφορα ψυχοσωματικά συμπτώματα και στην ηλικία των 13 ετών το ποσοστό των παιδιών που νιώθουν εξίσου μεγάλη πίεση ανέρχεται στο 50%. Το σχολικό άγχος συχνά –όχι όμως πάντα– συνυπάρχει με το άγχος του αποχωρισμού. Συνήθως το πρόβλημα αντιμετωπίζεται και λύνεται, αλλά αν παραταθεί μπορεί να κορυφωθεί σε σχολική άρνηση ή σχολική φοβία.

Αλεξάνδρα Καππάτου, Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος

 

1ο θέμα (Κατανόηση κειμένου / επικοινωνιακού πλαισίου)

Α.1.α) Αφού διαβάσετε προσεκτικά το κείμενο, να χαρακτηρίσετε ως σωστές ή λανθασμένες τις παρακάτω προτάσεις.

  • Η Μάρθα κρύβει από τους γονείς της το άγχος της για το σχολείο.
  • Οι σημερινοί μαθητές έχουν πολύ ελεύθερο χρόνο.
  • Η μελέτη στο σπίτι δεν αγχώνει τους μαθητές.
  • Το άγχος δεν επηρεάζει τη συμμετοχή του μαθητή στο μάθημα.
  • Η έλλειψη φίλων επηρεάζει αρνητικά την επίδοση των παιδιών στο σχολείο.
  • Το πρόβλημα του σχολικού άγχους συνήθως μπορεί να λυθεί.

 

Α.1. β) «Σύμφωνα με έρευνα που έκανε το 2010 το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας, το 25% των 11χρονων μαθητών στην Ελλάδα νιώθει αρκετή έως πολλή πίεση από τις σχολικές υποχρεώσεις, εκδηλώνοντας διάφορα ψυχοσωματικά συμπτώματα και στην ηλικία των 13 ετών το ποσοστό των παιδιών που νιώθουν εξίσου μεγάλη πίεση ανέρχεται στο 50%»: Ποιες σκέψεις σας δημιουργούν τα αποτελέσματα της παραπάνω έρευνας; Έχετε προσωπικά βιώματα που σχετίζονται με το σχολικό άγχος; 

 

2ο θέμα (Δομή και γλώσσα του κειμένου)

Α.2.α)Να αντιστοιχίσετε τους παρακάτω επιρρηματικούς προσδιορισμούς του κειμένου με τη σημασία τους.

1.     Καθημερινά

α. προϋπόθεση

2.     Ενώ είναι πολύ έξυπνη, καθυστερεί λόγω άγχους.

β. αιτία

3.     λόγω των υποχρεώσεων του σχολείου

γ. χρόνος

4.     αν παραταθεί

δ. εναντίωση

 

Α.2.β)Να σχηματίσετε επιρρήματα παράγωγα από τα επίθετα που     υπογραμμίζονται στο κείμενο και κατόπιν να γράψετε μία πρόταση με κάθε ένα από αυτά.

Α.2.γ)Να εντοπίσετε συνδετικές λέξεις και φράσεις που συνδέουν τη δεύτερη με την τρίτη παράγραφο του κειμένου, καθώς και τις προτάσεις στο εσωτερικό των δύο αυτών παραγράφων.

 

3ο Θέμα (Παραγωγή λόγου)

Α.3. Ένας φίλος σας που μένει μακριά σας εξομολογήθηκε σε μια επιστολή του ότι τον τελευταίο καιρό βιώνει έντονο άγχος που σχετίζεται με το σχολείο και τα μαθήματα. Γράψτε μια επιστολή-απάντηση με τις συμβουλές που θα του δίνατε προκειμένου να ξεπεράσει το πρόβλημά του.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.