Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

 

Λίγο πριν αλλάξει ο χρόνος τα εκπαιδευτικά νέα της εβδομάδας μπορεί να μην είναι πάρα πολλά, όπως είναι λογικό, λόγω των ημερών, σε κάθε περίπτωση, όμως, προέκυψαν αλλαγές στην εξέταση των υποψηφίων με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ενώ παράλληλα έγινε γνωστό ότι προχωράει η υλοποίηση του «πολλαπλού βιβλίου».

 

Αρχικά, λοιπόν, όπως έγινε γνωστό, η δημιουργία, συγκρότηση, λειτουργία και τεχνική υποστήριξη του Μητρώου Διδακτικών Βιβλίων (ΜΔΒ) και της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης Διδακτικών Βιβλίων (ΨΒΔΒ), καθώς και επόμενα βήματα για την υλοποίηση της μεταρρύθμισης του πολλαπλού βιβλίου, καθορίζονται με νέα υπουργική απόφαση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ».

 

Το πολλαπλό βιβλίο δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν το βιβλίο από το οποίο επιθυμούν να διδάξουν στην τάξη, ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία που περιλαμβάνονται στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων, ενώ ταυτόχρονα όλα τα εγκεκριμένα βιβλία θα είναι διαθέσιμα σε ψηφιακή βιβλιοθήκη, προκειμένου οι μαθητές να μπορούν να συνδυάσουν πηγές και να καλλιεργήσουν με τον τρόπο αυτό περαιτέρω την κριτική τους σκέψη.

 

Στόχος της μεταρρύθμισης είναι η σταδιακή απομάκρυνση από την αποστήθιση, μέσα από περισσότερα του ενός βιβλία ανά γνωστικό αντικείμενο, καθώς και ο εμπλουτισμός των διαθέσιμων διδακτικών εργαλείων των εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα μπορούν να καλύπτουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών τους με το κατάλληλο διδακτικό βιβλίο.

 

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα πάντα με την ενημέρωση του υπουργείου, τα επόμενα βήματα στη διαδικασία εφαρμογής της μεταρρύθμισης είναι η συγκρότηση επιτροπής κοστολόγησης, η έκδοση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, η διαδικασία συγγραφής, στην οποία μπορούν να συμμετάσχουν φυσικά πρόσωπα, ενώσεις φυσικών προσώπων, νομικά πρόσωπα ή ενώσεις νομικών προσώπων που θα έχουν εγκριθεί από το ΙΕΠ, και η αξιολόγηση των βιβλίων προς ένταξη στο Μ.Δ.Β. από επιστημονικές επιτροπές ανά γνωστικό αντικείμενο, με κριτήρια ποιότητας και χαρακτηριστικά επιστημονικής και παιδαγωγικής καταλληλότητας.

 

 

Νέες αλλαγές στην εξέταση

 

Στο παρά… ένα πριν αλλάξει ο χρόνος έχουμε αλλαγές στην εξέταση των υποψηφίων με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ειδικότερα, με βάση την απόφαση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων αποφασίστηκε η τροποποίηση της υπουργικής απόφασης με θέμα «Εξέταση των υποψηφίων με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που αναφέρονται στο άρθρο 3 του ν. 3699/2008 (Α’ 199), καθώς και αυτών που πάσχουν από κάταγμα ή άλλη προσωρινή βλάβη των άνω άκρων που καθιστά αδύνατη τη χρήση τους για γραφή στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ και ΕΠΑΛ για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».

 

Έτσι, λοιπόν, στην τρίτη περίοδο της παραγράφου Ε) i του άρθρου 1 και μετά τη φράση «τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας» προστίθεται η φράση: «το Παιδικό Αναπτυξιακό Κέντρο «Μιχαλήνειο» του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφέρειας Αττικής». Επιπρόσθετα, η τελευταία περίοδος της παραγράφου 3 του άρθρου 3 αντικαθίσταται ως εξής: «Η Επιτροπή Εξέτασης, εφόσον από την πορεία αξιολόγησης / βαθμολόγησης του εξεταζόμενου διαπιστώσει ότι υπάρχει εμφανής δυσκολία στη ροή του λόγου του υποψηφίου, κατά την απόδοση των θεμάτων που έχει ήδη επεξεργαστεί κατά το χρόνο προετοιμασίας τους (3 ώρες) να μεριμνήσει, ώστε να εξασφαλιστεί επαρκής χρόνος αξιολόγησης».

 

Παράλληλα, η δεύτερη και τρίτη περίοδος της παραγράφου 4 του άρθρου 3 αντικαθίσταται ως εξής: «Η εξέταση των υποψηφίων αυτών γίνεται σε ξεχωριστή αίθουσα και ο χρόνος εξέτασής τους μπορεί να παραταθεί με απόφαση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.. Ο χρόνος παράτασης της γραπτής εξέτασης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τριάντα λεπτά (30’)».

 

Επιπλέον, και σύμφωνα πάντα με την απόφαση, η πρώτη παράγραφος του άρθρου 4 αντικαθίσταται ως εξής: «Οι αιτήσεις και οι σχετικές αξιολογικές εκθέσεις, αποφάσεις, γνωματεύσεις, βεβαιώσεις, πιστοποιητικά που αναφέρονται στις περιπτώσεις Α, Β και Γ ii) του άρθρου 1 υποβάλλονται στο διευθυντή του οικείου Λυκείου το αργότερο μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της αίτησης – δήλωσης για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις κάθε έτους. Ειδικά για τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2023 μπορούν να υποβληθούν έως το τέλος του Ιανουαρίου 2023.

 

Οι υποψήφιοι που υπάγονται στις περιπτώσεις Γ i) και Δ οι οποίοι εξετάζονται γραπτά σε ξεχωριστή αίθουσα και επιθυμούν να τους παρασχεθεί παράταση χρόνου, δύνανται να υποβάλουν σχετικό αίτημα στο διευθυντή του οικείου Λυκείου εντός της προθεσμίας υποβολής της αίτησης – δήλωσης για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις κάθε έτους. Ειδικά για τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2023 μπορούν να υποβληθούν έως τέλος Ιανουαρίου 2023. Ο διευθυντής κάθε Λυκείου αναλαμβάνει την υποχρέωση να αποστείλει τις εν λόγω αιτήσεις με τα σχετικά δικαιολογητικά, συνολικά, στην οικεία Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η οποία στη συνέχεια θα τα αποστείλει στο οικείο Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) προκειμένου να παρασχεθεί η παράταση χρόνου. Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. αποστέλλει σε κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης τις αποφάσεις αυτές ανά Λύκειο και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης γνωστοποιεί σε κάθε Λύκειο χωριστά τις περιπτώσεις των υποψηφίων στις οποίες έχει παρασχεθεί η παράταση χρόνου».

 

Τέλος, η δεύτερη παράγραφος του άρθρου 4 αντικαθίσταται ως εξής: «Σε περίπτωση προσφυγής στην Ε.Δ.Ε.Α. των υποψηφίων που αναφέρονται στην περίπτωση Ε ii) η σχετική αίτηση και η αξιολογική έκθεση υποβάλλεται στο διευθυντή του οικείου Λυκείου το αργότερο μέχρι τέλος Μαρτίου εκάστου έτους».

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.