Νεοελληνική Γλώσσα Α´ Γυμνασίου: Ενότητα 1 – Ασκήσεις στα είδη των προτάσεων

ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥΣ

A. Να διακρίνεται τις παρακάτω προτάσεις ανάλογα με τα συστατικά τους σε απλές, επαυξημένες και ελλειπτικές.

 

  1. Τα μαθήματά μου παρουσιάζουν βέβαια ενδιαφέρον.

 

  1. Τα μαθήματα παρουσιάζουν ενδιαφέρον.

 

  1. Το σπίτι ήταν μεγάλο.

 

  1. Το σπίτι του Γιώργου ήταν μεγάλο.

 

  1. Ο Γιάννης αγόρασε ένα ποδήλατο.

 

  1. Ο Γιάννης αγόρασε ένα καινούργιο ποδήλατο.

 

  1. Η νέα σχολική χρονιά αρχίζει.

 

  1. Ήρθε.

 

  1. Ο Γιάννης ήρθε.

 

  1. Ο Γιάννης ήρθε χθες βράδυ.

 

  1. Ο Νίκος είναι μαθητής.

 

  1. Ο Νίκος είναι καλός μαθητής.

 

  1. Ο μαθητής διαβάζει το βιβλίο.

 

  1. Άρχισε το σχολείο.

 

  1. Eμείς μένουμε στο κάτω προαύλιο.

 

  1. Η γραπτή επικοινωνία ξεκίνησε με ζωγραφιές.

 

  1. Οι γονείς μετέφεραν τις γνώσεις.

 

  1. Η επανάσταση του αλφάβητου.

 

  1. Οι άνθρωποι συγκρατούσαν όλες τις πληροφορίες στο μυαλό τους.

 

  1. Οι άνθρωποι συγκρατούσαν τις πληροφορίες.

 

  1. Ο Μιχάλης διέσχισε γρήγορα τον δρόμο.

 

  1. Ο Μιχάλης διέσχισε τον δρόμο.

 

  1. Η Άννα τον ακολούθησε.

 

  1. Η Άννα τον ακολούθησε αμίλητη.

 

  1. Εφέτος έχει έρθει καινούριος γυμνασιάρχης.

 

  1. Ο γυμνασιάρχης είναι αυστηρός.

 

  1. Δε θα ανεχτώ!

 

  1. Έπειτα ήρθε ο παπα-Νικόλας.

 

  1. O Γιώργος δεν ξέρει κανέναν εδώ.

 

  1. Tο κουδούνι τού έκοψε την κουβέντα.

 

ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ

 

Β. Να μετατρέψετε τις παρακάτω επαυξημένες προτάσεις σε απλές, αφαιρώντας όποιους όρους θεωρείται απαραίτητο.

 

  1. Οι αρχαίοι Φοίνικες ήταν έμποροι.

 

  1. Η νότια πλευρά του νησιού ανταμείβει τον πιο απαιτητικό.

 

  1. Οι σημερινοί άνθρωποι καταναλώνουν πολλούς φυσικούς πόρους.

 

  1. Η ψηφιακή αναπαράσταση του ναού είναι τόσο ακριβής.

 

  1. O Αμερικανός σκηνοθέτης έχει υπογράψει πολλές οικογενειακές ταινίες.

 

  1. Ο καθρέφτης δείχνει την πιο ποθητή μας επιθυμία.

 

  1. Τα εστιατόρια οργάνωσαν συζητήσεις στα τα αγγλικά.

 

 

 

 

Γ. Να μετατρέψετε τις παρακάτω απλές προτάσεις σε επαυξημένες, προσθέτοντας επίθετα, επιρρήματα ή άλλους προσδιορισμούς.

 

  1. Οι άνθρωποι παγιδεύονται.

 

  1. Ο καιρός φαίνεται καλός.

 

  1. Ο κατάλογος είναι ατελείωτος!

 

  1. Η συμπεριφορά είναι απαράδεκτη.

 

  1. Ο Νίκος αγόρασε αυτοκίνητο.

 

  1. Οι μαθητές έγραψαν διαγώνισμα.

 

  1. Τα παιδιά άκουσαν το κελάηδημα.

 

  1. Η Αργυρώ άφησε το φλιτζάνι.

 

  1. Η Αργυρώ αγκάλιασε τη γιαγιά.

 

  1. Η Άννα σκέφτηκε.

 

ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥΣ

Δ. Να διακρίνετε τις προτάσεις με βάση τη σημασία τους (αποφαντικές, ερωτηματικές, προστακτικές, επιφωνηματικές)

  1. Ο καιρός είναι βροχερός.

 

  1. Πότε θα φύγουμε;

 

  1. Μην καπνίζετε σε κλειστούς χώρους!

 

  1. Το φαγητό ήταν νόστιμο.

 

  1. Το graffiti εμφανίστηκε στην Ελλάδα γύρω στο 1986.

 

  1. Ήταν απίστευτο!

 

  1. Γιατί δεν απάντησες στο τηλεφώνημα;

 

  1. Ποιες είναι οι ώρες των μαθημάτων;

 

  1. Μπείτε στην τάξη.

 

  1. Είμαι μαθητής της Α’ Γυμνασίου.

 

  1. Μεγάλος μπελάς! 

 

  1. Τι να κάνω όμως; 

 

  1. Τι κατάσταση είναι αυτή;

 

  1. Είναι ώρα για φαγητό.

 

  1. Τι θα γίνει, επιτέλους;

 

  1. Μα επιτέλους, βαρέθηκα πια!

 

  1. Τα μαθήματά μου παρουσιάζουν ενδιαφέρον.

 

  1. Τρέχα!

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.