Ευριπίδη “Ελένη”: Εισαγωγή στη Δραματική ποίηση-Ερωτήσεις κλειστού τύπου

Ευριπίδη “Ελένη”: Εισαγωγή στη Δραματική ποίηση-Ερωτήσεις κλειστού τύπου

Ευριπίδη “Ελένη”: Εισαγωγή στη Δραματική ποίηση-Ερωτήσεις κλειστού τύπου

Αφού διαβάσετε τις παρακάτω προτάσεις να γράψετε αν είναι σωστές ή λανθασμένες:

  1. Η δραματική ποίηση συνθέτει στοιχεία και από το έπος και τη λυρική ποίηση
  2. Νέες τραγωδίες διδάσκονταν στα Μικρά και στα Μεγάλη Διονύσια.
  3. Η έξοδος ανήκει στο επικό μέρος της τραγωδίας.
  4. Η όψη περιλαμβάνει τη σκηνογραφία και τη σκευή της παράστασης.
  5. Στο κοινό που παρακολουθούσε τους δραματικούς αγώνες δε συμπεριλαμβάνονταν γυναίκες.
  6. Ο Αρίων ήταν «ο ευρετής του τραγικού τρόπου».
  7. Ο Σοφοκλής αύξησε τον αριθμό των χορευτών από 12 σε 15.
  8. Πριν από τη διδασκαλία της τραγωδίας, γινόταν στο Ωδείο (στεγασμένο θέατρο) ὁ προαγώνκατά τον οποίο ο ποιητής παρουσίαζε τους χορηγούς.
  9. Ο Θέσπης εισήγαγε τον πρώτο υποκριτή.
  10. Οι περίακτοι χρησιμοποιούνταν για την αναπαραγωγή της βροντής και της αστραπής.
  11. Τα γυναικεία πρόσωπα στις αρχαίες τραγωδίες τα υποδύονταν άνδρες.
  12. Στα Μικρὰ ἢ κατ’  ἀγροὺς Διονύσια γίνονταν μόνο επαναλήψεις έργων
  13. Στα Λήναια, το μήνα Γαμηλιώνα γίνονταν κυρίως τραγικοί και κωμικοί αγώνες.
  14. Στα Ἀνθεστήρια αρχικά δε διδάσκονταν δράματα.
  15. Η κατάσταση δηλαδή κατά την οποία ο πιστός ένιωθε ότι κατέχεται από το πνεύμα του λατρευόμενου θεού ονομαζόταν έκσταση.
  16. Ο Θέσπης παρουσίασε τους χορευτές μεταμφιεσμένους σε Σατύρους.
  17. Η συντεχνία των ηθοποιών ονομαζόταν οἱ περὶ τὸν Διόνυσον τεχνῖται.
  18. Ο χορηγός αναλάμβανε την αμοιβή του Χορού.
  19. Ο χορηγός εξασφάλιζε την τροφή για τους χορευτές.
  20. Τα μέρη του αρχαίου θεάτρου ήταν το κοίλον, η ορχήστρα και η σκηνή.
  21. Το κοίλον προορίζονταν για τους θεατές.

 

 

 

 

 

Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων με την κατάλληλη λέξη της παρένθεσης:

  • Το……………………… (λογεῖον, θεολογεῖον) ήταν ένα υπερυψωμένο δάπεδο ξύλινο και αργότερα πέτρινο ή μαρμάρινο.
  • Το………………………….. (λογεῖον, θεολογεῖον) ήταν μια υπερυψωμένη εξέδρα για την εμφάνιση (επιφάνεια) των θεών.
  • Οι δραματικοί αγώνες αποτελούσαν υπόθεση της πόλης-κράτους και οργανώνονταν με κρατική φροντίδα, υπό την επίβλεψη του………………………… (άρχοντα βασιλιά, επώνυμου άρχοντα)
  • Ο ……………………..ήταν θρησκευτικό και λατρευτικό άσμα που τραγουδούσε ο ιερός θίασος των πιστών του Διονύσου, με συνοδεία αυλού, χορεύοντας γύρω από το βωμό του θεού.( διθύραμβος, πρόλογος)
  • …………………….(Πάροδος, Διθύραμβος) είναι το άσμα που έψαλλε ο Χορός στην πρώτη του είσοδο, καθώς έμπαινε στην ορχήστρα με ρυθμικό βηματισμό. 
  • Χαρακτηριστικό της λατρείας του Διονύσου ήταν…………………..(η ιερή μανία, η θεοληψία, η μεταμφίεση) η ιερή μανία, που προκαλεί την ἔκστασιν.
  • Χαρακτηριστικό της λατρείας του Διονύσου ήταν……………………. (η ιερή μανία, η θεοληψία, η μεταμφίεση) η κατάσταση δηλαδή κατά την οποία ο πιστός ένιωθε ότι κατέχεται από το πνεύμα του λατρευόμενου θεού / θεία έμπνευση.
  • Χαρακτηριστικό της λατρείας του Διονύσου ήταν………………… (η ιερή μανία, η θεοληψία, η μεταμφίεση) των πιστών σε Σατύρους, ζωόμορφους ακόλουθους του θεού.

 

 

Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με το περιεχόμενό τους στη στήλη Β.

Α

Β

1.     Το θέατρον

2.     Η ορχήστρα

3.     Η σκηνή

4.     Το ἐκκύκλημα

5.     Η θυμέλη

6.     Πάροδοι

7.     Γερανὸς ή αἰώρημα

α. Είδος βωμού

β. Εκεί κάθονταν οι θεατές

γ. Διάδρομοι

δ. ἀπὸ μηχανῆς θεόν

ε. Πρόσοψη ανακτόρου ή ναού

στ. Κυκλικό ή ημικυκλικό μέρος για το Χορό

ζ. Τροχοφόρο δάπεδο πάνω στο οποίο παρουσίαζαν ομοιώματα νεκρών

 

 

Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με το περιεχόμενό τους στη στήλη Β.

A

B

1.     Μέλος

2.     Μῦθος

3.     Ἦθος

4.     Διάνοια

5.     Ὄψις

6.     Λέξις

α. η υπόθεση της τραγωδίας, το σενάριο

β. η γλώσσα της τραγωδίας

γ. ο χαρακτήρας των δρώντων προσώπων και το ποιόν της συμπεριφοράς τους

δ. οι ιδέες, οι σκέψεις των προσώπων και η επιχειρηματολογία τους

ε. η μελωδία, η μουσική επένδυση των λυρικών μερών και η οργανική συνοδεία

στ. η σκηνογραφία και η σκευή

 

 

Να σηµειώσετε τις σωστές απαντήσεις στα ερωτήµατα, βάζοντας το γράµµα κάθε ερώτησης στο τετράγωνο που αντιστοιχεί:

1.Ο µύθος

 

2.Τα στάσιµα

α. Ποια είναι τα κατὰ ποσόν µέρη της τραγωδίας;

3.Το µέλος

 

4.Η πάροδος

5.Η λέξη

6.Το ήθος

β. Ποια είναι τα κατὰ ποιόν µέρη

της τραγωδίας;

7.Η όψη

 

8.Η διάνοια

9.Τα επεισόδια

10.Η έξοδος

11.Ο πρόλογος

 

Μανόλης Μαυρακάκης on FacebookΜανόλης Μαυρακάκης on GoogleΜανόλης Μαυρακάκης on TwitterΜανόλης Μαυρακάκης on Youtube
Μανόλης Μαυρακάκης
Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ και διαχειριστής της ιστοσελίδας «Φιλολογικός Ιστότοπος».

Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ και διαχειριστής της ιστοσελίδας «Φιλολογικός Ιστότοπος».

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.