Θέματα 2023 – Λατινικά – Ημερήσιο Λύκειο-Απαντήσεις

ΘΕΜΑΤΑ

Σχολιασμός εκφωνήσεων

 

Παρά τις αδυναμίες που διαπιστώθηκαν σε ορισμένες διατυπώσεις οι σημερινές εκφωνήσεις των Λατινικών Ανθρωπιστικού Προσανατολισμού επέτρεψαν σε όλους τους επαρκώς προετοιμασμένους και σε όλες τις επαρκώς προετοιμασμένες (και συγκεντρωμένους/ες στη διάρκεια της εξέτασης) υποψήφιους/ες να αποδώσουν ικανοποιητικά σε όλα τα ζητούμενα.

 

………………………………………………………………..

 

Ενδεικτικές απαντήσεις

 

Θέμα Α1

 

Ο Σκριβωνιανός είχε στασιάσει στην Ιλλυρία εναντίον του Κλαύδιου· ο Παίτος είχε πάει με το μέρος του και, όταν σκοτώθηκε ο Σκριβωνιανός, τον οδηγούσαν σιδηροδέσμιο στη Ρώμη. Επρόκειτο να επιβιβαστεί σε πλοίο· η Αρρία παρακαλούσε τους στρατιώτες να επιβιβαστεί μαζί του. Δεν το κατόρθωσε· νοίκιασε (ένα) ψαράδικο καραβάκι και ακολούθησε το μεγάλο πλοίο.

 

Μια νύχτα δηλαδή καθόταν για πολλή ώρα σε κάποιο μικρό ιερό με την κόρη της αδελφής (της) και περίμενε μέχρι να ακουστεί κάποια φωνή που ν’ ανταποκρινόταν στον σκοπό (τους). Στο τέλος η κοπέλα, κουρασμένη από την πολλή ορθοστασία, ζήτησε από τη θεία να της παραχωρήσει για λίγο τη θέση (της). Τότε η Καικιλία είπε στην κοπέλα: «Εγώ πρόθυμα σου παραχωρώ τη θέση μου». Λίγο αργότερα η ίδια η πραγματικότητα επιβεβαίωσε αυτόν τον λόγο.

 

Θέμα Β1

 

  1. Σωστή
  2. Λανθασμένη
  3. Σωστή
  4. Λανθασμένη
  5. Λανθασμένη

 

Θέμα Β2

 

μετάδοση : dabat

ναυάγιο : naviculam, navem

νυχτερινός : nocte

απόσταση : standi

μητρότητα : materteram

 

Θέμα Γ1α

 

nocte : noctium

sorōris : sororum

vox : vocum

sede : sedum

 

Θέμα Γ1β

 

lacrimae : lacrima

diu : diutius, diutissime

siccis : siccā

eius : ea

ingentem(que) : ingentiorem(que), ingentissimam(que)

Hoc dictum : Haec dicta

res ipsa : rei ipsius

 

Θέμα Γ2α

 

orābat : orabunt

impetrāvit : impetrabunt

conduxit : conducent

secūta est : sequentur

 

Θέμα Γ2β

 

vincerent : vicisti

egrediebātur : egredi

redībat : redeuntis

moverat : motu

fuerat : fuisset

Erat ascensūrus : ascensuri fuerint (κατά την άποψή μας η βαθμολόγηση πρέπει να αποδεχθεί ως ορθό και το ascenderint)

petit : petendi, petendo

fēcit : fac, facito

dixit : dicimini

 

Θέμα Δ1α

 

se : είναι άμεσο αντικείμενο στο dabat (άμεση αυτοπάθεια)

contra Claudium : είναι επιρρηματικός εμπρόθετος προσδιορισμός της εναντίωσης σε πρόσωπο ή της εχθρικής κατεύθυνσης στο moverat

piscatoriam : είναι ονοματικός ομοιόπτωτος επιθετικός προσδιορισμός στο naviculam

standi: είναι γενική γερουνδίου ως γενική αντικειμενική στο morā

paulo : είναι αφαιρετική του μέτρου ή της διαφοράς στο post

 

Θέμα Δ1β

 

Hoc dictum paulo post re ipsā confirmatum est.

 

Θέμα Δ2α

 

dum aliqua vox congruens proposito audirētur : Δευτερεύουσα επιρρηματική χρονική πρόταση, λειτουργεί ως επιρρηματικός προσδιορισμός του χρόνου στο ρήμα expectabat, εκφέρεται με υποτακτική (audiretur), διότι η πράξη δεν ενδιαφέρει μόνο από χρονική άποψη, αλλά περιγράφεται και ως προσδοκία ή επιδίωξη, χρόνου παρατατικού (audiretur), γιατί το ρήμα εξάρτησης (expectabat) είναι ιστορικού χρόνου και δηλώνει το υστερόχρονο (ακριβώς επειδή δηλώνει πράξη που περιγράφεται ως προσδοκία ή επιδίωξη).

 

ut sibi paulisper loco cederet : Δευτερεύουσα ουσιαστική βουλητική πρόταση, λειτουργεί ως έμμεσο αντικείμενο στο ρήμα rogavit, εκφέρεται με υποτακτική (cederet), διότι το περιεχόμενό της είναι απλώς επιθυμητό, χρόνου παρατατικού (cederet), γιατί το ρήμα εξάρτησης (rogavit) είναι ιστορικού χρόνου και αναφέρεται στο παρελθόν (σύγχρονο). Έχουμε ιδιομορφία στην ακολουθία των χρόνων, καθώς η βούληση είναι ιδωμένη τη στιγμή που εμφανίζεται στο μυαλό του ομιλητή και όχι τη στιγμή της πιθανής πραγματοποίησής της (συγχρονισμός κύριας με τη δευτερεύουσα πρόταση).

 

Θέμα Δ2β

 

Caecilia dixit se libenter illi suā sede cedĕre.

Επισημαίνεται ότι στην απαρεμφατική σύνταξη του πλαγίου λόγου παρατηρείται το φαινόμενο του λατινισμού του ειδικού απαρεμφάτου. Δηλαδή έχουμε ειδικό απαρέμφατο (cedĕre) σε ταυτοπροσωπία και το υποκείμενό του τίθεται υποχρεωτικά σε πτώση αιτιατική (se).

 

………………………………………………………………..

 

Καλή δύναμη και καλή συνέχεια σε όλα τα παιδιά που διαγωνίζονται στον επίπονο στίβο των εξετάσεων.

 

Βασιλική Ανάγνου | Δημήτρης Περβολιανάκης

 

Λατινικά Β’ Λυκείου, Α´ Τεύχος | Σχολικό βοήθημα

Λατινικά Β’ Λυκείου, B´ Τεύχος | Σχολικό βοήθημα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.