Νεοελληνική Λογοτεχνία Α´ Λυκείου: Αποδελτίωση 4ου Θέματος Τράπεζας Θεμάτων-Λογοτεχνικό

 

  1. Ποια τα συναισθήματα του ποιητικού υποκειμένου στο κείμενο 2, καθώς αναπολεί στιγμές της εφηβικής του ηλικίας του; (μονάδες 10) Ταυτίζεσαι ή διαφοροποιείσαι ως έφηβος/η με το σκηνικό που στήνεται στο ποίημα; (μονάδες 5) (80-200 λέξεις)
  2. Ποιο είναι το κυρίαρχο συναίσθημα που νιώθει το ποιητικό υποκείμενο στο Κείμενο 2 και πού αποδίδεται; (μονάδες 10) Πιστεύεις ότι είναι δικαιολογημένο; (μονάδες 5) (80-200 λέξεις)
  3. Πώς εκφράζει το ποιητικό υποκείμενο τις ανησυχίες και τα συναισθήματά του για την ηλικιακή φάση που περνάει; (μονάδες 10) Τι θα πρότεινες σε ένα άτομο αυτής της ηλικίας από το περιβάλλον σου για να το ενισχύσεις ψυχολογικά; (μονάδες 5) Ανάπτυξε σε 100 περίπου λέξεις την απάντησή σου.
  4. Ποια θέση επεφύλαξε για την τρίτη ηλικία η αλλαγή των κοινωνικών δομών από την παραδοσιακή στην αστικοποιημένη κοινωνία, σύμφωνα με το Κείμενο 1; Να απαντήσεις σε  μία παράγραφο 50-60 λέξεων.
  5. Στη διάρκεια της ζωής του ξενιτεμένου Αμερικάνου, ποια ήταν τα κέρδη και ποιες οι απώλειες από την απόφασή του να ζήσει στο εξωτερικό μακριά από την πατρίδα του; (μονάδες 10) Ποια τα συναισθήματα του ήρωα, όταν αυτός επιστρέφει στην πατρίδα του, κατά τη γνώμη σου; (μονάδες 5)Να αναπτύξεις σε 80-200 περίπου λέξεις την απάντησή σου.
  6. Στο Κείμενο 2 εκφράζεται ένα παράπονο. Ποιο είναι αυτό και ποιες σκέψεις ή/και συναισθήματα σού δημιουργεί; (100 λέξεις)
  7. Ποιοι είναι οι αποδέκτες της αγάπης του ποιητικού υποκειμένου στο Κείμενο 2;(μονάδες 10) Να εξηγήσεις σε ποιον αποδέκτη από αυτούς εσύ θα ήθελες να εκδηλώσεις την αγάπη σου. (μονάδες 5) Ανάπτυξε σε 80-200 περίπου λέξεις την απάντησή σου.
  8. Στη διάρκεια της ζωής του ξενιτεμένου Αμερικάνου, ποια ήταν τα κέρδη και ποιες οι απώλειες από την απόφασή του να ζήσει στο εξωτερικό μακριά από την πατρίδα του; (μονάδες 10) Ποια τα συναισθήματα του ήρωα, όταν αυτός επιστρέφει στην πατρίδα του, κατά τη γνώμη σου; (μονάδες 5)Να αναπτύξεις σε 80-200 περίπου λέξεις την απάντησή σου.
  9. Να ερμηνεύσεις τη σύνδεση του σινεμά με την ποίηση στο Κείμενο 2 (μονάδες 10) και να εκφράσεις την άποψή σου για τη μαγεία του κινηματογράφου, συμφωνώντας ή διαφωνώντας με τις ιδέες που παρουσιάζονται στο ποίημα (μονάδες 5). Να απαντήσεις τεκμηριωμένα σε ένα κείμενο 80-200 λέξεων.
  10. Λαμβάνοντας υπόψη το περιεχόμενο του Κειμένου 2 να αναπτύξεις τον προβληματισμό που δημιουργείται σε αυτό για τη θέση της γυναίκας σε ορισμένες κοινωνίες και τη στάση σου απέναντι σε αυτή την κατάσταση (80-200 λέξεις).
  11. Να ερμηνεύσεις τον συμβολισμό των κεριών στο Κείμενο 2 (μονάδες 10) και να διατυπώσεις τη συμφωνία ή τη διαφωνία σουμε τις ιδέες που εκφράζει το ποιητικό υποκείμενο στις δύο τελευταίες στροφές του ποιήματος (μονάδες 5). Να απαντήσεις τεκμηριωμένα σε ένα κείμενο 80-200 περίπου λέξεων.
  12. Ποιες σκέψεις, συναισθήματα και αναμνήσεις δημιουργούνται στην ηρωίδα του Κειμένου 2 για τους ρόλους που «υπηρέτησε» με συνέπεια σε όλη τη διάρκεια της ζωής της; Ποιες αντίστοιχα σκέψεις και συναισθήματα σού δημιούργησε η ανάγνωση και γιατί (80-200 λέξεις);
  13. Ποιες κοινωνικές αντιλήψεις για τον τρόπο συμπεριφοράς των κοριτσιών αναδεικνύονται μέσα από το κείμενο 2 (μονάδες 10) και τι νομίζεις ότι έχει αλλάξει σήμερα (μονάδες 5); (80-200 λέξεις).
  14. Ποια στάση εκφράζει ο πατέρας στο κείμενο 2 αναφορικά με τον ρόλο των κοριτσιών στην κοινωνία της εποχής του; (μονάδες 10) Ποιες σκέψεις σού δημιουργεί το γεγονός ότι είναι δάσκαλος αυτός που διατυπώνει τις παραπάνω στάσεις; (μονάδες 5). (80- 200 λέξεις).
  15. Το ποίημα τιτλοφορείται «Αλληγορία». Αλληγορία είναι μια μεταφορική έκφραση, συχνά και ολόκληρο ποιητικό ή πεζό κείμενο, που κρύβει νοήματα διαφορετικά από εκείνα που φαίνεται ότι δηλώνει. Ποια είναι, κατά τη γνώμη σου, η αλληγορική στάση του ποιητή στην «πτώση της βαλανιδιάς»; Να τη σχολιάσεις σε ένα κείμενο 80-200 λέξεων λαμβάνοντας υπόψη τον συμβολικό ρόλο της γης, των σπόρων και του νερού.
  16. Να χαρακτηρίσεις τη στάση της ηρωίδας του αποσπάσματος απέναντι στον άντρα της αξιολογώντας τις πράξεις της (μονάδες 10) σε ένα κείμενο 80-200 λέξεων, στο οποίο θα καταγράψεις και τη δική σου στάση απέναντι στο πρότυπο γυναίκας που ενσαρκώνει η Βάντα (μονάδες 5).
  17. Ποιες στάσεις και ποιες ιδέες θεωρείς ότι έχει αναθεωρήσει η Ναζία, με την αλλαγή περιβάλλοντος (από το Πακιστάν στη νέα χώρα) σε σχέση με την φιλία μεταξύ αγοριών και κοριτσιών; (μονάδες 10). Να τεκμηριώσεις τις θέσεις σου με στοιχεία του κειμένου (μονάδες 5). (80-200 λέξεις).
  18. Να ερμηνεύσεις την ανάγκη του ποιητικού υποκειμένου να «βρει μια γλώσσα». Ποιες σκέψεις σου δημιουργούνται για την επικοινωνία σήμερα διαβάζοντας το Κείμενο 2; Η απάντησή σου να εκτείνεται σε 80 – 200 λέξεις.
  19. Ποια επιθυμία έχει η γυναίκα για την οποία γίνεται λόγος στο Κείμενο 2 και πώς κρίνεις την τελική της επιλογή; (80-200 λέξεις)
  20. Ποια στάση υιοθετεί στο Κείμενο 2 το ποιητικό υποκείμενο απέναντι στη γυναίκα (μονάδες 10) και ποιες σκέψεις σού δημιουργεί αυτή η στάση με δεδομένο ότι το ποίημα εκδόθηκε το 1948; (μονάδες 5) Ανάπτυξε σε 80-200 περίπου λέξεις την απάντησή σου.
  21. Να ερμηνεύσεις στο Κείμενο 2 τη στάση της Αγαπούλας στο ζήτημα του γάμου (μονάδες 10) και να εκφράσεις την προσωπική σου τοποθέτηση επί του θέματος (μονάδες 5). (80-200 λέξεις)
  22. Να σχολιάσεις τους τρεις τελευταίους στίχους του ποιήματος (Κείμενο 2) σε 80-200 λέξεις εκφράζοντας παράλληλα τη δική σου άποψη για το θέμα της επικοινωνίας των ανθρώπων στις μέρες μας.
  23. Ποια στάση υιοθετεί στο Κείμενο 2 η αφηγήτρια απέναντι στον αναλφαβητισμό (μονάδες 10); Θεωρείς ότι το «στοίχημα» της αφηγήτριας να αντιμετωπίσει τον αναλφαβητισμό αποτελεί στοίχημα και άλλων γυναικών στις μέρες μας (μονάδες 5); Ανάπτυξε σε 80-200 περίπου λέξεις την απάντησή σου.
  24. Ποιο είναι το συναισθηματικό κλίμα, όπως το βιώνει το ποιητικό υποκείμενο, και πώς ανιχνεύεται στο Κείμενο 2; Ποια συναισθήματα και σκέψεις σού προκαλεί ο τόνος της ποιητικής φωνής; (80-200 λέξεις)
  25. Σε ένα κείμενο 80- 200 λέξεων να ερμηνεύσεις την ψυχολογική κατάσταση του ποιητικού υποκειμένου. Ποια συναισθήματα και σκέψεις σού δημιούργησε η ανάγνωση του ποιήματος ;
  26. Να ερμηνεύσεις σε 80-200 λέξεις τη συναισθηματική αντίδραση της Ερασμίας στο παραπάνω απόσπασμα (μονάδες 10) εξετάζοντας παράλληλα τον βαθμό στον οποίο, κατά τη γνώμη σου, είναι δικαιολογημένη (μονάδες 5)
  27. Διαβάζοντας το ποίημα, γεννιέται η σκέψη πως οι τρεις τελευταίοι στίχοι υπαινίσσονται την αγάπη. Δικαιολογείται η ερμηνεία αυτή από τα υπόλοιπα συμφραζόμενα του ποιήματος; Ανάπτυξε την απάντησή σου σε 80-200 περίπου λέξεις.
  28. Ανταποκρίνεται, κατά τη γνώμη σου, το ποίημα-τραγούδι του Άλκη Αλκαίου στις αναζητήσεις, τους οραματισμούς ή / και τις ιδιαιτερότητες της εφηβικής ηλικίας; Δικαιολόγησε την απάντησή σου με συγκεκριμένες αναφορές στο ποίημα. (80-200 λέξεις).
  29. Ποια είναι η αντίδραση του νέου στο Κείμενο 2 και πώς ερμηνεύεται από την ποιητική φωνή που αφηγείται; Ποια θα ήταν η δική σου αντίδραση σε έναν αντίστοιχο χώρο; (80-200 λέξεις)
  30. Σε 80-200 περίπου λέξεις να σχολιάσεις την κατάσταση την οποία βιώνει η Νασούλα (μονάδες 10) στο Κείμενο 2 και να εκφράσεις τα συναισθήματα που σού προκάλεσε η ανάγνωση (μονάδες 5).
  31. Στο κείμενο 2 όλη η φύση φαίνεται να είναι ζωντανή και να κινείται γύρω από την Πορτοκαλένια. Αφού επιβεβαιώσεις την παραπάνω θέση με πέντε σχετικές αναφορές (μονάδες 5), να περιγράψεις πώς φαντάζεσαι τη νεαρή κοπέλα τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά, βασισμένος/η στο ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη (μονάδες 10) (80-200 λέξεις)
  32. Πώς αποτυπώνονται στο κείμενο 2 οι ασχολίες ενός άντρα και πώς μιας γυναίκας την δεκαετία του ΄40 σε ένα ελληνικό νησί (μονάδες 5); Πώς πιστεύεις ότι θα ένιωθες εσύ, αν ήσουν στη θέση του μικρού Σάββα Βατοκούζη και το μέλλον σου ήταν ήδη προδιαγεγραμμένο από τον κοινωνικό σου περίγυρο; (μονάδες 10) (80-200 λέξεις)
  33. Σε 80-200 λέξεις να περιγράψεις και να ερμηνεύσεις τη στάση των γονέων του γλάρου Ιωνάθαν απέναντι στον γιο τους και την ανάγκη του να πετά, όπως αυτή φαίνεται στο Κείμενο 2.
  34. Πώς παρουσιάζεται ο γέρος στο Κείμενο 2 (μονάδες 10);Τι θα τον συμβούλευες, αν τυχαία τον συναντούσες σε αυτήν την κατάσταση (μονάδες 5); (80 – 200 λέξεις)
  35. Ποιες σκέψεις σού προκαλεί η ανάγνωση του ποιήματος, όσον αφορά τις σχέσεις των δύο φύλων; Γιατί, κατά τη γνώμη σου, ο διάλογος χαρακτηρίζεται στον τίτλο «αιώνιος»; (80-200 λέξεις)
  36. Να υποθέσεις ότι είσαι ο Λεωνής Γρίβας και στο ημερολόγιό σου καταγράφεις τις σκέψεις σου ύστερα από αυτά που πληροφορήθηκες από τη Σαπφώ. Συγκεκριμένα, να σκιαγραφήσεις την ψυχοσύνθεση του Βρανά, προσπαθώντας να εξηγήσεις πού οφειλόταν η συμπεριφορά του απέναντι στη σύζυγό του. (80-200 λέξεις)
  37. «Ώρες ώρες θα ‘θελα να ‘μαι άντρας»: Πώς εξηγείται, κατά τη γνώμη σας, η συγκεκριμένη επιθυμία της αφηγήτριας; Να αξιοποιήσετε στοιχεία από ολόκληρο το Κείμενο 2, για να απαντήσετε. (80-200 λέξεις)
  38. Ποιο παράπονο εκφράζει ο Ευμένης στο Κείμενο 2 και ποια συμβουλή τού δίνει ο Θεόκριτος; Συμφωνείς ή όχι με τη συμβουλή του και γιατί; (80-200 λέξεις)
  39. Στο Κείμενο 2 το ποιητικό υποκείμενο εκφράζει ένα παράπονο. Σε 80-200 λέξεις να ερμηνεύσεις τη συναισθηματική του κατάσταση.
  40. Να υποθέσεις ότι είσαι η Καλλιρρόη Παρρέν και γράφεις (σε 80 -200 λέξεις) τον πρόλογο του άρθρου σου για την Ελένη Μπούκουρα-Αλταμούρα (Κείμενο 2). Σε αυτόν να καταθέσεις τις σκέψεις που σού προκαλεί η απόφαση της ζωγράφου να μεταμφιεστεί σε άνδρα.
  41. Ποιες ιδιότητες αποδίδει το ποιητικό υποκείμενο στον έρωτα και πώς βιώνει το τέλος του συναισθήματος, με βάση το κείμενο 2; Να αναπτύξεις την απάντησή σου σε 80-200 λέξεις.
  42. Μπορούν, κατά τη γνώμη σου, να συνδεθούν μεταξύ τους οι λέξεις – σύμβολα που ανοίγουν και κλείνουν τις στροφικές ενότητες του κειμένου 2 (ο έρωτας – ένα τραγούδι – ένα καράβι – τον ερχομό); Να αναπτύξεις την άποψή σου σε ένα κείμενο που προορίζεται να αποτελέσει τμήμα μαθητικού αφιερώματος στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη (80-200 λέξεις). 

 

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.