Ξενοφῶντος Κύρου Ἀνάβασις 3.2.11-13

Αδίδακτο κείμενο: Ξενοφῶντος Ἑλληνικά 1.4.8.-1.4.12.

 

Ο Αλκιβιάδης επιστρέφει στην Αθήνα και εκλέγεται αρχιστράτηγος.

Ἀλκιβιάδης δὲ βουλόμενος μετὰ τῶν στρατιωτῶν ἀποπλεῖν οἴκαδε, ἀνήχθη εὐθὺς ἐπὶ Σάμου· ἐκεῖθεν δὲ λαβὼν τῶν νεῶν εἴκοσιν ἔπλευσε τῆς Καρίας εἰς τὸν Κεραμικὸν κόλπον. ἐκεῖθεν δὲ συλλέξας ἑκατὸν τάλαντα ἧκεν εἰς τὴν Σάμον. Θρασύβουλος δὲ σὺν τριάκοντα ναυσὶν ἐπὶ Θρᾴκης ᾤχετο, ἐκεῖ δὲ τά τε ἄλλα χωρία τὰ πρὸς Λακεδαιμονίους μεθεστηκότα κατεστρέψατο καὶ Θάσον, ἔχουσαν κακῶς ὑπό τε τῶν πολέμων καὶ στάσεων καὶ λιμοῦ. Θράσυλλος δὲ σὺν τῇ ἄλλῃ στρατιᾷ εἰς Ἀθήνας κατέπλευσε· πρὶν δὲ ἥκειν αὐτὸν οἱ Ἀθηναῖοι στρατηγοὺς εἴλοντο Ἀλκιβιάδην μὲν φεύγοντα καὶ Θρασύβουλον ἀπόντα, Κόνωνα δὲ τρίτον ἐκ τῶν οἴκοθεν. Ἀλκιβιάδης δὲ ἐκ τῆς Σάμου ἔχων τὰ χρήματα κατέπλευσεν εἰς Πάρον ναυσὶν εἴκοσιν, ἐκεῖθεν δ’ ἀνήχθη εὐθὺ Γυθείου ἐπὶ κατασκοπὴν τῶν τριήρων, ἃς ἐπυνθάνετο Λακεδαιμονίους αὐτόθι παρασκευάζειν τριάκοντα, ἐπεὶ δὲ ἑώρα ἑαυτῷ εὔνουν οὖσαν καὶ στρατηγὸν αὑτὸν ᾑρημένον καὶ ἰδίᾳ μεταπεμπομένους τοὺς ἐπιτηδείους, κατέπλευσεν εἰς τὸν Πειραιᾶ ἡμέρᾳ ᾗ Πλυντήρια ἦγεν ἡ πόλις, τοῦ ἕδους κατακεκαλυμμένου τῆς Ἀθηνᾶς, ὅ τινες οἰωνίζοντο ἀνεπιτήδειον εἶναι καὶ αὐτῷ καὶ τῇ πόλειἈθηναίων γὰρ οὐδεὶς ἐν ταύτῃ τῇ ἡμέρᾳ οὐδενὸς σπουδαίου ἔργου τολμήσαι ἂν ἅψασθαι.

 

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 

1.ἐκεῖθεν δὲ λαβὼν… εἰς Ἀθήνας κατέπλευσε· Να μεταφράσετε το απόσπασμα.

Μονάδες 10

 

2.Πώς εξέλαβαν οι Αθηναίοι την επιστροφή του Αλκιβιάδη και ποια γεγονότα μαρτυρούν την στάση τους;

Μονάδες 10

3.α) τῶν νεῶν, τοῦ κατάπλου, τῇ πόλει. Να γράψετε την δοτική πληθυντικού και την αιτιατική ενικού.

β) Να εντοπίσετε ένα ρήμα σε παθητικό αόριστο και να γράψετε το απαρέμφατο παθητικού αορίστου και ένα ρήμα σε αόριστο β’ και να γράψετε το απαρέμφατο ενεστώτα (στη φωνή που βρίσκεται).

γ) Να εντοπίσετε δυο μετοχές ενεστώτα και να αποδώσετε τον αντίστοιχο τύπο στον αόριστο (στην φωνή που βρίσκονται).

Μονάδες 10

4.α) Να αναγνωρίσετε συντακτικά τις υπογραμμισμένες λέξεις του κειμένου.

β) ἐκεῖθεν δὲ συλλέξας ἑκατὸν τάλαντα ἧκεν εἰς τὴν Σάμον. Να αναλύσετε τη μετοχή σε δευτερεύουσα πρόταση λαμβάνοντας υπόψιν το υποκείμενό της.

Μονάδες 10

Επιμέλεια: Άρτεμις Αθιανά, Φιλόλογος

 

Θεματογραφία Αρχαίων Ελληνικών  

 

Προηγούμενο άρθρο1ο Συνέδριο Μεταπτυχιακών Φοιτητών και Υποψηφίων Διδακτόρων Κλασικής Φιλολογίας
Επόμενο άρθροΌταν φυτρώνουν αγκάθια στο σχολείο
Η Άρτεμις Αθιανά είναι απόφοιτος πτυχιούχος του τμήματος ελληνικής φιλολογίας, της σχολής κλασικών και ανθρωπιστικών σπουδών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Είναι ενεργή φοιτήτρια του μεταπτυχιακού προγράμματος "Κείμενα & Πολιτισμός" στον τομέα κλασικών σπουδών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται στο κομμάτι της εκπαίδευσης με την κατ'οικον διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής και της λατινικής γλώσσας. Εργάστηκε εθελοντικά στο κοινωνικό φροντιστήριο της πόλης, στην οποία σπουδάζει. Παράλληλα, δραστηριοποιείται στον τομέα της μετάφρασης και επιμέλειας ψηφιακών κειμένων.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.