Ξενοφῶντος Κύρου Ἀνάβασις 3.2.11-13

Στα Ελληνικά του ο Ξενοφώντας συνεχίζει την αφήγηση των γεγονότων της τελευταίας περιόδου του Πελοποννησιακού πολέμου ξεκινώντας από το 411 π.Χ., από το σημείο δηλαδή που διακόπηκε η αφήγηση του Θουκυδίδη. Οι Αθηναίοι μετά τη Σικελική συμφορά κατάφεραν να ανασυγκροτήσουν το ναυτικό τους και άρχισαν να αμφισβητούν την ηγεμονία των Λακεδαιμονίων στη θάλασσα.

 

Μίνδαρος δὲ κατιδὼν τὴν μάχην ἐν Ἰλίῳ θύων τῇ Ἀθηνᾷ, ἐβοήθει ἐπὶ τὴν θάλατταν, καὶ καθελκύσας τὰς ἑαυτοῦ τριήρεις ἀπέπλει, ὅπως ἀναλάβοι τὰς μετὰ Δωριέως. οἱ δὲ Ἀθηναῖοι ἀνταναγαγόμενοι ἐναυμάχησαν περὶ Ἄβυδον κατὰ τὴν ᾐόνα, μέχρι δείλης ἐξ ἑωθινοῦ. καὶ τὰ μὲν νικώντων, τὰ δὲ νικωμένων, Ἀλκιβιάδης ἐπεισπλεῖ δυοῖν δεούσαις εἴκοσι ναυσίν. ἐντεῦθεν δὲ φυγὴ τῶν Πελοποννησίων ἐγένετο πρὸς τὴν Ἄβυδον· καὶ ὁ Φαρνάβαζος παρεβοήθει, καὶ ἐπεισβαίνων τῷ ἵππῳ εἰς τὴν θάλατταν μέχρι δυνατὸν ἦν ἐμάχετο, καὶ τοῖς ἄλλοις τοῖς αὑτοῦ ἱππεῦσι καὶ πεζοῖς παρεκελεύετο. συμφράξαντες δὲ τὰς ναῦς οἱ Πελοποννήσιοι καὶ παραταξάμενοι πρὸς τῇ γῇ ἐμάχοντο. Ἀθηναῖοι δὲ ἀπέπλευσαν, τριάκοντα ναῦς τῶν πολεμίων λαβόντες κενὰς καὶ ἃς αὐτοὶ ἀπώλεσαν κομισάμενοι, εἰς Σηστόν. ἐντεῦθεν πλὴν τετταράκοντα νεῶν ἄλλαι ἄλλῃ ᾤχοντο ἐπ’ ἀργυρολογίαν ἔξω τοῦ Ἑλλησπόντου· καὶ ὁ Θράσυλλος, εἷς ὢν τῶν στρατηγῶν, εἰς Ἀθήνας ἔπλευσε ταῦτα ἐξαγγελῶν καὶ στρατιὰν καὶ ναῦς αἰτήσων. μετὰ δὲ ταῦτα Τισσαφέρνης ἦλθεν εἰς Ἑλλήσποντον· ἀφικόμενον δὲ παρ’ αὐτὸν μιᾷ τριήρει Ἀλκιβιάδην ξένιά τε καὶ δῶρα ἄγοντα συλλαβὼν εἶρξεν ἐν Σάρδεσι, φάσκων κελεύειν βασιλέα πολεμεῖν Ἀθηναίοις.

Ξενοφῶντος Ἑλληνικά 1.1.4.1-1.1.11.1

 

Λεξιλόγιο

  • ἠιών-όνος= ακτή
  • ἑωθινός-ή-όν= πρωινός-ή-ό

 

 

Παρατηρήσεις

  1. καὶ ὁ Θράσυλλος… πολεμεῖν Ἀθηναίοις. Να μεταφράσετε το απόσπασμα στα Νέα Ελληνικά.

Μονάδες 10

  1. Ποια ήταν η συνεισφορά του Φαρνάβαζου στη ναυμαχία στην Άβυδο;

Μονάδες 10

  1. α)τὴν θάλατταν, Δωριέως, τριήρεις, φυγὴ, τῷ ἵππῳ, ναῦς, τῶν στρατηγῶν, στρατιὰν, δῶρα. Να εντοπίσετε τα ουσιαστικά της α᾽ και β᾽ κλίσης και να γράψετε την ίδια πτώση στον άλλο αριθμό.

β) ἐναυμάχησαν, ἐγένετο, κελεύειν, ἦν. Να μεταφέρετε τους παραπάνω ρηματικούς τύπους στον μέλλοντα.

Μονάδες 10

  1. α)καὶ ὁ Θράσυλλος, εἷς ὢν τῶν στρατηγῶν, εἰς Ἀθήνας ἔπλευσε ταῦτα ἐξαγγελῶν καὶ στρατιὰν καὶ ναῦς αἰτήσων. μετὰ δὲ ταῦτα Τισσαφέρνης ἦλθεν εἰς Ἑλλήσποντον· ἀφικόμενον δὲ παρ’ αὐτὸν μιᾷ τριήρει Ἀλκιβιάδην ξένιά τε καὶ δῶρα ἄγοντα συλλαβὼν εἶρξεν ἐν Σάρδεσι, φάσκων κελεύειν βασιλέα πολεμεῖν Ἀθηναίοις. Να αναγνωρίσετε τις υπογραμμισμένες λέξεις του αποσπάσματος και να δηλώστε τους όρους που προσδιορίζουν.

β)Μίνδαρος δὲ κατιδὼν τὴν μάχην ἐν Ἰλίῳ θύων τῇ Ἀθηνᾷ, ἐβοήθει ἐπὶ τὴν θάλατταν, καὶ καθελκύσας τὰς ἑαυτοῦ τριήρεις ἀπέπλει, ὅπως ἀναλάβοι τὰς μετὰ Δωριέως. Να χωρίσετε τις προτάσεις στο παραπάνω απόσπασμα και να τις χαρακτηρίσετε (κύριες, δευτερεύουσες).

 

Μονάδες 10

Θεματογραφία Αρχαίων Ελληνικών  

 

 

https://www.facebook.com/manolis.manos.311/

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.