Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού
Η νέα χρονιά είναι γεγονός και την ώρα που αυτή μόλις ξεκίνησε, το πρώτο τετράμηνο στα Γυμνάσια και τα Λύκεια της χώρας ολοκληρώνεται στις 20 Ιανουαρίου 2023. Στόχος του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων σε κάθε περίπτωση είναι να έχουν δοθεί οι έλεγχοι προόδου σε όλους τους μαθητές, αρχής γενομένης από το τρίτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου έως τις αρχές Φεβρουαρίου.
Στο πλαίσιο αυτό σκόπιμο κρίνεται να υπενθυμίσουμε ότι για τις βαθμολογικές επιδόσεις των μαθητών οι καθηγητές θα πρέπει να συνεκτιμήσουν ορισμένα κριτήρια. Ειδικότερα, για τους μαθητές του Γυμνασίου πρέπει να λάβουν υπόψη τη συνολική συμμετοχή του μαθητή στη μαθησιακή διδασκαλία, τις εργασίες που εκτελεί στο πλαίσιο της καθημερινής μαθησιακής διαδικασίας, τις συνθετικές δημιουργικές εργασίες, τις δοκιμασίες αξιολόγησης τετραμήνου καθώς και τις ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ).
Όσον αφορά τους μαθητές του Λυκείου, σχετικά με την αξιολόγησή τους, ο εκάστοτε διδάσκων οφείλει να συνεκτιμήσει τη συμμετοχή αυτών στη διδακτική μαθησιακή διαδικασία, την επιμέλεια και το ενδιαφέρον τους για το συγκεκριμένο μάθημα, τις επιδόσεις τους στις δοκιμασίες αξιολόγησης του τετραμήνου και στις γραπτές δοκιμασίες, καθώς και τις εργασίες που εκτελούν στο σχολείο ή στο σπίτι.
Νέα εγκύκλιος για τις απουσίες
Παρότι τα δύο προηγούμενα χρόνια ο κορονοϊός «μονοπωλούσε» το ενδιαφέρον, πλέον, έχουμε ένα «εκρηκτικό» μείγμα το οποίο συνδυάζεται μαζί τη γρίπη. Για το λόγο αυτό και επειδή, όπως αναμένεται, σε πολλές περιπτώσεις θα καταγραφούν πολλά κρούσματα σε μαθητές, το υπουργείο μερίμνησε σχετικά. Ειδικότερα, έπειτα από εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων που εστάλη στις σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όλης της χώρας προβλέπεται να καταχωρίζονται, χωρίς να προσμετρώνται, οι απουσίες έως πέντε εργάσιμων ημερών που οφείλονται σε εποχικό επιδημικό ρεύμα της γρίπης από το Νοέμβριο 2022 έως και το Μάρτιο 2023.
Σύμφωνα με την ισχύουσα υπουργική απόφαση, στην οποία παραπέμπει η εγκύκλιος, ο σύλλογος διδασκόντων, κατόπιν σχετικής ανακοίνωσης, αποφασίζει να καταχωρίζει αλλά να μην προσμετρά τις εν λόγω απουσίες, με την προσκόμιση από τους ενδιαφερόμενους μαθητές πρόσφατης βεβαίωσης δημόσιου ή ιδιωτικού νοσηλευτικού ιδρύματος ή ιδιώτη γιατρού, που να πιστοποιεί το είδος και τη διάρκεια της ασθένειας. Οι απουσίες αυτές είναι πέραν του προβλεπόμενου από τις γενικότερες ή ειδικότερες διατάξεις αριθμού απουσιών.
Μάλιστα, όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, «το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, ανταποκρινόμενο στην παγκόσμια έξαρση της γρίπης, απέστειλε τη φετινή οδηγία στα σχολεία μας στη βάση εισήγησης του υπουργείου Υγείας νωρίτερα από άλλες χρονιές, συμπεριλαμβάνοντας ένα ευρύ χρονικό διάστημα για τη μη προσμέτρηση απουσιών».
Παράλληλα, «συστήνεται σε όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας να τηρούν σταθερά τα μέτρα υγιεινής, όπως πλύσιμο χεριών και παραμονή στο σπίτι σε ενδεχόμενη ασθένεια, να ακολουθούν τις υποδείξεις των ειδικών και να εμπιστεύονται τον εμβολιασμό, σύμφωνα με τις κατά περίπτωση οδηγίες».
Συνεχίζονται οι επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών
Ξεκινά το εξ αποστάσεως επιμορφωτικό πρόγραμμα 96 ωρών (24 ώρες σύγχρονη και 72 ώρες ασύγχρονη) «Εισαγωγική Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών» για πάνω από 16.000 μόνιμους εκπαιδευτικούς και μέλη ΕΕΠ – ΕΒΠ για το σχολικό έτος 2022 – 2023 από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων είναι η Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2023 και ώρα 13:00.
Το πρόγραμμα εισαγωγικής επιμόρφωσης θα ξεκινήσει την πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου και προβλέπεται να το παρακολουθήσουν νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί ή εκπαιδευτικοί που εξακολουθούν να κατέχουν τον εισαγωγικό βαθμό επειδή για οποιοδήποτε λόγο δεν παρακολούθησαν πρόγραμμα εισαγωγικής επιμόρφωσης.
Η εξ αποστάσεως εισαγωγική επιμόρφωση αφορά σε συγκεκριμένα θεματικά πεδία και διδακτικά αντικείμενα. Πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο θεματικό πεδίο συναντάμε την «Παιδαγωγική αλληλεπίδραση», τη «Διαχείριση πολυμορφίας», τις «Διδακτικές μεθόδους και τεχνικές», τις «Κοινότητες μάθησης και πρακτικής», το «Σχολείο των δεξιοτήτων» και την «Οργάνωση και διοίκηση στην εκπαίδευση». Στο δεύτερο θεματικό πεδίο η επιμόρφωση αφορά τον «Προγραμματισμό και οργάνωση της διδακτέας ύλης» καθώς και την «Παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ». Τέλος, στο τρίτο θεματικό πεδίο η επιμόρφωση αφορά την «Εκπαιδευτική αξιολόγηση και ποιότητα στην εκπαίδευση».
Στο σημείο αυτό πρέπει να τονιστεί ότι για περισσότερες πληροφορίες μπορεί κανείς να επισκεφθεί την ιστοσελίδα του Ι.Ε.Π. στον ακόλουθο σύνδεσμο: «http://iep.edu.gr/el/deltia-typou-genika/mis-5070655». Η διάρκεια της επιμόρφωσης είναι 8 έως 12 εβδομάδες, ανάλογα με τη διαμόρφωση του προγράμματος ανά τμήμα.
Κλείνοντας, σχετικά με το προηγούμενο σχολικό έτος, το υπουργείο αναφέρει ότι επιμορφώθηκαν πάνω από 125.000 εκπαιδευτικοί σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων στη βάση (α) παιδαγωγικών και εκπαιδευτικών καινοτομιών όπως τα «Νέα προγράμματα σπουδών και το εκπαιδευτικό υλικό πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», η «Εισαγωγή της Αγγλικής Γλώσσας στο Νηπιαγωγείο», η «Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ», (β) σύγχρονων μεθοδολογικών προσεγγίσεων όπως τα «Εργαστήρια δεξιοτήτων» και η «Διαφοροποιημένη διδασκαλία», (γ) εφαρμοσμένων ευρωπαϊκών πολιτικών όπως η «Εκπαίδευση για την ιδιότητα του παγκόσμιου πολίτη» (GENE)» και (δ) αναγκαίων υποστηρικτικών πρακτικών και παροχής εκπαιδευτικού υλικού, όπως η «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών σε θέματα μαθητείας».