Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού 

 

 

Οι πανελλαδικές εξετάσεις ολοκληρώθηκαν και πλέον όλοι οι υποψήφιοι (και όχι μόνο) αναμένουν με άγχος και ανυπομονησία τα αποτελέσματα ώστε αφενός μεν να δουν πως τα πήγαν και αφετέρου δε να σχεδιάσουν το μέλλον τους, αρχικά, με την κατάθεση των μηχανογραφικών δελτίων για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση… Αναντίρρητα, όμως, για ακόμη μια χρονιά τα σχόλια και οι επισημάνσεις σχετικά με τα θέματα των πανελλαδικών ήταν πολλά και ποικίλα γι’ αυτό και μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του «filologikosistotopos.gr» θα προσπαθήσουμε να πραγματοποιήσουμε μια μικρή παρουσίαση – αποτίμηση αυτών…

 

Νεοελληνική Γλώσσα

και Λογοτεχνία

 

Η αρχή για τους υποψηφίους των ΓΕΛ, έγινε ως είθισται, με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Φέτος, λοιπόν, στους υποψηφίους δόθηκαν τρία κείμενα αναφοράς, δύο μη λογοτεχνικά και ένα λογοτεχνικό, με τα ερωτήματα που τέθηκαν να ανταποκρίνονται στο νέο τρόπο εξέτασης… Ειδικότερα, οι εκφωνήσεις ήταν αρκετά σαφείς και κατανοητές με τα δύο μη λογοτεχνικά κείμενα να γίνονται εύκολα κατανοητά από τους υποψηφίους.

 

Το δε λογοτεχνικό κείμενο που τέθηκε είναι απόσπασμα από διήγημα, το οποίο συναντάται για πρώτη φορά σε θέματα πανελλαδικών εξετάσεων με το νόημά του να είναι εύληπτο, δίχως μεγάλες δυσκολίες και με αρκετούς κειμενικούς δείκτες προς αξιοποίηση… Τέλος, το θέμα της έκθεσης που «ξεσήκωσε» και τα περισσότερα σχόλια ζητούσε από τους υποψηφίους να εκφράσουν τη γνώμη τους για την αξία της ιστορικής γνώσης και να αναφέρουν βιωματικούς τρόπους που μπορούν να καλλιεργήσουν το ενδιαφέρον τους για το ιστορικό παρελθόν.

 

 

 

 

Αρχαία Ελληνικά

 

Μετά τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία τη σκυτάλη πήραν τα Αρχαία Ελληνικά. Τα θέματα, λοιπόν, των Αρχαίων Ελληνικών στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι ήταν στο σύνολό τους διατυπωμένα με σαφήνεια. Στο διδαγμένο τα κείμενα αναφοράς τόσο του Αριστοτέλη όσο και του Επίκτητου δημιούργησαν ένα συνδυασμό στον οποίο κάθε καλά προετοιμασμένος υποψήφιος μπορούσε να ανταποκριθεί ικανοποιητικά, με όλα τα ερωτήματα να είναι ξεκάθαρα διατυπωμένα, ενώ και οι δύο ερμηνευτικές ερωτήσεις απαντούν στα ερμηνευτικά σχόλια του σχολικού βιβλίου. Επιπρόσθετα, το παράλληλο κείμενο ήταν σύντομης έκτασης και κατανοητό χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες.

 

Στο αδίδακτο κείμενο, φέτος, δόθηκε απόσπασμα από το Α’ βιβλίο της Ιστορίας του Θουκυδίδη με το χωρίο που ζητήθηκε να μεταφράσουν οι υποψήφιοι να μην είναι ιδιαίτερα απαιτητικό, ωστόσο χρειαζόταν ιδιαίτερη προσοχή, όπως αντίστοιχα και η ερμηνευτική ερώτηση η οποία πρέπει να τονιστεί ότι στηριζόταν σε σαφή σημεία του αποσπάσματος. Οι υπόλοιπες ασκήσεις γραμματικής και συντακτικού σε γενικές γραμμές ήταν αναμενόμενες και κλιμακούμενης δυσκολίας, ενώ πρέπει να τονιστεί ότι μετά από αρκετά χρόνια τέθηκε ξανά ο πλάγιος λόγος (για τη μετατροπή του οποίου και επικράτησε σύγχυση σχετικά με τη σωστή απάντηση)… Συμπερασματικά, μπορεί το γνωστό να μην παρουσίασε ιδιαίτερες δυσκολίες παρόλα αυτά το άγνωστο του Θουκυδίδη απευθύνεται σε πάρα πολύ καλά προετοιμασμένους υποψηφίους.

 

 

Λατινικά

 

Επόμενη στάση για υποψηφίους των ανθρωπιστικών σπουδών τα Λατινικά τα οποία και επανήλθαν ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα (έπειτα από απουσία δύο ετών) με τρία αποσπάσματα κειμένων… Σε κάθε περίπτωση, τα θέματα δεν παρουσίασαν ιδιαίτερες δυσκολίες, με τις νέου τύπου ερωτήσεις εισαγωγής και ετυμολογικών να μη δημιουργούν προβλήματα στους υποψηφίους, τις γραμματικές ασκήσεις να ακολουθούν τον τρόπο εξέτασης των προηγούμενων ετών και τις παρατηρήσεις του συντακτικού να είναι λιγότερες σε πλήθος σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια (σημειώνεται ότι μετά από χρόνια ζητήθηκε η μετατροπή πλαγίου λόγου σε ευθύ)… Σε γενικές γραμμές, παρότι η ύλη ήταν ομολογουμένως πάρα πολύ μεγάλη δημιουργώντας επιπλέον άγχος σε μαθητές και εκπαιδευτικούς ως προς τη δυσκολία των ασκήσεων που θα τεθούν, τα θέματα ήταν σαφέστατα και υπό φυσιολογικές συνθήκες οι πολύ καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι έχουν όλα τα φόντα να πετύχουν υψηλές βαθμολογίες…

 

 

Ιστορία

 

Η αυλαία για τους υποψηφίους των ανθρωπιστικών σπουδών έπεσε με το μάθημα της Ιστορίας προσανατολισμού. Σε γενικές γραμμές τα θέματα ήταν διατυπωμένα με σαφήνεια. Ειδικότερα, στις ερωτήσεις κλειστού τύπου οι ζητούμενοι ορισμοί και οι ερωτήσεις σωστού λάθους είναι ακριβείς δίχως δυσκολίες, όπως και οι ερωτήσεις ανάπτυξης. Ως προς τα θέματα της δεύτερης ομάδας σκόπιμο κρίνεται να υπογραμμιστεί ότι τα παραθέματα που τέθηκαν ήταν όλα κατανοητά και μάλιστα ένα εξ αυτών βρίσκεται και στο σχολικό βιβλίο.

 

 

Αποτελέσματα… μέσω γραπτού μηνύματος

 

Τη δυνατότητα ενημέρωσης μέσω γραπτού μηνύματος (SMS) έχουν και πάλι οι υποψήφιοι των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων, καθώς θα μπορούν να λάβουν γνώση της βαθμολογίας τους αλλά και της σχολής / τμήματος εισαγωγής τους με γραπτό μήνυμα (SMS) στο κινητό τους τηλέφωνο.

 

Ειδικότερα, οι υποψήφιοι μπορούν να καταχωρίσουν ή να επιβεβαιώσουν το κινητό τους τηλέφωνο στη σελίδα του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων smsresults.minedu.gov.gr μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης Δημόσιας Διοίκησης gov.gr, σε ειδική εφαρμογή η οποία θα είναι διαθέσιμη από την Παρασκευή 17 Ιουνίου και έως και την Παρασκευή 24 Ιουνίου, αξιοποιώντας τα στοιχεία συμμετοχής τους στις πανελλαδικές εξετάσεις 2022.

 

Η εφαρμογή αναπτύχθηκε και λειτουργεί από πέρυσι από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας – ΕΔΥΤΕ Α.Ε. (GRNET), Φορέα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε συνεργασία με τη Γενική Διεύθυνση Ψηφιακών Συστημάτων, Υποδομών και Εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού της εκπαίδευσης. Σύμφωνα, μάλιστα, με την ανακοίνωση του υπουργείου, με τη δυνατότητα αυτή, προωθούνται περαιτέρω οι στόχοι του ψηφιακού μετασχηματισμού, μέσω του επανασχεδιασμού εκπαιδευτικών υπηρεσιών που έχουν στο επίκεντρο την άμεση εξυπηρέτηση του πολίτη.

 

Τέλος, υπενθυμίζεται ότι το κανάλι του κινητού τηλεφώνου λειτουργεί ανεξάρτητα από την εφαρμογή του ΥΠΑΙΘ results.it.minedu.gov.gr, όπου οι υποψήφιοι, πληκτρολογώντας τον οκταψήφιο κωδικό τους και το αρχικό γράμμα από το επώνυμο, το όνομα, το πατρώνυμο και το μητρώνυμο, σε κεφαλαίους χαρακτήρες, θα μπορούν να ενημερωθούν αναλυτικά για τη βαθμολογία τους και τη σχολή εισαγωγής τους.

 

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.