Καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας στη προσέγγιση STEM

Οι πόροι της Europeana ενθαρρύνουν την χρήση καινοτόμων παιδαγωγικών μεθόδων τόσο για δασκάλους όσο και για μη τυπικούς εκπαιδευτικούς. Συνεπώς, αρκετά σενάρια μάθησης Europeana που έχουν ήδη σχεδιαστεί και δοκιμαστεί συνδυάζουν επιτυχώς την χρήση της ψηφιακής κληρονομιάς των τεχνών και της επιστήμης με τις νέες τάσεις στην εκπαίδευση. Μέσα στο ιστολόγιο TwEblog όλα τα σενάρια μάθησης και οι ιστορίες υλοποιήσεων οργανώνονται γύρω από τις παρακάτω καινοτόμες παιδαγωγικές μεθόδους διδασκαλίας που σχετίζονται άμεσα με την προσέγγιση STEM στην εκπαιδευτική διαδικασία:

Flipped Classroom (FC) – Αντεστραμμένη τάξη – ανατίθεται στους μαθητές η εργασία που σχετίζεται με την επόμενη συνεδρία και στη συνέχεια εξασκούν το περιεχόμενο στην τάξη, αυτό επιτρέπει την εξατομίκευση της μάθησης και ενισχύει την αυτονομία των μαθητών. iLibrary του ΟΟΣΑ | Μεικτή μάθηση (ΟΟΣΑ) 

Project-based Learning   (PBL) – Μάθηση βάσει έργου – Αυτή η τάση θέτει το προσκήνιο σε προβλήματα του πραγματικού κόσμου που προσελκύουν το ενδιαφέρον των μαθητών μέσω μιας ερώτησης οδήγησης ή πρόκλησης που ενσωματώνεται σε ένα σχολικό έργο, ενισχύοντας την απόκτηση και την εφαρμογή νέας γνώσης. iLibraryτου ΟΟΣΑ | Βιωματική μάθηση (ΟΟΣΑ). Έχουμε αναφερθεί με περισσότερες λεπτομέρειες στο ιστολόγιό μας στη διεύθυνση: http://sv1ahh1.blogspot.com/2021/10/inquiry-based-science-education-ibse.html 

Cooperative Learning   (CL) – Συνεργατική μάθηση – Σε αυτήν την μέθοδο, οι μαθητές εργάζονται σε μικρές ομάδες για να επιτύχουν έναν κοινό μαθησιακό στόχο υπό την καθοδήγηση του δασκάλου, καλλιεργώντας μια αίσθηση κοινότητας και μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα στην τάξη. Τι είναι η Συνεργατική Μάθηση; 5 Στρατηγικές για την τάξη σας    (teacheracademy.eu)

Η συνεργατική μάθηση ενθαρρύνει τη μαθησιακή αυτονομία, ο δάσκαλος χρειάζεται να παίξει για να βοηθήσει τους μαθητές να φτάσουν στην αυτονομία τους όσον αφορά τη γλώσσα και το περιεχόμενο σπουδών. Έτσι γίνεται ενεργοποίηση των μεταγνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών μας. Συνίσταται να υπάρχει συνεχής προβληματισμός για την πρόοδο των μαθητών και ταυτόχρονα για τον τρόπο διδασκαλίας του δασκάλου.

Gamification – Παιχνιδοποίηση. Μια απίστευτη ικανότητα να προσελκύει μαθητές μέσω της χρήσης βιντεοπαιχνιδιών ή καρτών σκορ, αυτή η προσέγγιση εστιάζει στα οφέλη του παιχνιδιού και στους μηχανισμούς των παιχνιδιών στο πλαίσιο της επίσημης μάθησης. iLibrary του ΟΟΣΑ | Gamification (ΟΟΣΑ) 

Problem-based Learning   (PBL) – Μάθηση βάσει προβλημάτων – Το PBL είναι μια παιδαγωγική προσέγγιση που επιτρέπει στους μαθητές να μαθαίνουν ενώ ασχολούνται ενεργά με ουσιαστικά προβλήματα. Βασισμένη σε μεγάλο βαθμό στον κονστρουκτιβισμό, η μάθηση πυροδοτείται από ένα πρόβλημα που χρειάζεται επίλυση. Μάθηση με βάση το πρόβλημα: Επισκόπηση της διαδικασίας και των επιπτώσεών της στη μάθηση (Science Direct)

Έχουμε αναφερθεί εκτενώς σε αυτή τη παιδαγωγική μέθοδο διδασκαλίας αφού είναι κύριο συστατικό της συνταγής για επιτυχημένη προσέγγιση STEM στις 2 αναρτήσεις μας και όχι μόνο:

http://sv1ahh1.blogspot.com/2021/01/stem_24.html

http://sv1ahh1.blogspot.com/2021/12/stem_28.html

Inquiry-based Learning (IBL)  – Μάθηση βάσει διερεύνησης – Το IBL είναι μια παιδαγωγική προσέγγιση που πυροδοτεί την περιέργεια των μαθητών για ένα πρόβλημα, καλώντας τους (1) να αναπτύξουν ερωτήσεις που διψούν να απαντήσουν, (2) να ερευνήσουν το θέμα που σχετίζεται με τις ερωτήσεις, (3) να παρουσιάσουν την έρευνά τους και τέλος (4) σκεφτείτε τα αποτελέσματα. Τι στο καλό είναι η μάθηση που βασίζεται στην έρευνα; (Edutopia.org)

Έχουμε αναφερθεί εκτενώς σε αυτή τη παιδαγωγική μέθοδο διδασκαλίας αφού είναι κύριο συστατικό της συνταγής για επιτυχημένη προσέγγιση STEM στις 2 αναρτήσεις μας και όχι μόνο:

https://sv1ahh1.blogspot.com/2021/04/ibl-vs-ibse.html

http://sv1ahh1.blogspot.com/2021/10/inquiry-based-science-education-ibse.html

Content and Language Integrated Learning   (CLIL) – Περιεχόμενο και Ολοκληρωμένη Εκμάθηση Γλωσσών – στο CLIL οι μαθητές μαθαίνουν ένα θέμα και μια δεύτερη γλώσσα ταυτόχρονα, η επιτυχία ενός μαθήματος CLIL εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την καλή ενσωμάτωση και των δύο. Τιείναι η ολοκληρωμένη μάθηση περιεχομένου και γλώσσας; (english.com) Στην επόμενη διεύθυνση ανάρτησής μας θα βρείτε πολλές πληροφορίες σχετικά με αυτή μέθοδο: http://sv1ahh1.blogspot.com/2021/10/stem.html 

Game Based Learning  (GBL)- Μάθηση με βάση το παιχνίδι – Ενώ η παιχνιδιοποίηση είναι η χρήση διαφορετικών παρακινητικών στοιχείων που ενισχύουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των χρηστών, το GBL συνδέεται με τη γνωστική περιοχή του προϊόντος, την εμφάνισή του και την οπτική του ελκυστικότητα. Τι είναι η μάθηση με βάση το παιχνίδι; (game-learn.com) 

BICS εκ του Basic Interpersonal Communication Skills, είναι οι βασικές δεξιότητες διαπροσωπικής επικοινωνίας. Είναι η επικοινωνία που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας αλληλεπίδραση. Απλά θα λέγαμε ότι είναι η κοινωνική γλώσσα που χρησιμοποιούμε καθημερινά παντού και η οποία χρειάζεται έως 2 χρόνια να αναπτυχθεί. 

CALP εκ του Cognitive Academic Language Proficiency, 

είναι η γνωστική ακαδημαϊκή επάρκεια γλώσσας. Συγκεκριμένα είναι η ακαδημαϊκή γλώσσα που χρησιμοποιούμε για να μιλήσουμε για STEM ή ανθρωπιστικές επιστήμες. Χρειαζόμαστε υψηλότερο επίπεδο ικανότητας αλλά και συγκεκριμένο μητρώο και στυλ. Πάλι, απλά θα λέγαμε ότι είναι η ακαδημαϊκή γλώσσα. Απαιτούνται έως και 7 χρόνια ν αναπτυχθεί. 

Model 5e – Μοντέλο διδασκαλίας 5E στην μεθοδολογία του STEM

Θα εισαγάγουμε μια νέα ορολογία στην ελληνική πραγματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας με μεθοδολογία STEM. Το μοντέλο 5Ε. Τα 5Ε προκύπτουν από τις Αγγλικές λέξεις Engage, Explore, Explain, Elaborate και Evaluate, (σε ελεύθερη μετάφραση: Ενδιαφέρομαι, Εξερευνώ, Εξηγώ, Επεξεργάζομαι, Εκτιμώ). Αν σας ενδιαφέρει αυτή η μέθοδος  υπάρχει λεπτομερής αναφορά, στην ανάρτησή μας: http://sv1ahh1.blogspot.com/2021/12/5e-stem.html

Εισαγωγή CS και STEM στην εκπαιδευτική διαδικασία  Αυτή η μέθοδος είναι από τις πρώτες αναφορές στην χώρα μας για το θέμα της Επιστήμης των Πολιτών (Citizen Science – C.S.) σε συνδυασμό με το STEM.. Είναι γεγονός ότι υπάρχει έλλειψη ειδικευμένου εργατικού δυναμικού STEM στην Ευρώπη, όπως αναφέρεται στη σελίδα της Κομισιόν, η αναφορά μας γίνεται για τους (STEM Workers). Υπάρχει πραγματική ανάγκη για καινοτόμες προσεγγίσεις για την απομυθοποίηση της επιστήμης, την αύξηση των κινήτρων των μαθητών προς τα μαθήματα STEM και την παροχή κατάρτισης εκπαιδευτικών σε νέους τρόπους εισαγωγής της επιστήμης στην τάξη. 

Αν σας ενδιαφέρει αυτή η μέθοδος  υπάρχει λεπτομερής αναφορά, στην ανάρτησή μας: http://sv1ahh1.blogspot.com/2021/03/cs-stem.html

Συναισθηματική Μάθηση (SEL) και STEM  – Προαπαιτούμενο θεωρείται η γνώση του τι είναι η συναισθηματική μάθηση (SEL). Για όσους δεν γνωρίζουν, ας επισκεφθούν την παρακάτω ιστοσελίδα προκειμένου αρχικά να γνωρίσουν τον όρο αυτόν: https://www.thepathway2success.com/  Περισσότερες λεπτομέρειες στην ανάρτησή μας: http://sv1ahh1.blogspot.com/2021/02/sel-stem.html Παρουσιάζουμε λίστα με με καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία με μεθοδολογία STEM και μερικές από τα οποίες ευγενώς μας χορήγησε το Europeana Digital Education with Cultural Heritage Rerun | European Schoolnet Academy  για το Europeana πληροφορίες υπάρχουν στον σύνδεσμο: Europeana.

 

Πολύδωρος Σταυρόπουλος, Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ), Επιθεωρητής Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού Ελέγχου, Συγγραφέας, Αmbassador STEM Scientix.

 

Προηγούμενο άρθροΕύλογες (εκπαιδευτικές) ανησυχίες…
Επόμενο άρθροA’ Διεθνές Συμπόσιο Νέων Ερευνητών Νεοελληνικών Σπουδών
• Πτυχιούχος Εκπαιδευτικός Μηχανολόγος ΑΣΕΤΕΜ - ΣΕΛΕΤΕ επί 32 έτη • Κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών MSc S.T.E.M. στην Εκπαίδευση του Παιδαγωγικού Τμήματος ΑΣΠΑΙΤΕ • Δ/ντης 3ου Εργαστηριακού Κέντρου Πειραιά επί 10 έτη (2007-2017) • Υποδιευθυντής επί εννέα έτη (1991-1999) στη Τεχνική Σχολή Δραπετσώνας • Συγγραφέας, μεταφραστής, 35 Μηχανολογικών βιβλίων στον εκδοτικό όμιλο ΙΩΝ • Πιστοποιημένος στο Μητρώο Ενηλίκων του ΕΟΠΠΕΠ ως Εκπαιδευτής Μηχανολόγος Μηχανικός και Επιθεωρητής Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού Ελέγχου με αριθμό πιστοποίησης ΕΒ08627 (ΣΤΕΠ 2430-3115-3182) • Εισηγητής σεμιναρίων Moodle.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.