Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

 

Είναι αλήθεια ότι όσο πλησιάζουμε στην τελική ευθεία για τις πανελλαδικές εξετάσεις το άγχος για μαθητές και εκπαιδευτικούς μεγαλώνει και σίγουρα δεν αποτελεί καλό σύμμαχο στην προσπάθεια για εκπλήρωση των στόχων… Το άγχος, όμως, είναι αποτέλεσμα πολλών και σημαντικών παραμέτρων καθότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει μία ακόμη γενιά υποψηφίων πανελλαδικών είναι σίγουρα πάρα πολλά και το υπουργείο Παιδείας συνεχίζει να «κωφεύει» απέναντι σ’ αυτά, θεωρώντας ότι όλα κυλούν ομαλά…

 

Αρχικά, όπως όλοι γνωρίζουμε, η αβεβαιότητα εξαιτίας της πανδημίας προκάλεσε πολλές και σημαντικές αλλαγές σε κάθε πτυχή της καθημερινής μας ζωής. Τα δύο προηγούμενα χρόνια όπου η τηλεκπαίδευση κυριάρχησε, τα εκπαιδευτικά κενά συσσωρεύτηκαν και οι μαθητές έχασαν τη σειρά τους μαζί με πάρα πολλά ακόμη λόγω της απουσίας τους από το σχολικό περιβάλλον για μεγάλο διάστημα. Και αντί, λοιπόν, το υπουργείο να φροντίσει με τη σειρά του να προχωρήσει σε μια επανεξέταση της κατάστασης και να κάνει κάποιες αλλαγές προς το καλύτερο, συνεχίζει να κάνει δύσκολη τη ζωή μαθητών και εκπαιδευτικών…

 

Από που να αρχίσουμε και που να τελειώσουμε… Έχουμε μια γενιά υποψηφίων που δεν έχει δώσει προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις σε δύο πάρα πολύ κρίσιμες τάξεις, τις δύο πρώτες του Λυκείου και αντί να υπάρξει μια διαφοροποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας προκειμένου να οδηγήσει σε κάλυψη ορισμένων από τα κενά, αντίθετα οι ιθύνοντες θεώρησαν σωστό είτε η ύλη να παραμείνει η ίδια σε κάποια μαθήματα είτε σε κάποια άλλα να παρατηρηθεί σημαντική αύξηση. Και μιας και αναφερθήκαμε στο ζήτημα της ύλης, σκόπιμο κρίνεται μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του «www.filologikosistotopos.gr» να παραθέσουμε την ανοιχτή επιστολή μιας μαθήτριας της Γ’ Λυκείου προς την υπουργό Παιδείας, μια επιστολή που κάνει το γύρο του διαδικτύου τις τελευταίες ώρες και πραγματικά έχει μεγάλο ενδιαφέρον, κατά τη γνώμη μας…

 

«Αξιότιμη κυρία υπουργέ, ως μαθήτρια της Γ’ Λυκείου πήρα την πρωτοβουλία να σας αποστείλω αυτό το μήνυμα προκειμένου να αναλογιστείτε το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε και αφορά την ογκώδη ύλη των πανελλαδικών εξετάσεων 2022. Η ύλη δεν αναλογεί σε μια τόσο απρόοπτη, απαιτητική και αγωνιστική χρονιά που διανύουμε ως κοινωνία. Καθημερινά rapid test, αναμονή στην ουρά για ιχνηλάτηση, καθηγητές μαθημάτων κατεύθυνσης σε καραντίνα, χιλιάδες μαθητές που νοσούν.

 

Έχετε αναλογιστεί τις χαμένες ώρες, την ταλαιπωρία όλων αυτών των μαθητών, το επιπρόσθετο άγχος και τις αναταραχές που βιώνουν λόγω της πανδημίας; Έχετε αναλογιστεί πως όλα αυτά θα συμβαίνουν καθημερινά έως τον Ιούνιο; Δεν μπορούμε να αντεπεξέλθουμε, όχι γιατί δεν έχουμε τις δυνάμεις… αλλά τον χρόνο. Με ποια κριτήρια η ύλη αντί να παραμείνει στα ίδια φυσιολογικά επίπεδα προ-κορωνοϊού τελικά αυξήθηκε; (π.χ. Θεωρητική).

 

Πώς οι μαθητές θα μπορέσουν να έρθουν σε μια ισορροπία με όλες αυτές τις αναστατώσεις; Πώς θα μπορέσουν να τα βγάλουν πέρα κ. Κεραμέως με όλα αυτά; Πώς; Ε.Β.Ε., συντελεστές, ενδοσχολικές από το γυμνάσιο, δύο χρόνια τηλεκπαίδευση και η ύλη; Σα να μη συμβαίνει τίποτα… Σαν όλα να κυλούν ομαλά…

 

Σας ζήτω λοιπόν να λάβετε υπόψη όλα τα παραπάνω και να προβείτε σε κάποια μείωση της ύλης ώστε να καταστεί τέτοια που θα συμβαδίζει στις ειδικές συνθήκες που διανύουμε… όχι γιατί το ζητάμε ως βοήθεια αλλά ως κάτι αυτονόητο!» καταλήγει η επιστολή της μαθήτριας.

 

Σε μερικές δεκάδες λέξεις, λοιπόν, μια μαθήτρια παρουσίασε με ένα μεστό λόγο πολλές από τις ανησυχίες που έχουν οι φετινοί υποψήφιοι, τις οποίες, έστω και τώρα, το υπουργείο οφείλει να λάβει σοβαρά υπόψη προκειμένου να προβεί σε διορθωτικές αλλαγές, προς το καλύτερο φυσικά… Στο πλαίσιο, λοιπόν, θεωρούμε ότι είναι αναγκαία η μείωση της ύλης, ειδικά σε μαθήματα όπως της Ιστορίας και των Λατινικών, όπου αντικειμενικά είναι χαώδης και φυσικά δεν προσφέρεται για να μπορέσουν οι μαθητές να αποκτήσουν ουσιαστικές γνώσεις και αναγκάζονται να κάνουν ένα μεγάλο αγώνα δρόμου με τους περισσότερους απλά να αποστηθίζουν δίχως να κατανοούν στην πράξη όλα όσα μαθαίνουν…

 

Μέσα σ’ όλα αυτά ας μην ξεχνάμε την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) για δεύτερη συνεχή χρονιά, με αρκετά και σημαντικά προβλήματα διότι σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε με μεγάλη προχειρότητα, το δύσκολο κουίζ που πρέπει να λύσει κάθε υποψήφιος με τους συντελεστές βαρύτητας, την τράπεζα θεμάτων η οποία με τη σειρά της σχεδιάστηκε στο «πόδι» απλά και μόνο για να παρουσιαστεί ως επίτευγμα η επαναφορά της εν μέσω πανδημίας, την απουσία επαγγελματικού προσανατολισμού, το χάος με τα κρούσματα στα σχολεία, τις κάκιστες κτιριακές εγκαταστάσεις, τα κενά εκπαιδευτικών, τα παλαιά σχολικά βιβλία τα οποία και δεν μπορούν πλέον να υπηρετήσουν κανένα σύγχρονο σχολείο και φυσικά τις κατά καιρούς αλλαγές που πραγματοποιεί κάθε υπουργός απλά και μόνο για να δείχνει ότι αλλάζει κάτι επί των ημερών του και τελικά έρχεται ο επόμενος και άντε πάλι από την αρχή! Ράβε – ξήλωνε, δίχως λογική, πλάνο, σχέδιο και πλέον ελπίδα για μια καλύτερη εκπαίδευση και παιδεία για τα παιδιά μας, τις επόμενες γενιές που θα κληθούν να σταθούν στα πόδια τους με ακόμη λιγότερα εφόδια και πολύ περισσότερα προβλήματα!

 

Ποτέ δεν είναι αργά, κύριοι! Μειώστε την ύλη σε λογικά πλαίσια, φροντίστε από εδώ και πέρα λαμβάνοντας ουσιώδη και σωστά μέτρα να φτάσουμε στις πανελλαδικές εξετάσεις δίχως τόσο μεγάλη ανακατωσούρα και προβλήματα, δείξτε ότι είστε δίπλα στα παιδιά και τις οικογένειές τους στο δύσκολο αυτό αγώνα που δίνουν έμπρακτα και όχι μόνο στα λόγια! Κανείς δεν είναι τέλειος και ούτε πρόκειται να γίνει… Παρόλα αυτά είναι αναγκαίο, ειδικά μέσα στη δύσκολη αυτή συγκυρία που διανύουμε, να μαθαίνουμε όλοι από τα λάθη μας και να προχωράμε έχοντας διδαχθεί από αυτά! Ο εγωισμός ποτέ δεν ωφέλησε κανέναν, χρόνος για ουσιαστικές αλλαγές υπάρχει, στο χέρι σας είναι!

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.