Νέα Ελληνικά Γ´ ΕΠΑΛ: Η ανεργία των νέων (Κριτήριο αξιολόγησης)

0
2202

Νέα Ελληνικά Γ´ ΕΠΑΛ: Η ανεργία των νέων (Κριτήριο αξιολόγησης)

Μη λογοτεχνικό κείμενο

Η ανεργία των νέων

Την ανιούσα έχει πλέον πάρει η ανεργία στην Ελλάδα και δυστυχώς κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πού θα φτάσει. Στον απίστευτο αριθμό των 684.000 σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, έχει φτάσει το σύνολο των ανδρών, γυναικών και νέων που ψάχνουν σήμερα δουλειά σε όλη την Ελλάδα.

Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι τα ποσοστά ανεργίας είναι μεγαλύτερα στα άτομα που κατέχουν κάποιον μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο από αυτά των ατόμων με τη βασική μόνο εκπαίδευση, ενώ αναμένεται ταυτόχρονα να μείνουν γα μεγαλύτερο διάστημα άνεργοι πριν βρουν εργασία. Υπολογίζεται ότι ο μέσος όρος εύρεσης εργασίας είναι τα τριάμισι χρόνια.

Το φαινόμενο αυτό οφείλεται σε κυρίως δυο λόγους:

Ο πρώτος είναι η αδυναμία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος να προσαρμοστεί στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Δηλαδή, η προσφορά πτυχιούχων δεν ανταποκρίνεται στη ζήτηση αγοράς, με αποτέλεσμα η ανεργία να αυξάνεται. Βασική λειτουργία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος είναι η ώθηση μαθητών και φοιτητών να επιλέγουν επαγγέλματα με σκοπό να στελεχώσουν τον δημόσιο τομέα, όπως δάσκαλοι, υπάλληλοι τραπεζών, δημοσίας διοίκησης κλπ ενώ την ίδια στιγμή ο δημόσιος τομέας συρρικνώνεται προσπαθώντας να μειώσει τους υπαλλήλους του κα προσλαμβάνοντας  λιγότερους από αυτούς που συνταξιοδοτούνται.

Ο δεύτερος λόγος είναι η επίμονη τάση των Ελλήνων να επιλέγουν τις σπουδές τους σύμφωνα με την κοινωνική θέση που θα αποκτήσουν μετέπειτα και όχι σύμφωνα με τις προοπτικές απασχόλησης. Έτσι, οι περισσότεροι αποφασίζουν να φοιτήσουν στη νομική ή στην ιατρική, καθώς τέτοιου είδους σπουδές θεωρούνται ότι έχουν κύρος.  Στο φαινόμενο αυτό συνεισφέρει και το γεγονός ότι οι προσδοκίες για το μελλοντικό εισόδημα είναι υψηλές. Αυτό συμβαίνει ακόμη κι αν πρέπει να πάνε στο εξωτερικό προκειμένου να σπουδάσουν με πολύ μεγάλο κόστος.

Καθίσταται σαφές ότι το πρόβλημα της ανεργίας στην Ελλάδα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε θεσμικούς παράγοντες  και στην νοοτροπία των Ελλήνων και επομένως η καταπολέμηση του απαιτεί την άμεση αλλαγή πολιτικών και κοινωνικά κατεστημένων σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες, όπως η προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων που θα συνεισφέρουν στην ανάκαμψη της ελληνικής αγοράς

                                                                                            Άρθρο, δημοσιευμένο στο ηλεκτρονικό περιοδικό

                                                                                                          «Νομικά Επίλεκτα»

 

Ασκήσεις

Α1.    Να παρουσιάσετε συνοπτικά, και χωρίς δικά σας σχόλια, σε 60-70 λέξεις, το περιεχόμενο των τριών τελευταίων παραγράφων του κειμένου («Ο πρώτος είναι… της ελληνικής αγοράς. »)

Μονάδες 7

Α2.    Σε κάθε μία από τις παρακάτω προτάσεις να γράψετε  «Σωστό» ή «Λάθος» κάνοντας αναφορά σε συγκεκριμένα χωρία του κειμένου.

α)  Η ανεργία πλήττει κυρίως τους μη πτυχιούχους νέους

β)  Τα στερεότυπα γύρω από τα επαγγέλματα διογκώνουν το φαινόμενο της ανεργίας.

γ)  Το πρόβλημα της ανεργίας στην Ελλάδα οφείλεται στην νοοτροπία των Ελλήνων.

δ)  Το εκπαιδευτικό σύστημα βοηθά τους νέους να προσαρμοστούν στην αγορά εργασίας.

Μονάδες 8

 

Α3.    Ποιος είναι ο τρόπος ανάπτυξης της τρίτης παραγράφου, καθώς και η δομή της; («Το φαινόμενο αυτό….συνταξιοδοτούνται»). 

Μονάδες 5

Α4.    Το παραπάνω κείμενο είναι άρθρο που έχει δημοσιευθεί σε ηλεκτρονικό περιοδικό. Γράψτε τρία χαρακτηριστικά του.

Μονάδες 5

Α5.    «Καθίσταται….αγοράς», στην τελευταία παράγραφο του κειμένου εναλλάσσεται η ενεργητική σύνταξη με την παθητική σύνταξη. Τι επιδιώκει ο συγγραφέας με αυτή την εναλλαγή;        

                                                                                                                      Μονάδες 5

Α6.    Σε ένα άρθρο (200-250 λέξεις) στο ηλεκτρονικό περιοδικό του σχολείου σας αναφερθείτε στις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο εκπαιδευτικό σύστημα ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανότητες οι νέοι να βρεθούν αντιμέτωποι με την ανεργία.   

                         Μονάδες  20

 

Λογοτεχνικό κείμενο

 

Δήμητρα Χ. Χριστοδούλου «Για ένα παιδί που κοιμάται»

 

Στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας του εικοστού αιώνα, μετά την κατάρρευση των καθεστώτων των ανατολικών χωρών, μεγάλο μέρος του πληθυσμού τους μετακινήθηκε σε ευρωπαϊκές χώρες, με σκοπό την εξεύρεση εργασίας. Από την εποχή αυτή και ως τις μέρες μας ζουν και βιοπαλεύουν στη χώρα μας χιλιάδες οικονομικοί μετανάστες, όπως το παιδί του ποιήματος, που κερδίζει το ψωμί του στα φανάρια της λεωφόρου και κοιμάται στο μηχανοστάσιο του εργοστασίου. Το ποίημα περιλαμβάνεται στη συλλογή «Το κυπαρίσσι των εργατικών» (1995).

 

 

Νύχτα. Η κίνηση αραιή Νύχτα. Η κίνηση αραιή στη λεωφόρο.
Μες στο κλειστό, το φωτισμένο εργοστάσιο,
Οι μηχανές, αποσταμένες* μα άγρυπνες,
Επιβλέπουν σαν άκακοι γίγαντες
Τον ύπνο του μικρού. Στριμωγμένος
Κοντά στη σκάρα του ατμού,*
Με του αδερφού του το παλτό σκεπασμένος
Ξεκουράζεται.
Όλη τη μέρα δουλεύει στα φανάρια*
Σκουπίζει τζάμια βιαστικά με το κόκκινο.
Εισπράττει κέρματα ή την εύλογη* αγανάκτηση. Περιμένει το επόμενο φανάρι.
Τίμια κερδίζει έτσι το ψωμί
Και το μερίδιο του νυχτοφύλακα,
Που τον αφήνει να κοιμάται εκεί μέσα.

Τα χιονισμένα βουνά της πατρίδας του,
Τα χέρια της μάνας του που τύλιγαν γύρω του
Γυναίκειο μαντίλι για το κρύο,
Το δάσκαλο που πληρωνότανε με γάλα
Μόλις θυμάται.
Θυμάται κάτι ελληνικά από το στόμα του,
Που τώρα εδώ ακούγονται αλλιώτικα.
Όχι σαν βότσαλα γυαλιστερά μεγάλης θάλασσας,
Όχι σαν ποδοβολητό του αλόγου
Ενός ανίκητου στρατηλάτη,*
Αλλά να, σαν τα κέρματα στην τσέπη,

Σαν το φτύσιμο στο βλέμμα του πελάτη.
Καμιά φορά πιο εγκάρδια
Σαν τούτο δω το βουητό της σκάρας,
Που όλο ανεβάζει το θερμό ατμό.

*αποσταμένες: κουρασμένες

*σκάρα του ατμού: τεχνική κατασκευή σε σχήμα σχάρας, απ’ όπου βγαίνουν οι θερμοί ατμοί των μηχανών

*φανάρια: φωτεινοί σηματοδότες

*εύλογη: δικαιολογημένη, αναμενόμενη

*στρατηλάτης: ο αρχηγός του στρατού, ίσως έμμεση αναφορά στο Μ.Αλέξανδρο

 

Ερωτήσεις

Α1.  Να αποδώσετε το περιεχόμενο του ποιήματος σε πεζό λόγο (60-80 λέξεις).

Μονάδες 8

Α2.  Θεωρείτε ότι ο τίτλος του ποιήματος μας προϊδεάζει για το περιεχόμενό του; Αν όχι, γιατί;

Μονάδες 7

Α3.  Η σύγκριση και η αντίθεση μεταξύ του παρελθόντος και του παρόντος εστιάζεται στην αίσθηση της ελληνικής γλώσσας για το μικρό παιδί.

α)  Με ποια εκφραστικά μέσα αποδίδεται στο ποίημα η εξιδανικευμένη εικόνα της Ελλάδας όπως την έμαθε το παιδί από το δάσκαλό του;

β)  Με ποια εκφραστικά μέσα, αντίστοιχα απεικονίζεται η σκληρή πραγματικότητα της χώρας μας όπως τη βιώνει ο μικρός πρόσφυγας μέσα από τον καθημερινό αγώνα του; Αναφερθείτε σε συγκεκριμένους κειμενικούς δείκτες.

Μονάδες 10

Α4.  Το ποίημα ανήκει στη μοντέρνα ή παραδοσιακή ποίηση; Δώστε τρία χαρακτηριστικά.

Μονάδες 5

Α5.  Σε μια επιστολή που απευθύνετε ως τμήμα στο δήμαρχο της πόλης σας προσπαθείτε να τον ευαισθητοποιήσετε ώστε να αναλάβει μέτρα για την αντιμετώπιση του φαινομένου των «παιδιών των φαναριών».

Μονάδες 20

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.