Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

 

Παρότι τα κρούσματα τις τελευταίες εβδομάδες έχουν πάρει την ανιούσα, είναι αλήθεια ότι όλο και περισσότεροι είναι εκείνοι που πιστεύουν -ακούγοντας και τα σενάρια που κυκλοφορούν καθημερινά- ότι φτάνουμε στην τελική ευθεία για ολοκλήρωση του lockdown και παράλληλα ετοιμαζόμαστε για μια σταδιακή επιστροφή σε κάποιας μορφής κανονικότητα από τη στιγμή που αναμένεται να ανοίξει ξανά ένα μεγάλο μέρος δραστηριοτήτων το επόμενο διάστημα…

Την ίδια ώρα μεγάλη κουβέντα γίνεται καθημερινά για το άνοιγμα των σχολείων και την επιστροφή των μαθητών στα θρανία με τα τελευταία σενάρια που είδαν το φως της δημοσιότητας να αναφέρουν ότι τα Λύκεια πιθανότατα να ανοίξουν στις 12 Απριλίου και ενδεχομένως λίγο αργότερα το ίδιο να συμβεί και με τα Γυμνάσια. Παράλληλα, για τα Δημοτικά, όπως μαθαίνουμε, θα εξετασθεί είτε η επανεκκίνησή τους μαζί με τα Γυμνάσια, είτε αμέσως μετά τις διακοπές του Πάσχα. Στο σημείο αυτό πρέπει να σημειωθεί ότι η επιστροφή των μαθητών στα Δημοτικά φαντάζει πιο πιθανό ότι θα πάει πιο πίσω από τις υπόλοιπες βαθμίδες αφού σχετίζεται άμεσα με την κινητικότητα των γονέων οι οποίοι μεταφέρουν τα παιδιά από και προς το σχολείο.

Την ώρα αυτή που «μιλάμε» και με δεδομένο ότι οι αποφάσεις για τα σχολεία θα παρθούν την επόμενη εβδομάδα, το μόνο που μπορούμε να εκλάβουμε ως βέβαιο (αν και η πανδημία ένα από τα πράγματα που μας έχει διδάξει είναι ότι δεν θα πρέπει να θεωρούμε τίποτα σίγουρο) είναι η παράταση του σχολικού έτους έως το τέλος του Ιουνίου… Όπως, επίσης, ότι παρά το γεγονός πως η επιστροφή των μαθητών της Γ’ Λυκείου φαντάζει ως πρώτη προτεραιότητα, σε καμία περίπτωση δεν θα «πέσουμε από τα σύννεφα» αν από το Πάσχα και μετά οι σχολικές αίθουσες είναι άδειες, με τους μαθητές να κάνουν χρήση των απουσιών τους προκειμένου να επικεντρωθούν στο διάβασμά τους και τις επαναλήψεις. Ένα φαινόμενο το οποίο λαμβάνει χώρα σχεδόν κάθε χρόνο!

 

Επιστροφή στα θρανία με αυτοδιαγνωστικά τεστ

 

Ένα ακόμη ζήτημα που συζητείται έντονα τις τελευταίες ημέρες αφορά την επιστροφή μαθητών και καθηγητών στις αίθουσες με διενέργεια αυτοδιαγνωστικών τεστ κάθε εβδομάδα. Τα τεστ θα γίνονται από εκπαιδευτικούς, προσωπικό και μαθητές στο σπίτι, αφού πρώτα τα έχουν παραλάβει από τα φαρμακεία μαζί με τις οδηγίες χρήσης. Επίσης πρέπει να τονιστεί ότι η βεβαίωση πραγματοποίησης του αυτοδιαγνωστικού τεστ μία φορά την εβδομάδα θα αποτελεί την προϋπόθεση για τη συμμετοχή σε κάθε διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία. Η βεβαίωση αυτή θα προσκομίζεται στο σχολείο και όσοι μαθητές δεν τη φέρουν μαζί τους δεν θα μπορούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους ούτε θα υπάρχει δυνατότητα τηλεκπαίδευσης.

 

Τα ερωτήματα, όμως, που εύλογα μπορεί να θέσει κάθε πολίτης σχετικά με τα παραπάνω είναι αρκετά και πριν αποφασιστεί η επανεκκίνηση των σχολείων θα πρέπει να έχουν δοθεί σαφείς οδηγίες οι οποίες θα βασίζονται στην πραγματικότητα και όχι σε μεγαλεπήβολα σχέδια και σκέψεις. Αν για παράδειγμα, κάποιος μαθητής βγει θετικός στο αυτοδιαγνωστικό τεστ τότε τι θα γίνει στη συνέχεια; Θα ανασταλεί η λειτουργία του τμήματος που ανήκει; Η οικογένεια του παιδιού θα μπαίνει σε καθεστώς άδειας ειδικού σκοπού για να φροντίσει το παιδί και παράλληλα για να μην διασπαρθεί ο ιός; Και πολλά φυσικά ακόμη ερωτήματα θα υπάρξουν όσο βαδίζουμε προς την επιστροφή στη διά ζώσης διδασκαλία.

 

Επίσης, δεν ξέρω κατά πόσο είναι εύκολο στην πράξη κάθε οικογένεια να προμηθεύεται τα αυτοδιαγνωστικά τεστ κάθε εβδομάδα από τα φαρμακεία αφού δεν είναι απίθανο κάποιες φορές να μην επαρκούν για όλους… Επιπρόσθετα, αναρωτιέμαι, πως θα διασφαλίζεται πλήρως ότι κάθε εβδομάδα θα γίνονται τα αυτοδιαγνωστικά τεστ σε κάθε παιδί; Αναντίρρητα, η συγκεκριμένη διαδικασία δείχνει ότι θα αποτελέσει ένα καλό εργαλείο στην προσπάθεια για αναχαίτιση της πανδημίας, για να εφαρμοστεί, όμως, στην πράξη με επιτυχία απαιτείται σωστός σχεδιασμός με απόλυτη ακρίβεια (αν είναι δυνατό κάτι τέτοιο) και παράλληλα επαρκής ενημέρωση σε όλη την κοινωνία για τη λειτουργία του. Σε κάθε περίπτωση, όμως, και η ατομική ευθύνη θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επιτυχία ή όχι του εγχειρήματος.

 

Ακόμη, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι μείζον ζήτημα από τη στιγμή που το υπουργείο Παιδείας επιθυμεί την επιστροφή στη διά ζώσης διδασκαλία είναι και ο εμβολιασμός των εκπαιδευτικών. Ήδη αρκετοί εκπαιδευτικοί καλούνται να κάνουν το εμβόλιο με αδιάθετες δόσεις που υπάρχουν σε εμβολιαστικά κέντρα, μία εξέλιξη η οποία ελπίζω να προχωρήσει με ακόμη πιο γρήγορους ρυθμούς από εδώ και πέρα προκειμένου η εκπαιδευτική κοινότητα να θωρακιστεί σε σημαντικό βαθμό και να οδηγήσει στην επιστροφή στη διά ζώσης εκπαίδευση με μεγαλύτερη ασφάλεια…

 

 

Οι βάσεις εισαγωγής

 

Για να ξεφύγουμε και λίγο από τα της πανδημίας και το άνοιγμα των σχολείων, μέσα στην εβδομάδα καθορίστηκαν με απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης οι συντελεστές Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.), που αποτελούν προϋπόθεση συμμετοχής των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων στη διαδικασία επιλογής για εισαγωγή στις σχολές των Α.Σ.Ε.Ι. και Α.Σ.Σ.Υ., στη Σ.Σ.Α.Σ., στις σχολές της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, στις Α.Ε.Ν., στις σχολές Δοκίμων Σημαιοφόρων Λιμενικού Σώματος και Λιμενοφυλάκων, καθώς και στις Α.Σ.Τ.Ε. του υπουργείου Τουρισμού.

 

Στις στρατιωτικές σχολές, όπως είναι φυσικό, τα υψηλόβαθμα τμήματά τους όρισαν τον ανώτατο συντελεστή για τη διαμόρφωση της βάσης εισαγωγής τους (δηλαδή το 1,20), ενώ τα τμήματα Τουριστικής Εκπαίδευσης στον χαμηλότερο (0,80). Το χαμηλότερο συντελεστή επέλεξαν και τα τμήματα Αστυφυλάκων και οι σχολές Πλοιάρχων, ενώ το 0,90 επέλεξε το Λιμενικό.

 

Παράλληλα πρέπει να τονιστεί ότι και τα ελληνικά πανεπιστήμια στην πλειοψηφία τους όρισαν τους συντελεστές βάσει των οποίων θα προκύψει η Ε.Β.Ε. Έτσι, λοιπόν, από τις αποφάσεις των πανεπιστημίων προκύπτει ότι τα περισσότερα τμήματα των κεντρικών ΑΕΙ επέλεξαν συντελεστές πάνω από 1, σε αντίθεση με τα τμήματα των περιφερειακών που προτίμησαν να κινηθούν πέριξ του 0,80.

 

Κλείνοντας, σκόπιμο κρίνεται να υπενθυμίσουμε ότι την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ορίζει κάθε τμήμα ΑΕΙ ως ποσοστό του μέσου όρου των επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4) του επιστημονικού πεδίου που ανήκει το τμήμα, όπως αυτός θα διαμορφωθεί από τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις. Για παράδειγμα αν η μέση επίδοση των μαθητών σε ένα επιστημονικό πεδίο είναι το 10, τότε η τελικά βάση εισαγωγής για εισαγωγή στα προγράμματά του, θα προκύψει εφόσον πολλαπλασιαστεί με τον συντελεστή που έχει θέσει το τμήμα.