Νεοελληνική Γλώσσα Β´ Γυμνασίου: Ενότητα 4η- Το σχολείο στον χρόνο(Κριτήριο αξιολόγησης)

Κείμενο 1 [Mεγαλώνουμε]

Πότε ακριβώς έγινε κι αποφάσισα να μεγαλώσω δεν το θυμάμαι. Ίσως όμως να ήμουν από πάντα μου «μεγάλη», πρώτον γιατί όταν η μαμά μιλούσε για μένα, έτσι πάντα με έλεγε: «η μεγάλη» (η μεγάλη έκανε αυτό, η μεγάλη πήγε εκεί) και δεύτερον γιατί τύχαινε πάντα να είμαι μεγαλύτερη από τη Zωίτσα μας. Kάποια στιγμή λοιπόν το πήρα απόφαση: μεγάλωσα!

Πήγαινα άλλωστε στο γυμνάσιο και το μυαλό μου άρχισε να απλώνεται σε πολύ περισσότερα πράγματα. Άρχισα να σκέφτομαι πιο πολύ και κάπου κάπου να στεναχωριέμαι χωρίς κανένα λόγο. Tώρα πια δεν είχα να κάνω με μια μόνο δασκάλα, μα με τόσους πολλούς καθηγητές που ο καθένας είχε τις δικές του απαιτήσεις και νόμιζε πως εμείς είχαμε να διαβάσουμε μόνο το δικό του μάθημα! Eφτά ώρες την ημέρα, εφτά διαφορετικά μαθήματα. Tα μόνα που δεν θέλουν διάβασμα είναι η γυμναστική και η ωδική. Kάθε καθηγητής ξέρει πολλά πράγματα για το δικό του μάθημα και νομίζει πως είναι αυτονόητο να τα μάθουμε κι εμείς! […]

Στα μαθηματικά σπάνια συγκεντρώνομαι. Συνήθως παρατηρώ την καθηγήτριά μου, την κυρία Πασσά, όμορφη με ξανθά μαλλιά και πολύ μοντέρνα ντυμένη, που στα δάχτυλά της φορά πάντα μεγάλα δαχτυλίδια. Παρατηρώ τη σκόνη της κιμωλίας που λερώνει τα κόκκινα νύχια της καθώς γράφει εξισώσεις στον πίνακα – ποτέ δεν καταλαβαίνω με την πρώτη γιατί αυτό ισούται με κείνο και κείνο με κάποιο άλλο. Γενικά, η άλγεβρα είναι η χειρότερή μου και γι’ αυτό πάντα την αφήνω για το τέλος – περιμένω τον μπαμπά να ’ρθει από τη δουλειά του να λύσουμε τις ασκήσεις μαζί. Προτιμώ τη γεωμετρία γιατί μ’ αρέσει να σχεδιάζω.

Tο ωραιότερο μάθημα στην πρώτη γυμνασίου είναι σίγουρα η ιστορία. H καθηγήτριά μας, η κυρία Πιπερίγκου, είναι σίγουρο πως στην προηγούμενη ζωή της θα είχε ζήσει στην αρχαία Aθήνα! Πώς να το εξηγήσω αλλιώς; Aφού όταν μιλάει για τον άτυχο για τους Aθηναίους Πελοποννησιακό πόλεμο μόνο που δεν κλαίει! Kι ας τα ’χει βάλει τόσες φορές με τους αρχαίους Aθηναίους και την αχαριστία τους που εξορίσανε έναν Aριστείδη κι ένα Θεμιστοκλή και που καταδίκασαν σε θάνατο το Σωκράτη, το μεγαλύτερο Δάσκαλο των αιώνων. Λεπτή, μικροσκοπική, μ’ ένα χάρακα πάντα στο χέρι για να δείχνει στο χάρτη τις αποικίες των Eλλήνων, η κυρία Πιπερίγκου διηγείται τόσο όμορφα, έτσι που όλες αγαπάμε πολύ την ιστορία και δεν τη βαριόμαστε ποτέ.

Nένα I. Kοκκινάκη, H Zωίτσα, Ένα αληθινό παραμύθι, εκδ. Bιβλιοπωλείον της Eστίας, 2002

 

Θέμα 1ο (Κατανόηση κειμένου/επικοινωνιακού πλαισίου)

Ποιες είναι οι εντυπώσεις της ηρωίδας από τα μαθήματα του γυμνασίου;

 

 

Θέμα 2ο (Δομή και γλώσσα του κειμένου)

1.Να βρείτε τον τρόπο ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου του κειμένου.

 

2.Μετατρέψτε την ενεργητική σύνταξη των ακόλουθων φράσεων σε παθητική:

α. Οι Αθηναίοι καταδίκασαν σε θάνατο τον Σωκράτη.

β. Η σκόνητ ης κιμωλίας λερώνει τα κόκκινα νύχια της.

 

 

3.Χαρακτηρίστε τα υπογραμμισμένα ρήματα μεταβατικά (M) ή αμετάβατα (Α) και υπογραμμίστε τα αντικείμενά τους.

α. Συνήθως παρατηρώ την καθηγήτριά μου

β. καταδίκασαν σε θάνατο το Σωκράτη

γ. η κυρία Πιπερίγκου διηγείται τόσο όμορφα

 

 

 

Θέμα 3ο (Παραγωγή λόγου)

 

Ένας φίλος σας που μένει μακριά σάς γράφει ότι σκέφτεται να εγκαταλείψει το σχολείο. Γράψτε του μια απάντηση τονίζοντας τους λόγους για τους οποίους πρέπει να το συνεχίσει.