Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

 

Η κατάσταση, δυστυχώς, τις τελευταίες εβδομάδες όσο πάει και χειροτερεύει με τα κρούσματα να έχουν πάρει την ανιούσα και τα μέτρα να γίνονται ακόμη πιο σκληρά για όλη τη χώρα… Μεταξύ αυτών, από τη στιγμή που όλη η χώρα βρίσκεται στο «κόκκινο», όλα τα Λύκεια συνεχίζουν με τηλεκπαίδευση από εδώ και πέρα, ενώ Δημοτικά και Γυμνάσια διά ζώσης (εκτός από τις περιοχές που ανήκουν στο «βαθύ κόκκινο»)…

Η μέθοδος «ακορντεόν» και στην εκπαίδευση με σχολεία να ανοίγουν και να κλείνουν πλέον έχει αποπροσανατολίσει μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς… Ειδικά, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, που υποτίθεται είναι προτεραιότητα του υπουργείου, φέτος έχουν τραβήξει τα πάνδεινα και απορώ πως αυτά τα παιδιά στο τέλος θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις εξετάσεις! Κι αν κάποιος πει ότι κάτι ανάλογο συνέβη και πέρσι, θα πρέπει να συμπληρώσουμε ότι πέρσι χάθηκαν δύο μήνες μαθημάτων (αφού η τηλεκπαίδευση ήταν προαιρετική) και δεν δόθηκε καμία σχεδόν παράταση στο σχολικό έτος, παρά μόνο για τα παιδιά του Δημοτικού.

Επίσης, πέρσι είχε επιστρέψει πρώτα η Γ’ Λυκείου στο σχολείο, και μετά οι υπόλοιπες τάξεις Γυμνασίου, Λυκείου, και τέλος τα Δημοτικά. Φέτος τα πάντα γίνονται ανάποδα, κι ενώ η καλύτερη λύση έπρεπε να είναι εδώ και καιρό η εκ περιτροπής διδασκαλία με έμφαση στην τελευταία τάξη του Λυκείου, για κάποιο λόγο, ακολουθείται μια τακτική «όλα ή τίποτα», που σίγουρα δεν βοηθάει κι επιτείνει τα ήδη πάμπολλα προβλήματα!

Τα πράγματα είναι σε οριακό σημείο μετά από τόσους μήνες, η υπομονή δεν είναι ανεξάντλητη… Τα παιδιά καταλαβαίνουν πολύ καλά ότι το να συνδέονται στον υπολογιστή από το δωμάτιό τους δεν συνιστά «μάθηση» και γι’ αυτό αγωνιούν για το εάν θα υπάρξουν μεγάλα κενά που θα τα βρουν μπροστά τους, πόσο μάλλον οι μαθητές της τελευταίας τάξης που ολοκληρώνουν τη σχολική τους πορεία με τις πανελλαδικές και ζουν με το άγχος των εξετάσεων. Στην αναμενόμενη αγωνία για την εξέλιξη της πανδημίας, έρχεται να προστεθεί η πραγματική κούραση των οικογενειών από τα περιοριστικά μέτρα, αλλά και η ανησυχία για το οικονομικό κόστος του παρατεταμένου «lockdown». Ιδίως όταν στερεύσουν τα όποια μέτρα οικονομικής ανακούφισης έχουν παρθεί από το κράτος, και «εγκαινιάσουμε» μια ακόμη οικονομική ύφεση τα τελευταία χρόνια…

Όταν πρωτοήρθε στις ζωές μας, ο όρος «σκληρό lockdown» ήταν αρκετά σαφής: Κλειστά μαγαζιά, κλειστές επιχειρήσεις, απαγόρευση κυκλοφορίας, έξοδος μόνο για τα απολύτως απαραίτητα, υποχρεωτική τηλεργασία, κλειστά πάρκα και παιδικές χαρές και φυσικά αυστηροί έλεγχοι. Έκτοτε όμως, έχουμε ζήσει τόσες παραλλαγές «σκληρού lockdown» που πλέον έχει κουραστεί και ο πλέον υπομονετικός άνθρωπος. Έτσι, με έναν «μαγικό» τρόπο, η ελληνική οικονομία βυθίζεται ακόμα περισσότερο αλλά η επιδημία δεν ανακόπτεται…

Και μέσα σ’ όλα αυτά, πλέον, δημιουργούνται συνθήκες ανισότητας στη «μάχη» που θα δώσουν τα παιδιά για την είσοδό τους στα πανεπιστήμια. Η μείωση της ύλης που είναι ένα θετικό μέτρο σίγουρα, δε θα λύσει ως διά μαγείας όλα τα προβλήματα… Το σωστό και δίκαιο θα ήταν να μην εφαρμοστεί φέτος καμία από τις αλλαγές που έχουν ψηφιστεί όσον αφορά την είσοδο των υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η όλη κατάσταση έχει επηρεάσει τα παιδιά, κυρίως ψυχολογικά! Έστω και τώρα υπάρχει ο χρόνος να επικρατήσει η λογική ώστε ελάχιστη βάση εισαγωγής και τράπεζα θεμάτων να πάρουν παράταση για το επόμενο σχολικό έτος. Μεταρρυθμίσεις που γίνονται εν μέσω πανδημίας και στο μέσο μιας ιδιαίτερα δύσκολης και πρωτόγνωρης σχολικής χρονιάς, περισσότερη σύγχυση φέρνουν παρά δίνουν λύσεις στα προβλήματα. Οι μαθητές της Γ’ λυκείου τη δεδομένη χρονική στιγμή χρειάζονται επιπλέον μέτρα στήριξης και όχι περισσότερα εμπόδια.

Ακόμα και η αξιολόγηση, που σαφώς και κάποια στιγμή πρέπει επιτέλους να γίνει, ας ξεκινήσει από του χρόνου σε πιο υγιείς βάσεις και αφού έχει προηγηθεί μια σειρά πραγμάτων που πρέπει να γίνουν. Δεν είναι καθόλου λογικό να πραγματοποιηθεί με κλειστά σχολεία και μάλιστα μέσα σ’ αυτό το κλίμα με την υγειονομική κρίση που οι εκπαιδευτικοί τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα παλεύουν στην ουσία μόνοι τους να κρατήσουν ψηλά την εκπαίδευση!

Μετά από έναν ολόκληρο χρόνο από την έναρξη της υγειονομικής κρίσης, η επιμόρφωση για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση ακόμη δεν έχει γίνει! Μετά από ένα ολόκληρο χρόνο ο εξοπλισμός των σχολείων και των μαθητών με τάμπλετ ακόμη δεν έχει πραγματοποιηθεί! Στο εξωτερικό που όλοι έχουμε την τάση να παρουσιάζουμε σαν το πιο καλό παράδειγμα, όταν η εξωτερική θερμοκρασία ξεπερνά κάποια όρια, δε γίνεται μάθημα κι εμείς εδώ συζητάμε για παράταση του σχολικού έτους, λες και το να γίνουν μαθήματα μέσα στο καλοκαίρι θα λύσει το πρόβλημα! Κάτι, όμως, μας λέει, ότι οι σκέψεις για παράταση του σχολικού έτους ίσως στο βάθος να «δείχνουν» μια ενδεχόμενη ακύρωση των προαγωγικών εξετάσεων στα Γυμνάσια και τα Λύκεια εφόσον τα σχολεία παραμείνουν κλειστά για πολλές ακόμη ημέρες κάτι που πλέον είναι πάρα πολύ πιθανό…

Σε κάθε περίπτωση τα χρονικά περιθώρια, καθώς βαδίζουμε αισίως στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση του σχολικού έτους, είναι πάρα πολύ στενά γι’ αυτό και πρέπει να επικρατήσει η σύνεση και η λογική ώστε οι αποφάσεις που θα παρθούν από εδώ και πέρα να είναι προς όφελος των μαθητών και των οικογενειών τους… Η κατάσταση είναι κρίσιμη και για κάθε λάθος από εδώ και πέρα δεν θα υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος για να διορθωθεί!

 

Προηγούμενο άρθροIANOS: Σεμινάριο Διόρθωση-Eπιμέλειας κειμένων
Επόμενο άρθροΛατινικά Β´ Λυκείου: Μαθήματα 2, 3(Κριτήριο αξιολόγησης)
Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος κατάγεται από το Βόλο και είναι πτυχιούχος Φιλόλογος - Ιστορικός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2008 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου - ΕΠΑΛ. Είναι ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Ώρα Μελέτης». Παράλληλα συνεργάζεται ως αρθρογράφος με την καθημερινή εφημερίδα της Μαγνησίας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την ιστοσελίδα www.filologikos-istotopos.gr. Επιπρόσθετα βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού, φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.