Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού 

 

 

 

Είναι γεγονός ότι με όσα συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό με τα σχολεία κλειστά λόγω κορωνοϊού, οι περισσότεροι έχουν επικεντρωθεί στην τηλεκπαίδευση και τη λειτουργία αυτής. Παρόλα αυτά, όμως, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι μία ακόμη γενιά μαθητών προετοιμάζεται να δώσει πανελλαδικές εξετάσεις το καλοκαίρι του 2021 και κατά συνέπεια υπάρχουν ζητήματα που αφορούν άμεσα τους υποψηφίους και θέλουν ιδιαίτερη προσοχή ώστε να μη γίνουν λάθη, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για τη συμμετοχή τους σ’ αυτές.

 

Ένα από αυτά, λοιπόν, αφορά το γεγονός ότι εντός του Νοεμβρίου αντί του Μαρτίου, όπως ίσχυε μέχρι πέρσι, θα πρέπει οι μαθητές τόσο των ΓΕΛ όσο και των ΕΠΑΛ να καταθέσουν την αίτηση – δήλωση για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις. Για το λόγο αυτό μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του «filologikosistotopos.gr» θα προσπαθήσουμε να επισημάνουμε τα πιο σημαντικά σημεία από τις οδηγίες που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας ώστε να καθοδηγήσει τους φετινούς υποψηφίους.

 

Αρχικά, οι μαθητές πρέπει να επισκεφθούν την ιστοσελίδα του υπουργείου «www.minedu.gov.gr» και στο σύνδεσμο «ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ», ή στην ιστοσελίδα του λυκείου τους, να βρουν αναρτημένο το υπόδειγμα της αίτησης, να το κατεβάσουν και να το αποθηκεύσουν στον υπολογιστή τους. Στη συνέχεια, πρέπει να το συμπληρώσουν (μόνο τα γκρι στοιχεία) και να το αποστείλουν συμπληρωμένο ηλεκτρονικά (με email) για ηλεκτρονική καταχώριση, μέσα στην προβλεπόμενη προθεσμία (από 25 έως 30 Νοεμβρίου 2020) στο Λύκειο που φοιτούν. Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής θελήσει εντός του διαστήματος υποβολής της δήλωσης, να τροποποιήσει αυτή που υπέβαλε, τότε θα πρέπει να στείλει νέα με την ένδειξη «ΝΕΑ ΑΙΤΗΣΗ – ΔΗΛΩΣΗ» με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, ζητώντας την τροποποίηση της προηγούμενης.

 

Σε επόμενο στάδιο και με νεότερες οδηγίες, οι μαθητές θα ελέγξουν την ορθότητα των στοιχείων και ότι αυτά πράγματι ανταποκρίνονται στις επιθυμίες τους, θα υπογράψουν και θα παραλάβουν ένα αντίγραφο της αίτησης, το οποίο και θα φυλάξουν μέχρι το τέλος των εξετάσεων. Παράλληλα, πρέπει να τονιστεί ότι οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αποστέλλουν την αίτηση για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις το ίδιο διάστημα στο λύκειό τους, χωρίς δικαιολογητικά, όπως όλοι οι υπόλοιποι. Μάλιστα, όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, σε μεταγενέστερο χρόνο που θα γνωστοποιηθεί με νεότερη εγκύκλιο, αυτοί οι μαθητές θα υποβάλουν στα λύκειά τους επιπλέον αίτηση η οποία θα εκφράζει την επιθυμία τους για προφορική ή γραπτή εξέταση κατά περίπτωση καθώς και τα σχετικά δικαιολογητικά.

 

Ακόμη, μέσα στην ίδια προθεσμία (από 25 έως 30 Νοεμβρίου) οι υποψήφιοι που τυχόν ενδιαφέρονται για τα 3 μουσικά τμήματα με την ειδική διαδικασία εισαγωγής (το τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, το τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και το τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων), εκτός από την αίτηση – δήλωση για τις πανελλαδικές εξετάσεις, υποβάλλουν με email και σχετική υπεύθυνη δήλωση για τα 3 μουσικά τμήματα. Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι όσοι υποψήφιοι ενδιαφέρονται για τα ΤΕΦΑΑ και θα συμμετάσχουν φέτος στις πανελλαδικές, οφείλουν υποχρεωτικά να δηλώσουν την επιθυμία τους αυτή, ώστε να συμμετάσχουν και στις πρακτικές δοκιμασίες.

 

 

Ειδικές οδηγίες

για υποψηφίους

 

Όλοι οι μαθητές της τελευταίας τάξης των ΓΕΛ που ενδιαφέρονται για πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, βρίσκουν το υπόδειγμα (Α-Δ ΓΕΛ, 1 σελίδα για υποβολή), και χωρίς δικαιολογητικά το συμπληρώνουν και το αποστέλλουν με email στο λύκειό τους. Το ίδιο ισχύει και για τους μαθητές μαθητές της τελευταίας τάξης των ΕΠΑΛ που με τη σειρά τους, βρίσκουν το υπόδειγμα (Α-Δ ΕΠΑΛ 1) / (Α-Δ ΕΠΑΛ 2) και χωρίς δικαιολογητικά το συμπληρώνουν και το αποστέλλουν με email στο λύκειό τους. Για να το συμπληρώσουν σωστά άπαντες, καλό είναι νωρίτερα να έχουν διαβάσει τις οδηγίες ή τις σχετικές εγκυκλίους του υπουργείου Παιδείας. Για τυχόν απορίες, οι μαθητές μπορούν να απευθύνονται τηλεφωνικά ή με email στα λύκειά τους.

 

Παράλληλα, θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούν και ορισμένες διευκρινίσεις που δόθηκαν από το υπουργείο Παιδείας και πιο συγκεκριμένα αναφέρουν ότι «ως μαθητές στα ΕΠΑΛ, για την παρούσα διαδικασία υποβολής της αίτησης – δήλωσης, θεωρούνται και οι τελειόφοιτοι της τρέχουσας σχολικής χρονιάς οι οποίοι φοιτούν μόνο για την απόκτηση πτυχίου ειδικότητας, έχοντας ήδη στην κατοχή τους, από προηγούμενη φοίτηση, τίτλο απόλυσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και οι οποίοι επιθυμούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές με την επιδιωκόμενη νέα τους ιδιότητα του κατόχου πτυχίου στην ειδικότητα που τώρα φοιτούν».

 

Επίσης, όπως διευκρινίζεται, «εάν ορισμένοι από τους ανωτέρω επιθυμούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές με την παλαιότερη ιδιότητά τους, όπως αυτή προκύπτει από τον απολυτήριο τίτλο ή το πτυχίο που ήδη κατέχουν, τότε θα περιμένουν τις διαδικασίες υποβολής της αίτησης των αποφοίτων. Επιπλέον, παλαιότεροι απόφοιτοι ΕΠΑΛ που φοιτούν για την απόκτηση νέας ειδικότητας στον ίδιο τομέα, μπορούν να κάνουν αίτηση, είτε με την ιδιότητα του μαθητή (με βάση τη νέα ειδικότητα), είτε με την ιδιότητα του αποφοίτου (με βάση την προηγούμενη ειδικότητα), εφόσον τελικά παραμένουν στον ίδιο τομέα.

 

 

Σε κάθε περίπτωση πιστεύω ότι τα χρονικά περιθώρια που έχουν δοθεί στους υποψηφίους είναι πολύ στενά γι’ αυτό καλό θα ήταν να υπάρξει κάποια παράταση. Ας μην ξεχνάμε ότι εν μέσω πανδημίας δεν είναι δεδομένο ότι κάθε υποψήφιος διαθέτει τον απαιτούμενο ηλεκτρονικό εξοπλισμό, ώστε να κατεβάσει το έντυπο της δήλωσης στον υπολογιστή του, να το συμπληρώσει και στη συνέχεια να το στείλει στο σχολείο. Για το λόγο αυτό ωφέλιμο θα ήταν να υπάρξει πρόβλεψη ώστε όποιο παιδί δεν έχει τη σχετική δυνατότητα, να μπορεί να μεταβεί στο σχολείο του, για να διεκπεραιώσει σωστά αυτή την υποχρέωση.

 

Κλείνοντας, πρέπει να τονιστεί ότι ολοένα και αυξάνονται οι σκέψεις του Ι.Ε.Π. για μείωση της εξεταστέας ύλης, στη Γ’ λυκείου πρωτίστως, γιατί η τηλεκπαίδευση – παρόλο που έχει εξομαλυνθεί πολύ η λειτουργία της – δεν εξασφαλίζει την πλήρη συμμετοχή των μαθητών στο πρόγραμμα του σχολείου, με αποτέλεσμα να μην τηρείται η ισότιμη πρόσληψη του μαθήματος, πράγμα που γεννά μέγα ζήτημα και προφανώς ουδείς δικαιούται να αγνοήσει ακόμη κι ένα παιδί που δε συμμετέχει παρά τη θέλησή του στο μάθημα. Βεβαίως είναι πολύ νωρίς ακόμη, για να ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις, αφού κανείς δε γνωρίζει πόσο θα διαρκέσει αυτή η κατάσταση που έχει ακυρώσει τη ζωντανή διδακτική πράξη και μας έχει περιορίσει στην διαδικασία της τηλεκπαίδευσης. Αναμένουμε… για τυχόν αλλαγές!

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.