Τηλεκπαίδευση και βλέπουμε!

Τηλεκπαίδευση και βλέπουμε!

Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

 

Δυστυχώς, αυτό που οι περισσότεροι είχαμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας αλλά σίγουρα ελπίζαμε ότι δεν θα γίνει πραγματικότητα εκ νέου, βρίσκεται πάλι στη ζωή μας… Η απαγόρευση κυκλοφορίας επανήλθε ξανά και όλα μπαίνουν σε πάρα πολύ επικίνδυνα μονοπάτια πλέον, αφού από τη μία πλευρά τα κρούσματα, oι διασωληνωμένοι και οι νεκροί αυξάνονται συνεχώςκαι από την άλλη η οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η μερίδα του λέοντος των επιχειρήσεων στον ιδιωτικό τομέα είναι στα πρόθυρα της κατάρρευσης…

 

Φυσικά, όλα τα παραπάνω επηρεάζουν άμεσα και τα σχολεία αφού παρά την «περιρρέουσα» ατμόσφαιρα που υπήρχε ότι οι εκπαιδευτικές μονάδες θα ήταν οι τελευταίες που θα έκλειναν, τελικά από την ερχόμενη Δευτέρα 9 Νοεμβρίου αναστέλλεται η λειτουργία σε όλα τα γυμνάσια και λύκεια της χώρας, στο πλαίσιο των νέων μέτρων για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού και του νέου καθολικού «lockdown» που θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Νοεμβρίου. Παράλληλα, πρέπει να επισημανθεί ότι αυτή τη φορά δεν θα κλείσουν τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά, ενώ είναι η εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης η οποία θα ξεκινήσει καθολικά σε όλα τα γυμνάσια και τα λύκεια που θα κλείσουν και θα έχει χαρακτήρα υποχρεωτικό (θα μπαίνουν απουσίες κανονικά) σε σχέση με την ύλη και το πως αυτή προχωράει…

 

Επιπλέον, ως προς τις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων, θα συνεχιστεί κανονικά η δια ζώσης λειτουργία τους. Φροντιστήρια, δομές μελέτης και κέντρα ξένων γλωσσών θα βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας για το ίδιο χρονικό διάστημα και θα μπορούν να λειτουργούν μόνο μέσω τηλεκπαίδευσης, ενώ με τον ίδιο τρόπο θα λειτουργούν και τα ΙΕΚ, το μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας, τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, τα κέντρα δια βίου μάθησης, τα κολλέγια και τα πανεπιστήμια (στα δύο τελευταία επιτρέπονται δια ζώσης μόνο τα εργαστήρια και κλινικές ασκήσεις του τελευταίου έτους προπτυχιακών προγραμμάτων φοιτητών).

 

Και κάπου εδώ, πλέον, αρχίζουν τα πολύ… δύσκολα διότι αν δεν «περπατήσουν» τα νέα μέτρα και παράλληλα δεν λειτουργήσει σωστά η τηλεκπαίδευση (γεγονός που φαντάζει αρκετά πιθανό, ειδικά τις πρώτες ημέρες) ελλοχεύει ο κίνδυνος να χαθεί μία ακόμη χρονιά για τους μαθητές, με τις συνέπειες πλέον να είναι ανυπολόγιστες… Στο πλαίσιο αυτό η απορία μου είναι αν το υπουργείο είναι όντως προετοιμασμένο ώστε να ανταποκριθούν όλα τα σχολεία (και κατ’ επέκταση οι καθηγητές) σε κάθε γωνιά της χώρας στην τηλεκπαίδευση.

 

Ο προβληματισμός μου, μάλιστα, έγινε ακόμη εντονότερος διαβάζοντας την ανακοίνωση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου που ενημέρωσε για τις περιορισμένες δυνατότητες λειτουργίας της πλατφόρμας σύγχρονης τηλεκπαίδευσης σε σχέση με τις ταχύτητες του ίντερνετ.Και μπορεί το μήνυμα αυτό να αφορά στις σχολικές μονάδες, εάν όμως τα στοιχεία που αναφέρονται σε σχέση με τις ταχύτητες ίντερνετ και την πλατφόρμα του webex ισχύουν, τότε είναι πολύ πιθανό νοικοκυριά που έχουν δύο ή περισσότερα παιδιά – μαθητές που θα πρέπει να παρακολουθήσουν σύγχρονη τηλεκπαίδευση, θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα.

 

Βέβαια, το υπουργείο Παιδείας ενημέρωσε ότι «έχει εξασφαλίσει την αναβάθμιση των δημοσίων δικτύων και πλατφορμών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, τη συνεργασία Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και CISCOWebex δίχως χρέωση προς το Δημόσιο για την υλοποίηση της σύγχρονης τηλεκπαίδευσης, τη μηδενική χρέωση δεδομένων για την πρόσβαση σε όλες τις εκπαιδευτικές πλατφόρμες που χρησιμοποιεί το υπουργείο για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση από τους παρόχους Cosmote, Vodafone, Wind, Forthnet,τη δυνατότητα σύνδεσης και με σταθερό τηλέφωνο (αστική κλήση) στην πλατφόρμα σύγχρονης τηλεκπαίδευσης Webex, την ενίσχυση του εξοπλισμού σχολείων με περισσότερες από 80.000 φορητές συσκευές (53.000 από ΕΣΠΑ, πάνω από 10.000 από διαγωνισμούς ΠΕΠ και άνω των 20.000 από δωρεές), από 4.500 περίπου συσκευές που υπήρχαν τον Ιούλιο του 2019, συγκεκριμένες οδηγίες από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την κατάρτιση προγραμμάτων εξ αποστάσεως και τέλος επιμορφωτικά προγράμματα εκπαιδευτικών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση».

 

Σε κάθε περίπτωση, όμως, όλα τα παραπάνω, δεν είμαι καθόλου σίγουρος (και μακάρι να διαψευστώ) ότι θα λειτουργήσουν όπως πρέπει ώστε να διευκολυνθεί το έργο εκπαιδευτικών και μαθητών και η τηλεκπαίδευση να αποδώσει στο μέγιστο βαθμό. Γι’ αυτό και έχω ενδοιασμούςως προς το κατά πόσο είναι η μοναδική λύση το κλείσιμο γυμνασίων και λυκείων τη δεδομένη χρονική στιγμή…Ίσως σε πρώτη φάση θα ήταν καλύτερο να μείνουν ανοικτά με εκ περιτροπής διδασκαλία και αν δεν διορθωνόταν η κατάσταση να ακολουθούσε η αναστολή λειτουργίας αμέσως μετά.

 

Η τηλεκπαίδευση, όσο και αν μοιάζει η μόνη λύση όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση, ας μην ξεχνάμε ότι σε ένα μέρος της, δεν προσφέρει ουσιαστικό μάθημα αν αναλογιστεί κανείς ότιαπό τα 45 λεπτά της ώρας αρκετά θα χάνονται στη διαδικασία σύνδεσης – αποσύνδεσης ανά διδακτική ώρα, ελέγχου απουσιών με κωδικούς χρηστών, προβλημάτων σύνδεσης – ήχου – ταχύτητας και πολλά ακόμη που θα γίνουν φανερά από την πρώτη κιόλας ημέρα.Στο πλαίσιο αυτό, ίσως, η εμπειρία από τη χρονιά που πέρασε αποτελέσει ένα σημαντικό «όπλο» στη φαρέτρα εκπαιδευτικών και μαθητών για να ξεπεραστούν αρκετές από τις δυσκολίες…

 

Επίσης, προεκτείνοντας τον προβληματισμό μου, θεωρώ δεδομένο πως υπάρχουν οικογένειες που δεν διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό με αποτέλεσμα τα παιδιά να μην μπορούν να συμμετέχουν επί ίσοις όροις με τους συμμαθητές τους στο μάθημα. Σκέφτομαι για παράδειγμα πως θα είναι εφικτή η τηλεκπαίδευση όταν μέσα στο σπίτι δεν θα υπάρχει ένα παιδί ή και δύο αλλά περισσότερα ή και γονείς που εργάζονται με τηλεργασία; Στα περισσότερα σπίτια ακόμα και υπολογιστήςνα υπάρχει το θέμα θα είναι ποιος θα προλάβει να τον «καπαρώσει» για να κάνει μάθημα.

 

Σε κάθε περίπτωση η κατάσταση είναι εξαιρετικά κρίσιμη και προσδοκώ -έστω και την ύστατη στιγμή- να γίνουν όλα όσα πρέπει για να λειτουργήσει απρόσκοπτα η τηλεκπαίδευση! Ας ελπίσουμε ότι το υπουργείο έχει, όντως, λάβει τα μέτρα του και κατά συνέπεια τα σχολεία θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στην αναπόφευκτη εξέλιξη που έχουμε πλέον μπροστά μας… Οι συνθήκες είναι δύσκολες για όλους μας και σίγουρα η γκρίνια και ο πανικός μόνο κακό κάνουν! Τηλεκπαίδευση, λοιπόν, από Δευτέρα και βλέπουμε!

 

Δημήτρης Χρυσόπουλος on Facebook
Δημήτρης Χρυσόπουλος
Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος κατάγεται από το Βόλο και είναι πτυχιούχος Φιλόλογος - Ιστορικός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2008 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου - ΕΠΑΛ. Είναι ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Ώρα Μελέτης». Παράλληλα συνεργάζεται ως αρθρογράφος με την καθημερινή εφημερίδα της Μαγνησίας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την ιστοσελίδα www.filologikos-istotopos.gr. Επιπρόσθετα βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού, φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος κατάγεται από το Βόλο και είναι πτυχιούχος Φιλόλογος - Ιστορικός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2008 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου - ΕΠΑΛ. Είναι ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Ώρα Μελέτης». Παράλληλα συνεργάζεται ως αρθρογράφος με την καθημερινή εφημερίδα της Μαγνησίας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την ιστοσελίδα www.filologikos-istotopos.gr. Επιπρόσθετα βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού, φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.