Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

 

Η φετινή σχολική χρονιά, ομολογουμένως, ξεκίνησε με πάρα πολλά και σοβαρά προβλήματα τα οποία έχουμε επισημάνει πολλάκις και δείχνει να μπαίνει σε αχαρτογράφητα ύδατα από τη στιγμή που το φαινόμενο των καταλήψεων δεν υποχώρησε την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε. Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Παιδείας για να αντιμετωπίσει την κατάσταση αποφάσισε ότι τα σχολεία υποχρεούνται να παρέχουν σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, υποχρεωτική, τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές, ενώ παράλληλα θα υπάρχει αποκλεισμός από αυτή των «καταληψιών» και φυσικά θα μπαίνουν απουσίες στους απόντες.

Παρόλα αυτά, την ώρα που οι περισσότεροι έχουν στραμμένο το βλέμμα τους στις καταλήψεις και τα κρούσματα κορωνοϊού, θα προσπαθήσουμε μέσα από την πάντα φιλόξενη στήλη του «www.filologikosistotopos.gr» να υπενθυμίσουμε τις πιο σημαντικές αλλαγές που ισχύουν από φέτος στο εξεταστικό σύστημα τόσο του Γυμνασίου όσο και του Λυκείου ορμώμενοι από την απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και καθορίζει μεταξύ άλλων τις ομάδες, τους κλάδους μαθημάτων αλλά και τις γραπτές εξετάσεις αυτών.

 Οι αλλαγές ξεκίνησαν από το Γυμνάσιο καθώς ήδη από το φετινό σχολικό έτος τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα αυξάνονται από τέσσερα σε επτά. Ειδικότερα, οι μαθητές θα εξετάζονται πλέον στη νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία (σε τρίωρη συνεξέταση), στην ιστορία, τη φυσική, τα μαθηματικά, την αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία (δηλαδή την αρχαία ελληνική γλώσσα και τα αρχαία ελληνικά κείμενα από μετάφραση σε τρίωρη συνεξέταση), τη βιολογία και τα αγγλικά.

Στην Α’ τάξη του Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου τα μαθήματα κατανέμονται σε δύοομάδες και πιο συγκεκριμένα η πρώτη περιλαμβάνει τα μαθήματα γενικής παιδείας που εξετάζονται γραπτώςστις προαγωγικές εξετάσεις και αυτά είναι η ελληνική γλώσσα (αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία και τρίωρη συνεξέταση των κλάδων νέα ελληνική γλώσσα και νέα ελληνική λογοτεχνία), τα μαθηματικά (άλγεβρα και γεωμετρία), η ιστορία, οι φυσικές επιστήμες (μόνο οι κλάδοι φυσική και χημεία) και τα αγγλικά. Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα υπόλοιπα μαθήματα γενικής παιδείας, τα οποία δεν εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις (βιολογία, εφαρμογές πληροφορικής, πολιτική παιδεία, θρησκευτικά, γαλλικά ή γερμανικά και φυσική αγωγή).         

Στη Β’ τάξη του Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου τα μαθήματα κατανέμονται εκ νέου σε δύοομάδες. Στην πρώτη ομάδα ανήκουν τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις, δηλαδή η ελληνική γλώσσα (μόνο οι κλάδοι νέα ελληνική γλώσσα και νέα ελληνική λογοτεχνία σε τρίωρη συνεξέταση), η ιστορία, οι φυσικές επιστήμες (Βιολογία), τα μαθηματικά (μόνο άλγεβρα), τα αγγλικά καθώς και τα μαθήματα των ομάδων προσανατολισμού. Η ομάδα Β’ περιλαμβάνει τα υπόλοιπα μαθήματα γενικής παιδείας, τα οποία δεν εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις (αρχαία ελληνικά, γεωμετρία, φυσική, χημεία, πληροφορική, φιλοσοφία, θρησκευτικά, γαλλικά ή γερμανικά, φυσική αγωγή).

Στη Γ’ τάξη και τελευταία τάξη του Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου τα μαθήματα κατανέμονται επίσης σε δύο ομάδες με την πρώτη να περιλαμβάνει τα μαθήματα γενικής παιδείας που εξετάζονται γραπτώς στις απολυτήριες εξετάσεις και πιο συγκεκριμένα τη νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία, τα μαθηματικά (μόνο για τους μαθητές της ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών), την ιστορία (μόνο για τους μαθητές της ομάδας προσανατολισμού θετικών σπουδών και σπουδών υγείας και της ομάδας προσανατολισμού σπουδών οικονομίας και πληροφορικής) και όλα τα μαθήματα των ομάδων προσανατολισμού. Επιπρόσθετα, στη δεύτερη ομάδα ανήκουν όλα τα υπόλοιπα μαθήματα γενικής παιδείας, τα οποία δεν εξετάζονται γραπτώς στις απολυτήριες εξετάσεις (θρησκευτικά, αγγλικά, φυσική αγωγή).

Ακόμη, θα ήταν παράλειψη να μην τονιστεί ότι από φέτος τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο οι μαθητές θα προάγονται με μέσο όρο τουλάχιστον 10 αντί για 9,5 που ίσχυε μέχρι πρότινος ή 13 και έως τέσσερα μαθήματα κάτω από τη βάση, επανέρχονται οι συντελεστές βαρύτητας στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, ενώ από το επόμενο σχολικό έτος οι υποψήφιοι των ανθρωπιστικών σπουδών θα εξετάζονται σε πανελλαδικό επίπεδο στα λατινικά αντί της κοινωνιολογίας (φέτος επανέρχεται ως μάθημα προσανατολισμού της Β’ Λυκείου).

Σε γενικές γραμμές, λοιπόν, μπορεί να παρατηρήσει κάποιος ότι υπάρχει μια σαφέστατη αναβάθμιση των φιλολογικών μαθημάτων (ιδίως στο Γυμνάσιο) με την επισήμανση ότι θα ήταν ωφέλιμο κάποια στιγμή να υπάρξει η δυνατότητα επιλογής στα μαθήματα προσανατολισμού, ώστε κάθε μαθητής να μπορεί να δηλώσει τις σχολές τις οποίες επιθυμεί. Κατά αυτόν τον τρόπο και εφόσον οι σχολές κάθε πεδίου έχουν χωριστεί σε ομάδες με συγκεκριμένα προαπαιτούμενα, ίσως λυθεί σε σημαντικό βαθμό το πρόβλημα ισορροπίας γνώσεων και προτιμήσεων.

Κλείνοντας, ας μην λησμονούμε ότι όλα τα μαθήματα έχουν κάτι να προσφέρουν. Ο άνθρωπος δεν ασχολείται μόνο με τις θεωρητικές και τις θετικές επιστήμες αλλά και με τις τέχνες, τη θρησκεία, τον πολιτισμό. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι κανένα παιδί δεν θέλει να κάνει για παράδειγμα συνέχεια μαθηματικά, αρχαία, φυσική ή ιστορία. Υπάρχουν και ενδιαφέροντα στη ζωή του που μπορούν να καλυφθούν από τα λεγόμενα «δευτερεύοντα» μαθήματα, όπως χαρακτηρίζονται πολλές φορές. Και το σχολείο τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση οφείλει να παρέχει σφαιρικές γνώσεις και παιδεία για όλα τα αντικείμενα διότι η μόρφωση οφείλει να είναι ολόπλευρη και όχι εξειδικευμένη… Γι’ αυτό το λόγο, άλλωστε, υπάρχει η τριτοβάθμια εκπαίδευση!

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.