Κάθε αρχή και (πιο) δύσκολη!

Κάθε αρχή και (πιο) δύσκολη!

Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

 

  

            Πρόσω ολοταχώς, λοιπόν, για το πρώτο κουδούνι! Οι εικασίες και τα σενάρια που αποτελούσαν αστείρευτες πηγές για γόνιμο διάλογο ανήκουν πια στο παρελθόν αφού, όπως μάθαμε με τον πλέον επίσημο τρόπο, η έναρξη των σχολείων θα γίνει κανονικά τη Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου, με πλήρη σύνθεση για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Βέβαια, τα πράγματα, έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί, σε καμία περίπτωση δεν θα θυμίζουν το σκηνικό των προηγούμενων ετών αφού πλέον τα μέτρα προστασίας απέναντι στον κορωνοϊό θα είναι ιδιαίτερα αυξημένα, με βασικότερο αυτό της εκτεταμένης χρήσης μάσκας για όλους τους μαθητές, Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.

 

Στην κατεύθυνση αυτή, η αρχή της νέας σχολικής χρονιάς θα μας βρει, μεταξύ άλλων, με υποχρεωτική χρήση μάσκας για μαθητές και εκπαιδευτικούς, τμήματα που θα έχουν διαφορετικά διαλείμματα για να μην αναμειγνύονται τα παιδιά, καθαρισμό των σχολείων τόσο κατά τη διάρκεια των μαθημάτων όσο και μετά το πέρας αυτών, ενώ αντισηπτικά θα υπάρχουν σε κάθε τάξη με ευθύνη της εκάστοτε δημοτικής αρχής. Παράλληλα, ο ΕΟΔΥ θα δώσει νέες οδηγίες αλλά και ειδικές οδηγίες για τη χρήση μάσκας, ενώ θα υπάρξει και ειδικό πλαίσιο για τις δικαιολογημένες απουσίες σε περίπτωση που νοσήσει μαθητής.

 

Σε κάθε περίπτωση οι λεπτομέρειες σχετικά με την επαναλειτουργία όλων των εκπαιδευτικών δομών θα οριστικοποιηθούν τις επόμενες ημέρες και θα ανακοινωθούν συνολικά από το υπουργείο Παιδείας στις αρχές της εβδομάδας, πιθανότατα τη Δευτέρα, γι’ αυτό και πιστεύω ότι είναι πολύ νωρίς για να βγουν συμπεράσματα για το πώς θα τρέξει η νέα χρονιά. Το μόνο δεδομένο μέχρι τώρα είναι ότι προβλήματα σίγουρα θα υπάρξουν, όπως συμβαίνει άλλωστε σε κάθε μεταβατικό στάδιο, αλλά και το ότι μαθητές και εκπαιδευτικοί θα βρίσκονται κανονικά στις θέσεις τους στις 7 Σεπτεμβρίου ώστε να γίνουν οι αναθέσεις μαθημάτων, οι κατανομές βιβλίων και τμημάτων καθώς και όλα τα διαδικαστικά προκειμένου να προχωρήσει ομαλά η χρονιά. Και όλα αυτά πάντα με τη σκέψη ότι στις πρώτες μεγάλες δυσκολίες θα πρέπει άπαντες να είναι εκ νέου έτοιμοι για εκ περιτροπής ή εξ αποστάσεως διδασκαλία.

Το να παραμένουν κλειστά τα σχολεία ή να υπολειτουργούν όσο ο ιός βρίσκεται εδώ, σίγουρα δεν είναι λύση. Το να ανοίξουν τα σχολεία πάλι, είναι ένα θετικό και σωστό βήμα, ωστόσο, αν θέλουμε να μιλάμε για πραγματική πρόνοια σχετικά με την προάσπιση της δημόσιας υγείας και παιδείας, θα έπρεπε εξαρχής να γίνουν οι υπολογισμοί για σχηματισμό ολιγομελών τμημάτων με καθημερινή διδασκαλία, προσλήψεις πολλαπλάσιων αναπληρωτών, εξασφάλιση χώρων στέγασης για τις αυξημένες εκπαιδευτικές ανάγκες, παροχή υγειονομικού υλικού σε μαθητές και εκπαιδευτικούς για να χρησιμοποιούν όλοι μάσκες χωρίς δεύτερη σκέψη και διενέργεια προληπτικών τεστ ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Φυσικά, όλα αυτά απαιτούν πολλά κονδύλια, κανένας δεν διαφωνεί, γι’ αυτό και στα λόγια μοιάζουν εύκολα! Πρέπει, όμως, κάποια στιγμή να καταλάβουμε ότι τομείς όπως η Υγεία και η Παιδεία, δεν χωρούν εκπτώσεις! Χρειάζονται πάντα το καλύτερο για να μπορεί να προοδεύει ο τόπος.

Κι αν όλα αυτά μοιάζουν χιλιοειπωμένα, τις τελευταίες μέρες μεγάλο προβληματισμό έχει δημιουργήσει σε γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικούς η προαναγγελία της υποχρεωτικής χρήσης μάσκας στο σχολείο. Ευτυχώς μέσα σ’ όλο αυτό ο προβληματισμός που υπήρχε για το κόστος αγοράς των μασκών αποτελεί παρελθόν αφού το υπουργείο Εσωτερικών, όπως ανακοινώθηκε, έχει προετοιμάσει σχέδιο να καλυφθούν μέσω της αυτοδιοίκησης με μάσκες όλοι οι μαθητές και εκπαιδευτικοί της χώρας για όσο διάστημα χρειαστεί. Μεγαλύτερο, όμως, πονοκέφαλο αποτελεί τη δεδομένη χρονική στιγμή το γεγονός πως αρκετοί γονείς φαίνονται διστακτικοί να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο γνωρίζοντας ότι θα πρέπει να φοράνε μάσκα στους εσωτερικούς χώρους για όσο διάστημα θα βρίσκονται εκεί. Γεγονός, μάλιστα, που επιβεβαιώνεται από τις διάφορες ομάδες που δημιουργήθηκαν περί τούτου τις τελευταίες ώρες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Κάπου εδώ, λοιπόν, οφείλει, πρώτιστα, σύσσωμη η επιστημονική κοινότητα, λίγες ημέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία, να μας ενημερώσει αναλυτικά για τη σωστή χρήση της μάσκας, για τα οφέλη που έχει όποιος τη φοράει απέναντι στον ιό αλλά και τους τυχόν κινδύνους που μπορεί να προκαλέσει η εκτεταμένη χρήση της. Με τον τρόπο αυτό αφενός μεν θα ενημερωθούμε επαρκώς, ακόμα και για το πιο απλό, δηλαδή τον τρόπο που τη φοράμε σωστά και αφετέρου θα μπορέσουν να λυθούν και οι όποιες εύλογες απορίες που μπορεί να έχει ο καθένας μας. Μερικές φορές, τα πιο απλά πράγματα είναι αυτά που κάνουν τη διαφορά, έστω κι αν η μάσκα έχει μπει στη ζωή μας εδώ και αρκετούς μήνες. Το να επικρατεί σύγχυση, σίγουρα δεν είναι καλό και μόνο προβλήματα και έριδες δημιουργεί. Στα ζητήματα Υγείας, οφείλουμε να ακούμε τις προτροπές των ειδικών και να πράττουμε αναλόγως.

Επιπρόσθετα το υπουργείο Παιδείας οφείλει να ανακοινώσει ξεκάθαρα τι θα κάνουν οι καθηγητές σε περίπτωση που ο μαθητής, για παράδειγμα, δεν έχει μάσκα όταν έρχεται στο σχολείο, αν την βγάζει και αρνείται να την ξαναφορέσει, αν παίζει όλη την ώρα με την μάσκα αντί να παρακολουθεί μάθημα (πράγμα που είναι πολύ πιθανό για πολλούς μαθητές). Οι οδηγίες πρέπει να είναι συγκεκριμένες διότι το ζήτημα αυτό απαιτεί λεπτούς και ιδιαίτερους χειρισμούς ώστε να κατορθώσουμε να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες με το μικρότερο δυνατό κόστος.  

            Εν κατακλείδι, από τη στιγμή που γνωρίζουμε πλέον ότι τα σχολεία θα ανοίξουν κανονικά, η προετοιμασία που πρέπει να γίνει από το υπουργείο στο λιγοστό διάστημα που απομένει μέχρι τότε, οφείλει να είναι στοχευμένη και πάρα πολύ γρήγορη. Λύσεις με τις οποίες θα είναι όλοι ευχαριστημένοι, σαφώς και δεν θα υπάρξουν ποτέ, ειδικά από τη στιγμή που η λειτουργία των σχολείων από μόνη της είναι περίπλοκη και σύνθετη, πολύ περισσότερο δε στην Ελλάδα που στερείται υποδομών.

Δημήτρης Χρυσόπουλος on Facebook
Δημήτρης Χρυσόπουλος
Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος κατάγεται από το Βόλο και είναι πτυχιούχος Φιλόλογος - Ιστορικός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2008 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου - ΕΠΑΛ. Είναι ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Ώρα Μελέτης». Παράλληλα συνεργάζεται ως αρθρογράφος με την καθημερινή εφημερίδα της Μαγνησίας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την ιστοσελίδα www.filologikos-istotopos.gr. Επιπρόσθετα βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού, φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος κατάγεται από το Βόλο και είναι πτυχιούχος Φιλόλογος - Ιστορικός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2008 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου - ΕΠΑΛ. Είναι ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Ώρα Μελέτης». Παράλληλα συνεργάζεται ως αρθρογράφος με την καθημερινή εφημερίδα της Μαγνησίας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την ιστοσελίδα www.filologikos-istotopos.gr. Επιπρόσθετα βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού, φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.