Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

Πάει κι αυτό! Οι πανελλαδικές εξετάσεις για τις οποίες κάθε χρόνο μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί αγωνιούν, ξενυχτούν, προετοιμάζονται πυρετωδώς και  προσπαθούν για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα ολοκληρώθηκαν! Με την Κοινωνιολογία να εξετάζεται για πρώτη φορά σε πανελλαδικό επίπεδο, αρκετές αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των μαθημάτων, νέα ύλη και φυσικά όλα αυτά μέσα σε μια διαρκή αβεβαιότητα στήθηκε ένα πρωτόγνωρο σκηνικό που με τη σειρά του εύχομαι ολόψυχα ότι θα οδηγήσει τους περισσότερους υποψήφιους (μακάρι και όλους) στην εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.

 

Συνεχίζοντας, λοιπόν,  την αποτίμηση των φετινών θεμάτων των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, έχοντας την προηγούμενη εβδομάδα σχολιάσει το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, σήμερα θα αναφερθούμε στα υπόλοιπα τρία όπου και εξετάστηκαν οι υποψήφιοι της κατεύθυνσης των ανθρωπιστικών σπουδών.

 

Αρχαία Ελληνικά

 

Το δεύτερο, λοιπόν, μάθημα που ακολούθησε χρονικά για τους υποψήφιους της θεωρητικής κατεύθυνσης είναι αυτό των Αρχαίων Ελληνικών. Εδώ νομίζω ότι τα πράγματα ήταν σαφώς πιο απλά απ’ όσα ισχύουν για την έκθεση, και δεν χρήζουν ιδιαίτερου σχολιασμού αφού τα θέματα που δόθηκαν απευθύνονταν σε καλά προετοιμασμένους υποψηφίους, ήταν  διαβαθμισμένης  δυσκολίας, ενώ το παράλληλο κείμενο αρκετά στοχευμένο. Η επιλογή του αδίδακτου κειμένου από τον Ξενοφώντα ήταν εύστοχη και τα νοήματα ιδιαίτερα κατανοητά. Από εκεί και πέρα, όμως, ίσως να περιμέναμε να είναι λίγο πιο δύσκολες οι γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι όλοι οι υποψήφιοι ανταποκρίθηκαν επαρκώς.

 

Παρόλα αυτά θα ήταν παράλειψη να μην τονιστεί το γεγονός ότι τα δύο ερωτήματα ανάπτυξης με βάση το διδαγμένο κείμενο, κατά κάποιο τρόπο, δείχνουν να έχουν «στενή» συνάφεια, αφού ναι μεν οι ερωτήσεις διαφοροποιούνται, η σωστή τεκμηρίωση, όμως, και των δύο καταλήγει να έχει κοινό τέλος: τη γνωσιολογία… Το πρόσημο της επιλογής των θεμάτων, όμως, είναι σίγουρα θετικό και δεν δημιουργεί «χώρο» για πολλές αναλύσεις.

 

Κοινωνιολογία

 

Το τρίτο μάθημα που ακολούθησε ήταν αυτό της Κοινωνιολογίας. Τα θέματα ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας, οι ερωτήσεις που τέθηκαν στη συντριπτική πλειοψηφία τους ήταν διατυπωμένες με σαφήνεια χωρίς να δημιουργούν ιδιαίτερα προβλήματα στους υποψηφίους και κατά την εκτίμησή μας οι πολύ καλά προετοιμασμένοι μαθητές θα καταφέρουν να πετύχουν υψηλές βαθμολογίες.

 

Παρόλα αυτά δημιουργήθηκε ένα μικρό ζήτημα, σχετικά με ένα «σωστό – λάθος» για το οποίο κάποιοι θεωρούν ότι ήταν ασαφές. Επειδή διάβασα πάρα πολλά επιχειρήματα τόσο των υπέρμαχων της άποψης αυτής όσο και εκείνων που θεωρούν το αντίθετο, νομίζω πως πρέπει μέσα σε συνθήκες πολιτισμένου διαλόγου να αναδειχθεί το θέμα στη σωστή του διάσταση. Υπάρχουν δύο αντίθετες απόψεις που κατά τη γνώμη μου πρέπει να γίνουν σεβαστές διότι και οι δύο πλευρές θέτουν σοβαρά επιχειρήματα. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ας μην ξεχνάμε ότι τελικός υπεύθυνος είναι η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων και το Υπουργείο… Και εδώ νομίζω ότι το πρόσημο της επιλογής των θεμάτων, είναι εξίσου θετικό.

 

Ιστορία

 

Τέλος, το μάθημα που έριξε την αυλαία για τους υποψήφιους της θεωρητικής κατεύθυνσης ήταν αυτό της Ιστορίας Προσανατολισμού. Τα θέματα κάλυπταν μεγάλο εύρος της εξεταστέας ύλης και σίγουρα απαιτούσαν κριτική σκέψη από τους υποψηφίους. Κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα ως προς τη διατύπωση των ερωτήσεων δεν υπήρξε αφού τα θέματα ήταν σαφέστατα, ωστόσο προϋπέθεταν πλήρη αφομοίωση της διδαχθείσας ύλης. Τα ερωτήματα ανάπτυξης ήταν εκτενή γι’ αυτό και απαιτείται καλή γνώση του σχολικού βιβλίου, ενώ πρέπει να τονιστεί ότι υπάρχει αναφορά στη νέα ύλη σε αρκετά ερωτήματα.

 

Στη δεύτερη ομάδα ερωτήσεων και πιο συγκεκριμένα στα θέματα που αφορούν την επεξεργασία των ιστορικών παραθεμάτων, δόθηκαν κατανοητές πηγές, οι οποίες, όμως, για να απαντηθούν σωστά απαιτούσαν πάρα πολύ καλή προετοιμασία των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Οι ερωτήσεις κρίσεως της δεύτερης ομάδας που βασίζονταν στις πηγές είχαν σαφή ερωτήματα και η σύνδεσή τους με τα κείμενα ήταν ξεκάθαρη. Και τα θέματα αυτά με τη σειρά τους απευθυνόταν σε καλά προετοιμασμένους υποψηφίους.

 

Το θετικό που προκύπτει μέσα από την εξέταση του συγκεκριμένου μαθήματος τα δύο τελευταία χρόνια είναι ότι πλέον η προσέγγιση των θεμάτων από τους υποψήφιους προϋποθέτει σε μεγάλο βαθμό την κριτική τους ικανότητα και όχι απλώς τη στείρα αποστήθιση της ύλης, τη λεγομένη «παπαγαλία», η οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να οδηγήσει από μόνη της τον μαθητή σε υψηλές βαθμολογίες. Και εδώ, λοιπόν, τα πράγματα κύλησαν ομαλά με αναμενόμενα θέματα, ειδικά μετά τη μείωση της ύλης!

 

Το τέλος, λοιπόν, αυτής της ιδιαίτερα περίεργης από κάθε άποψη χρονιάς, ήρθε και για τους φετινούς υποψηφίους… Μαζί του, όμως, ήρθε και η ώρα όλα αυτά τα παιδιά που μέσα σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες κλήθηκαν να διαχειριστούν εκτός των «εκπαιδευτικών» προβλημάτων και μία μεγάλη περίοδο αβεβαιότητας και άγχος λόγω του κορωνοϊού, να χαρούν επιτέλους ξέγνοιαστα τις διακοπές τους.

 

Όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμά της προσπάθειάς τους, πλέον δεν αλλάζει… Αυτό, άλλωστε, θα γίνει γνωστό το αμέσως επόμενο διάστημα με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων. Η ζωή των παιδιών αυτών μόλις τώρα ξεκινάει, γεμάτη όνειρα και εμπειρίες για ένα καλύτερο μέλλον, ένα μέλλον που θα σχεδιάσουν τα ίδια με βάση τα πραγματικά τους «θέλω». Χαρείτε το, λοιπόν, μα πάνω απ’ όλα ζήστε κάθε στιγμή! Καλά αποτελέσματα σε όλους!!!

https://www.patakis.gr/product/617367/vivlia-ekpaideush-ellhnikh-ekpaideush-geniko-lukeio/Neoellhnikh-Glossa-kai-Logotexnia-G΄-Genikou-Lukeiou-Krithria-aksiologhshs-NEA-E/
 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.