Νεοελληνική Γλώσσα: Ενδεικτικά θέματα για τη διαδικασία εισαγωγής μαθητών/τριών στα Πρότυπα Λύκεια(Η θάλασσα)

Μου το ’λεγε εμένα και μου το ξανάλεγε ο μακαρίτης ο πατέρας μου:

– Μακριά, γιε μου, από τη θάλασσα κι απ’ τα καλά της. Δεν έχει μπέσα αυτή. Εκεί που σε καλοπιάνει με τις μπουνάτσες της, εκεί σηκώνει ξαφνικά βουνά τα κύματά της να σε τραβήξει στη σκοτεινή αγκαλιά της για πάντα, άψυχο κουφάρι στο υγρό της βασίλειο. Εσύ να κοιτάξεις να βρεις μια στεριανή τέχνη, καλή και σίγουρη.

Πάππου προς πάππου ναυτικός ο πατέρας μου, ξόδεψε τη ζωή του στα καράβια, ώσπου τον πήρε κι αυτόν στην αγκαλιά της η άπιστη και ησύχασε. Αλλά κι οι άλλοι ναυτικοί, ακόμα κι οι καραβοκυραίοι, χίλιες φορές ναυαγισμένοι στα πέλαγα κι άλλες τόσες γλιτωμένοι απ’ τον τάφο τον υγρό, όλοι τους τα ίδια μου λέγανε:

– Μακριά, παιδί μου, από τη θάλασσα…

Όμως, τις συμβουλές τους τις είχανε μόνο για μένα, αφού αυτοί με την πρώτη ευκαιρία ξεχνούσαν τις φουρτούνες και τα ναυάγια και ξαναμπαρκάριζαν.

– Μυστήριο πράγμα, έλεγα μέσα μου. Δε βλέπουν την ώρα να φύγουν! Λες και η θάλασσα τους έχει κάνει μάγια.

Με τούτα και με κείνα περνούσαν οι μέρες κι οι μήνες, τα χρόνια της παιδικής ανεμελιάς, όλο κολύμπι και παιχνίδι. Πού με έβρισκες πού με έχανες, για κολύμπι στα γαλάζια νερά και βουτιές με τους φίλους. Κι εκείνη, η θάλασσα, δεν έχανε ευκαιρία: όλο με χάιδευε και με γλυκοφιλούσε. Μύριους ψιθύρους έφερναν τα κύματα στ’ αυτιά μου για λιμάνια και χώρες μακρινές και για περιπέτειες ανείπωτες, που δε βάνει ο νους του ανθρώπου.

Ανδρέας Καρκαβίτσας, Η θάλασσα, διασκευή: Κώστας Πούλος, εικονογράφηση: Έφη Λαδά,

εκδ. Παπαδόπουλος, Αθήνα, 2000 (απόσπασμα)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Παρά τις προσπάθειες του πατέρα του να τον αποτρέψει, ο ήρωας τελικά ασχολήθηκε με τη θάλασσα. Τι ήταν αυτό, σύμφωνα με το κείμενο, που τον τράβηξε περισσότερο;
  • A. Ότι θα είχε μια σίγουρη δουλειά
  • B. Ότι θα έμενε πολύ καιρό μακριά από τον τόπο του
  • Γ. Ότι θα είχε την ευκαιρία να αποκτήσει νέες εμπειρίες
  • Δ. Όλα τα παραπάνω

  1. Κι εκείνη, η θάλασσα, δεν έχανε ευκαιρία: όλο με χάιδευε και με γλυκοφιλούσε: να αναγνωρίσετε με ποιο σχήμα λόγου παρουσιάζει τη θάλασσα ο συγγραφέας.
  • Α. μεταφορά
  • Β. Παρομοίωση
  • Γ. Προσωποποίηση
  • Δ. αντίθεση

  1. « πάππου προς πάππου» σημαίνει:
  • α) τα πανάρχαια χρόνια
  • β) από τη γέννησή του
  • γ) από γενιά σε γενιά
  • δ) από την εποχή του παππού του

  1. Εκεί που σε καλοπιάνει: η υπογραμμισμένη λέξη είναι:
  • Α. Αντωνυμία
  • Β. Πρόθεση
  • Γ. Επίρρημα
  • Δ. Μόριο

  1. Ανείπωτες: ποιο είναι το νόημα της λέξης σύμφωνα με το κείμενο;
  • Α. αυτές που δεν παρουσιάζουν ενδιαφέρον
  • Β. αυτές που δεν μπορούν να εκφραστούν με λόγια
  • Γ. αυτές που δεν γίνονται κατανοητές
  • Δ. ανυπέρβλητες

Δείτε επίσης

Ενδεικτικά θέματα για τη διαδικασία εισαγωγής μαθητών/τριών στα Πρότυπα Λύκεια (Η μητρική γλώσσα)

Ενδεικτικά θέματα για τη διαδικασία εισαγωγής μαθητών/τριών στα Πρότυπα Λύκεια (Η γλώσσα των νέων)

Νεοελληνική Γλώσσα: Ενδεικτικά θέματα για τη διαδικασία εισαγωγής μαθητών/τριών στα Πρότυπα Λύκεια (Ο φλύαρος)

Νεοελληνική Γλώσσα: Ενδεικτικά θέματα για τη διαδικασία εισαγωγής μαθητών/τριών στα Πρότυπα Λύκεια (Στεφανίδη)

Νεοελληνική Γλώσσα: Ενδεικτικά θέματα για τη διαδικασία εισαγωγής μαθητών/τριών στα Πρότυπα Λύκεια (Αρίων)

Νεοελληνική Γλώσσα: Ενδεικτικά θέματα για τη διαδικασία εισαγωγής μαθητών/τριών στα Πρότυπα Λύκεια (Γίνετε σαν τα παιδιά)

Νεοελληνική Γλώσσα: Ενδεικτικά θέματα για τη διαδικασία εισαγωγής μαθητών/τριών στα Πρότυπα Λύκεια (Ηχορρύπανση)

Νεοελληνική Γλώσσα: Ενδεικτικά θέματα για τη διαδικασία εισαγωγής μαθητών/τριών στα Πρότυπα Λύκεια (Χόμπιτ)

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.