Μπροστά σε μια νέα πραγματικότητα!

Μπροστά σε μια νέα πραγματικότητα!

Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

Για άνοιγμα ή όχι των σχολείων μιλούσαμε τόσο καιρό και τελικά ήρθε η ώρα αυτά να ανοίξουν και με τη σειρά τους να μας οδηγήσουν στην αξιολόγηση μιας νέας πραγματικότητας στο σχολικό περιβάλλον, που ενδέχεται να αποτελέσει ένα «πρόωρο τεστ» για όσα θα ακολουθήσουν, αν για παράδειγμα τον χειμώνα έχουμε ένα νέο κύμα έξαρσης του ιού. 

 

Με βάση τα όσα έγιναν γνωστά μέσα στην εβδομάδα η λειτουργία των σχολείων θα επανέλθει σταδιακά σε δύο φάσεις αφού στις 11 Μαΐου επιστρέφουν στις αίθουσες οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, ενώ στις 18 του ίδιου μήνα οι μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου, και του Γυμνασίου. Παράλληλα, προβλέπεται η επέκταση του διδακτικού έτους για Γυμνάσια και Λύκεια μέχρι τις 12 Ιουνίου, ενώ η νέα διδακτική χρονιά θα αρχίσει πιθανότατα νωρίτερα για όλους, από την 1η Σεπτεμβρίου. Η πολυπόθητη για πολλούς λόγους ημερομηνία έναρξης των Πανελλαδικών ορίστηκε πλέον και είναι αυτή της 15ης Ιουνίου για τα Γενικά Λύκεια και η 16η Ιουνίου για τα Επαγγελματικά Λύκεια. Για τα Δημοτικά Σχολεία και τα Νηπιαγωγεία παρατείνεται η αναστολή λειτουργίας και πλέον θα εξεταστεί το ενδεχόμενο ανοίγματος την 1η Ιουνίου.

 

Σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των σχολείων, μεταξύ άλλων, θα υπάρξουν δύο ζώνες λειτουργίας αφού οι μαθητές θα πηγαίνουν στα σχολεία σε εκ περιτροπής υπο-τμήματα. Η απόσταση, μάλιστα, μεταξύ των μαθητών θα πρέπει να είναι 1,5 μέτρο και απώτατος αριθμός μαθητών εντός τάξης τα 15 άτομα. Επίσης, θα υπάρχει η δυνατότητα μη προσμετρώμενης απουσίας για μαθητές που έχουν ειδικό λόγο βάσει δήλωσης γονέα ή κηδεμόνα περί ύπαρξης ατόμου ευπαθούς ομάδας στο σπίτι.

 

Ως προς την εκπαιδευτική διαδικασία, θα προβλέπεται ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος μέσω τηλεκπαίδευσης για όσους μαθητές έχουν ειδικό λόγο απουσίας από το σχολείο, δεν θα διεξαχθούν προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, η έμφαση θα δοθεί στην κάλυψη της ύλης, ενώ, τέλος, η αξιολόγηση των μαθητών θα γίνει βάσει των βαθμών των τετραμήνων.

 

Ένα άλλο ζήτημα που φυσικά απασχολεί μεγάλο μέρος μαθητών, γονιών και καθηγητών της ιδιωτικής εκπαίδευσης είναι και η λειτουργία των φροντιστηρίων, τα οποία θα ακολουθήσουν τη σταδιακή επαναλειτουργία των σχολείων. Όλα αυτά φυσικά πάντα με τα κατάλληλα μέτρα.

 

Ορισμένα εύλογα ερωτήματα

 

Σίγουρα όλοι ανυπομονούμε να επιστρέψουμε στη δουλειά μας και κατ’ επέκταση στην καθημερινότητά μας παρόλα αυτά σίγουρα η νέα αυτή πραγματικότητα που διαμορφώνεται μπροστά μας σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων δημιουργεί κάποια εύλογα ερωτηματικά. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι υπάρχουν πολλές διφορούμενες απόψεις που είτε συμφωνούν με το σταδιακό άνοιγμα  των σχολείων είτε το θεωρούν ένα υγειονομικό ρίσκο.

 

Αρχικά, λοιπόν, να τονίσω ότι συμφωνώ εξ ολοκλήρου με την απόφαση να ανοίξουν τα σχολεία για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, διότι παρά το γεγονός ότι τη συγκεκριμένη περίοδο κάθε χρόνο τα παιδιά κάνοντας χρήση των απουσιών τους δεν παρακολουθούσαν τα μαθήματα, σίγουρα έχοντας μια διά ζώσης επικοινωνία τόσο με τους καθηγητές όσο και με τους φίλους τους θα μπορέσουν σε κάποιο βαθμό να αναπτερώσουν την ψυχολογία τους ενάμιση σχεδόν μήνα πριν την έναρξη των εξετάσεων κι έπειτα από μια δίμηνη καραντίνα.

 

Παρόλα αυτά το άνοιγμα των σχολείων για τις υπόλοιπες τάξεις του Λυκείου και του Γυμνασίου χρειάζεται λεπτούς χειρισμούς διότι τα προβλήματα είναι υπαρκτά και η άμεση προσαρμογή σε όλο αυτό θα πρέπει να γίνει με υπευθυνότητα και σύνεση από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές.

Για παράδειγμα, δεν ξέρω πόσο εύκολη θα είναι η αναμετάδοση του μαθήματος, διότι για να γίνει πράξη πρέπει άμεσα όλα τα σχολεία και οι μαθητές να αποκτήσουν τον απαραίτητο εξοπλισμό, πράγμα αρκετά δύσκολο. Παράλληλα δεν γνωρίζω κατά πόσο τα παιδιά θα μπορέσουν να έχουν υπεύθυνη στάση και να τηρούν τα μέτρα την ώρα που βλέπεις πάρα πολλούς ενήλικες να κάνουν «του κεφαλιού τους». Και επίσης να μην ξεχνάμε ότι και ένα μεγάλο μέρος του εκπαιδευτικού δυναμικού της χώρας ανήκει στις ευπαθείς ομάδες.

 

Αναντίρρητα, κάτι που επίσης θα μας απασχολήσει περισσότερο, βέβαια, στο μέλλον είναι η αναμετάδοση του μαθήματος που άπτεται δικαιωμάτων και προσωπικών δεδομένων. Ως τώρα το πλαίσιο για κάτι αντίστοιχο ήταν πολύ αυστηρό. Είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους απαγορεύονται τα κινητά στις τάξεις, και ακόμη και για την ηχογράφηση μαθήματος για λόγους εκπαιδευτικής έρευνας χρειάζονται συγκεκριμένες διαδικασίες όπως έγκριση από τους γονείς των μαθητών και τους εκπαιδευτικούς. Το ζήτημα αυτό υπήρχε εν μέρει ήδη και με τη σύγχρονη εξ αποστάσεως, αλλά εκείνη είναι προαιρετική και θεσμικά άτυπη. Για αυτό και επειδή η εξ αποστάσεως διαδικτυακή εκπαίδευση αναμένεται να κερδίσει έδαφος στο κοντινό μέλλον θα πρέπει σίγουρα να υπάρξει ένα πιο εξειδικευμένο νομοθετικό πλαίσιο ώστε να μην δημιουργηθούν νέα προβλήματα, την ώρα που προσπαθούμε να λύσουμε τα υπάρχοντα.

 

Συμπερασματικά, το άνοιγμα των σχολείων θεωρώ ότι αποτελεί επί της ουσίας μια πρόβα για το πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία το φθινόπωρο και τον χειμώνα, αν υπάρξει δεύτερο κύμα της επιδημίας. Άλλωστε επαναφορά στην κανονικότητα δίχως σχολεία σαφώς και δεν μπορεί να υπάρξει. Όμως, θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για κάθε αστάθμητο παράγοντα που μπορεί να εμφανιστεί με το άνοιγμα των σχολείων, ώστε να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος και κατά συνέπεια συμβούν πράγματα που όλοι απευχόμαστε. Κι αυτό θα επιτευχθεί αν στις αποφάσεις που λαμβάνονται, υπάρχει αγαστή συνεργασία των ειδικών τόσο της Υγείας όσο και της εκπαιδευτικής κοινότητας δίχως σκοπιμότητες και παρωπίδες. Αποφάσεις ερήμην της σχολικής πραγματικότητας, με την οποία οι εκπαιδευτικοί έρχονται αντιμέτωποι καθημερινά, σίγουρα αυξάνουν τον κίνδυνο λάθους. Το να κερδίσουμε ξανά τη ζωή μας, μας αφορά όλους και πρέπει να το καταφέρουμε!

https://www.facebook.com/manolis.manos.311/
Δημήτρης Χρυσόπουλος on Facebook
Δημήτρης Χρυσόπουλος
Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος κατάγεται από το Βόλο και είναι πτυχιούχος Φιλόλογος - Ιστορικός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2008 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου - ΕΠΑΛ. Είναι ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Ώρα Μελέτης». Παράλληλα συνεργάζεται ως αρθρογράφος με την καθημερινή εφημερίδα της Μαγνησίας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την ιστοσελίδα www.filologikos-istotopos.gr. Επιπρόσθετα βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού, φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος κατάγεται από το Βόλο και είναι πτυχιούχος Φιλόλογος - Ιστορικός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2008 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου - ΕΠΑΛ. Είναι ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Ώρα Μελέτης». Παράλληλα συνεργάζεται ως αρθρογράφος με την καθημερινή εφημερίδα της Μαγνησίας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την ιστοσελίδα www.filologikos-istotopos.gr. Επιπρόσθετα βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού, φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.