Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: 3η Ενότητα-Ρατσισμός (Κριτήριο αξιολόγησης)

Κείμενο

Ρατσισμός είναι να θεωρούμε κάποια άλλη ομάδα ανθρώπων κατώτερη ή ακόμη και άξια περιφρόνησης, λόγω της φυλετικής ή εθνικής τους καταγωγής.

Αιτία του ρατσισμού είναι συνήθως ένα μίγμα υπεροψίας και φόβου. Δηλαδή, από τη μια πλευρά αισθανόμαστε ότι η δική μας φυλή είναι ανώτερη – πιο καλλιεργημένη, πιο έξυπνη, πιο πολιτισμένη κτλ.-, ενώ από την άλλη αισθανόμαστε ότι η άλλη φυλή με κάποιο τρόπο μας απειλεί. Το αποτέλεσμα, μέσα μας, είναι να βλέπουμε μια ολόκληρη ομάδα ανθρώπων με εχθρότητα και προκατάληψη.

Ο ρατσισμός ενέχει πάντοτε το στοιχείο της διαστρεβλωμένης όρασης. Στους μεν εαυτούς μας βλέπουμε μόνο καλά, μόνο αρετές, μόνο μεγαλείο. Αν κατά σύμπτωση προσέξουμε κάποιο ελάττωμα, εύκολα το δικαιολογούμε. Στη δε αντίπαλη φυλή βλέπουμε μόνο πάθη, μόνο πονηριά, μόνο μικρότητα. Αν κατά σύμπτωση προσέξουμε κάποια καλοσύνη, εύκολα την ανάγουμε στην υστεροβουλία.

Αυτό που δεν πρέπει όμως να ξεχνούμε είναι ότι ο κάθε άνθρωπος, ανεξάρτητα από την παιδεία που έλαβε και από τον πολιτισμό στον οποίο ανατράφηκε, έχει μέσα του την ίδια φλόγα της ανθρώπινης φύσης που έχουμε κι εμείς: Έχει δηλαδή την ικανότητα να αγαπά, να δημιουργεί, να ζει σε κοινωνία, να σκέπτεται, να χαίρεται, να θαυμάζει. Ίσως σε κάποια εξωτερικά χαρακτηριστικά ή σε κάποιες συνήθειες να διαφέρει από εμάς, αλλά αυτό θα έπρεπε να ξυπνούσε το ενδιαφέρον μας μάλλον –πώς να γνωριστούμε καλύτερα- παρά το φόβο, την κατάκριση, την περιφρόνηση.

Η καλύτερη ισορροπία όταν είμαστε αντιμέτωποι με ανθρώπους από άλλες φυλές είναι να διατηρούμε μια υγιή στάση φιλοξενίας, όπου αποδεχόμαστε τον άλλο γι’ αυτό που είναι, ενώ ταυτόχρονα σεβόμαστε τον εαυτό μας γι’ αυτό που είναι και γι’ αυτό που έχει. Αν προσέξουμε στον άλλο άνθρωπο, στην άλλη φυλή, κάποια ελαττώματα, ας θυμηθούμε ότι έχουμε και εμείς, αν όχι τα ίδια, τουλάχιστον άλλα εξίσου σοβαρά ελαττώματα. Αν αντιληφθούμε κάποια προτερήματα, ας μην αφήσουμε τον εαυτό μας να τα διαστρεβλώσει. Ο πραγματικά μεγάλος άνθρωπος, ο πραγματικά μεγάλος λαός, είναι αυτός που ξέρει να μαθαίνει από τα προτερήματα των άλλων ενώ ταυτόχρονα διατηρεί αλώβητη τη δική του ταυτότητα.

www.help-net.gr

 

Θέμα 1ο

Να παρουσιάσετε συνοπτικά σε 60-70 λέξεις και χωρίς δικά σας σχόλια το περιεχόμενο των δύο τελευταίων παραγράφων του κειμένου.

Μονάδες 6

 

Θέμα 2ο

1.φόβος, έξυπνος, εχθρότητα, αρετές, μεγαλείο: Για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις να γράψετε μια συνώνυμη και αντώνυμη.

2.καλλιεργώ, υγιής: Να χρησιμοποιήσετε τις παραπάνω λέξεις σε προτάσεις με την κυριολεκτική και τη μεταφορική τους σημασία.

3.Να γράψετε τους πλαγιότιτλους της δεύτερης και της τρίτης παραγράφου του κειμένου.

Μονάδες 4

 

Θέμα 3ο

Σε μια εκδήλωση που διοργανώνει το σχολείο σας κατά του ρατσισμού και των προκαταλήψεων ως εκπρόσωποι του δεκαπενταμελούς συμβουλίου του σχολείου σας να αναφερθείτε σε ρατσιστικά φαινόμενα που παρατηρούνται στην εποχή μας και ποια πρέπει να είναι η στάση των νέων απέναντι στον ρατσισμό (200-250 λέξεις);

Μονάδες 10

 

Κατεβάστε το αρχείο σε μορφή pdf

 

 

 

 

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.