Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: 2η Ενότητα-Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική…(Κριτήριο αξιολόγησης)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Γυμνασίου: 2η Ενότητα-Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική…(Κριτήριο αξιολόγησης)

Κείμενο: Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική…

… Και να, που ερχόμαστε τώρα να γράφουμε στα greeklish. στη μόδα του iPhone και του BlackBerry, του Facebook και του Skype. και τι θα πείραζε να γράφουμε στα ελληνικά; Γιατί θα πρέπει να υποτάξουμε τη γλωσσική παράδοση ετών και να μαζοποιηθούμε;

Έχουμε ελληνικές γραμματοσειρές και μπορούμε, αξιοποιώντας το διαδίκτυο και τα ηλεκτρονικά μέσα, να τις χρησιμοποιούμε. Άλλωστε, οι γραμματοσειρές αυτές έχουν το προτέρημα να δίνουν την εικόνα της λέξης, το οπτικό ίνδαλμα και να μας συμφιλιώνουν με την ορθογραφία και τη σημασία της. Εισερχόμαστε εκούσια σε μονοπάτια γλωσσικής αλλοίωσης, γκρινιάζοντας ταυτόχρονα για την «Ελλαδίτσα» μας που χάνεται…

Μήπως όμως δε χάνεται μόνη της; Γιατί τελικά η κρίση στην οικονομία ξεκινά από μια κρίση βαθύτερη, αυτή της παιδείας. Ως απότοκο της κρίσης αυτής, παρουσιάζονται η έκλυση των ηθικών αξιών και ο αμοραλισμός. Έχουμε φτάσει σε έναν άκρατο υλισμό και αδιαφορούμε για μια γλώσσα και έναν πολιτισμό που αργοπεθαίνει, για αξίες και ιδανικά που εκπίπτουν, αφού δεν κατάφεραν να μεταγγιστούν από την οικογένεια και το σχολείο.

Ως άλλη βασική αιτία της γλωσσικής κρίσης, μπορεί να θεωρηθεί η εισδοχή της εικόνας στη σύγχρονη ζωή. Η εικόνα μέσα στο σπίτι και όλους τους χώρους που συχνάζει ο άνθρωπος, καταδικάζει σε σιωπή. Όλα σε μορφή εικόνας. Εικόνες που καλλιεργούν σύμβολα βουβά, μεταβιβάζουν μηνύματα χωρίς καμία δυνατότητα απάντησης, αντιλόγου ή διαλόγου. Ο άνθρωπος, μεταβάλλεται τελικά σε παθητικό δέκτη και υποχείριο αυτών των μηνυμάτων. Τα παιδιά, προσηλωμένα σε μια ηρωοποιημένη οθόνη υπολογιστή και οι γονείς, ταπεινοί θεατές τους. Απαντάμε στους φίλους με ένα «ok», θρηνούμε με ένα «r.i.p» και αγαπάμε με ένα «love»…

Όλοι, εκτός της πλειονότητας των Ελλήνων βέβαια, υπογραμμίζουν την σπουδαιότητα της ελληνικής γλώσσας. Άγγλοι επιχειρηματίες προτρέπουν τα ανώτερα στελέχη τους να μάθουν αρχαία ελληνικά, γιατί αυτά εμπεριέχουν μια φιλοσοφία με ξεχωριστή σημασία για τους τομείς οργάνωσης και διαχείρισης επιχειρήσεων που ενισχύει τη λογική, τονώνοντας παράλληλα τις ηγετικές ικανότητες. Γι’ αυτούς τους λόγους ζήτησαν επίσης οι Ισπανοί Ευρωβουλευτές να καθιερωθεί η ελληνική ως επίσημη γλώσσα της Ευρωπαϊκής Ένωσης διότι, όπως οι ίδιοι είπαν, το να μιλά κανείς για Ε.Ε. χωρίς την ελληνική, είναι σαν να μιλά σ’ έναν τυφλό για χρώματα…

ΤΟ ΒΗΜΑ, Καράμπαλη Βασιλική, 9/10/2010

 

ΘΕΜΑΤΑ

 

1ο Θέμα

Με ένα σύντομο σημείωμά σας (40-50) να αποδώσετε συνοπτικά και χωρίς δικά σας σχόλια το περιεχόμενο της τρίτης και της τέταρτης παραγράφου του κειμένου.

(Μονάδες 6)

2ο Θέμα

1. «Ως απότοκο της κρίσης αυτής, παρουσιάζονται η έκλυση των ηθικών αξιών και ο αμοραλισμός. Έχουμε φτάσει σε έναν άκρατο υλισμό και αδιαφορούμε για μια γλώσσα και έναν πολιτισμό που αργοπεθαίνει, για αξίες και ιδανικά που εκπίπτουν, αφού δεν κατάφεραν να μεταγγιστούν από την οικογένεια και το σχολείο.»

Να ξαναγράψετε το συγκεκριμένο απόσπασμα του κειμένου, αντικαθιστώντας τις υπογραμμισμένες λέξεις / φράσεις με άλλες, που να καθιστούν το ύφος περισσότερο οικείο.

2.Να γράψετε ένα πλαγιότιτλο για την πέμπτη παράγραφο («Όλοι,…για χρώματα…») του κειμένου.

3.Να βρείτε τον τρόπο ανάπτυξης της τρίτης παραγράφου («Μήπως όμως… και το σχολείο.») και τη δομή της τέταρτης παραγράφου («Ως άλλη βασική αιτία… ένα «love»…) του κειμένου.

4.Στα παρακάτω παραδείγματα να εντοπίσετε αν έχουμε κυριολεξία ή μεταφορά. Τι πετυχαίνει η αρθρογράφος με τη χρήση της μεταφορικής /συνυποδηλωτικής γλώσσας;

  • μια κρίση βαθύτερη
  • μας συμφιλιώνουν με την ορθογραφία
  • σε μονοπάτια γλωσσικής αλλοίωσης
  • έναν πολιτισμό που αργοπεθαίνει
  • καλλιεργούν σύμβολα βουβά
  • ηρωοποιημένη οθόνη υπολογιστή

 

(Μονάδες 4)

3ο Θέμα

Σε εκδήλωση που οργανώνει το σχολείο σας με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Ελληνικής Γλώσσας αποφασίζετε ως εκπρόσωπος του δεκαπενταμελούς συμβουλίου του σχολείου σας να εκφωνήσετε μια σύντομη ομιλία (200-250 λέξεων) στην οποία θα επισημαίνετε τα αίτια κρίσης της γλώσσας μας καθώς και πώς το σχολείο θα συμβάλει στη διαφύλαξή της.

(Μονάδες 10)

Κατεβάστε το αρχείο σε μορφή pdf

2η Ενότητα-Η σημασία της γλωσσομάθειας (Κριτήριο αξιολόγησης)

2η Ενότητα-Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική…(Κριτήριο αξιολόγησης)

3η Ενότητα-Ο κοινωνικός ρατσισμός στην κοινωνία του σήμερα (Κριτήριο αξιολόγησης)

 

4η Ενότητα-Η Ευρωπαϊκή ταυτότητα του μέλλοντος (Κριτήριο αξιολόγησης)

5η Ενότητα-Σκέψεις με αφορμή την εξάπλωση των πολέμων και της βίας

5η Ενότητα-Ποδόσφαιρο και πόλεμος(Κριτήριο αξιολόγησης)

Μανόλης Μαυρακάκης on FacebookΜανόλης Μαυρακάκης on GoogleΜανόλης Μαυρακάκης on TwitterΜανόλης Μαυρακάκης on Youtube
Μανόλης Μαυρακάκης
Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ και διαχειριστής της ιστοσελίδας «Φιλολογικός Ιστότοπος».

Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ και διαχειριστής της ιστοσελίδας «Φιλολογικός Ιστότοπος».

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.