Η Γενική Συνέλευση του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης,

αφού συζήτησε στις 18 Δεκεμβρίου 2019 τις θέσεις που διατύπωσε η Υπουργός Παιδείας στην επιστολή της προς τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, διατυπώνει την ακόλουθη απάντηση.

Το Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης υπερασπίζεται ένα δημόσιο πανεπιστήμιο και μια ανώτατη παιδεία για όλους και όλες, η οποία στηρίζεται στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, στη διδασκαλία και την παραγωγή πρωτογενούς έρευνας και γνώσης, και παρεμβαίνει στα κρίσιμα κοινωνικά ζητήματα της εποχής. Ως εκ τούτου δεν μπορεί να συμφωνήσει με τη λογική που διαπνέει τις προτάσεις του Υπουργείου Παιδείας προς μια ανώτατη παιδεία με σχεδόν αποκλειστικά εξω-ακαδημαϊκά κριτήρια επιχειρηματικότητας και οικονομικής αποδοτικότητας, όπου οι ακαδημαϊκές λειτουργίες τείνουν να ταυτιστούν με μορφές εταιρικής οργάνωσης και ανταγωνιστικότητας.

Ειδικότερα:

  1. Η σύνδεση της χρηματοδότησης της έρευνας στις Ανθρωπιστικές επιστήμες με την εμπορική αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της και την παροχή υπηρεσιών στον τριτογενή τομέα, αναπόφευκτα αποβαίνει εις βάρος της επιστημονικής ποιότητας του ερευνητικού έργου.

  2. Η σύνδεση της χρηματοδότησης των ΑΕΙ με την αξιολόγηση των γνωστικών αντικειμένων και των διδασκόντων μέσω ποσοτικών δεικτών και αλγορίθμων δεν μπορεί να εφαρμοστεί στις Ανθρωπιστικές σπουδές, οι οποίες πρέπει να αξιολογούνται με βάση πολύ πιο σύνθετα και ποιοτικά επιστημονικά κριτήρια.

  3. Η απόδοση διευρυμένων διοικητικών αρμοδιοτήτων σε ολιγοπρόσωπες ή μονοπρόσωπες εξωτερικές διαχειριστικές αρχές έρχεται σε αντίθεση με τις δημοκρατικές αρχές οργάνωσης του ελληνικού πανεπιστημίου, στο οποίο τα εκλεγμένα συλλογικά όργανα αποφάσεων, όπως είναι οι γενικές συνελεύσεις των τμημάτων, αποτελούν τις βασικές και αυτόνομες ακαδημαϊκές μονάδες.

  1. Η αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων στα ιδιωτικά κολλέγια υπονομεύει την ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα και τη διεθνή εικόνα της. Τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας παρέχουν υψηλότατου επιπέδου δωρεάν δημόσια εκπαίδευση για όλους και όλες. Εν μέσω, μάλιστα, της μεγαλύτερης οικονομικής κρίσης, της αποψίλωσης σε διδακτικό και διοικητικό προσωπικό και της ενδημικής πλέον υποχρηματοδότησης, το δημόσιο πανεπιστήμιο διασφαλίζει σήμερα, με τον μόχθο των ακαδημαϊκών τους κοινοτήτων, ένα διεθνώς αναγνωρισμένο επίπεδο εκπαίδευσης και έρευνας που δεν συγκρίνεται με την παροχή γνώσης σε όποιο εγχώριο ή ξένο ιδιωτικό κολλέγιο έχει παράρτημα στην Ελλάδα.

  2. Σε αυτό το πλαίσιο, το Τμήμα δεν συμμερίζεται την πρόθεση του Υπουργείου να επιβάλει χρονικά όρια στις προπτυχιακές σπουδές, και μάλιστα διά της πρακτικής της διαγραφής. Επειδή θεωρεί ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια θα στερούνταν έτσι το πιο σημαντικό κεφάλαιό τους: τους φοιτητές και τις φοιτήτριές τους, που, παρά τις οικονομικές δυσκολίες των οικογενειών τους, τους ταξικούς φραγμούς και την αδυναμία των ιδρυμάτων να τους παρέχουν υποτροφίες, ικανοποιητική στέγαση κ.λπ., επιμένουν να σπουδάζουν χρηματοδοτώντας οι ίδιοι/ες τις σπουδές τους με επισφαλείς και χρονοβόρες εργασίες.

Το Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας θεωρεί επομένως ότι:

Το ελληνικό πανεπιστήμιο χρειάζεται ένα σταθερό και ενισχυμένο δημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο που να διασφαλίζει τη δημόσια και δωρεάν παιδεία για όσους και όσες το επιθυμούν. Οποιαδήποτε, επομένως, μεταρρυθμιστική προσπάθεια οφείλει καταρχήν να παρέχει και να κατοχυρώνει θεσμικά τα παραπάνω, εξασφαλίζοντας επιπλέον ικανή και συστηματική χρηματοδότηση για την απρόσκοπτη εκπαιδευτική και ερευνητική λειτουργία του, τη διατήρηση, ενίσχυση και ανάδειξη της επιστημονικής του ποιότητας, και τη διασφάλιση των ακαδημαϊκών και διοικητικών αναγκών και αρετών του ανθρώπινου δυναμικού του.

 

https://www.facebook.com/manolis.manos.311/
Προηγούμενο άρθροΣυνέδριο – ΠΜΣ Κλασική Φιλολογία Πάτρας
Επόμενο άρθροΠανεπιστημιακή Λέσχη Ιπποκράτους 15
Ο Μανόλης I. Μαυρακάκης γεννήθηκε στην Αθήνα και κατοικεί μόνιμα στο Ηράκλειο Κρήτης. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος σε σχολεία και φροντιστήρια της Μέσης Εκπαίδευσης. Από το 2018 συνεργάζεται με τις εκδόσεις Πατάκη εκδίδοντας σημαντικό αριθμό βιβλίων για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Είναι δημιουργός και διαχειριστής της εκπαιδευτικής σελίδας filologikos-istotopos.gr.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.