Την αύξηση των κονδυλίων του προϋπολογισμού για την Παιδεία κατά 102 εκατομμύρια ευρώ για το 2020,

ανακοίνωσε από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής, η Υπουργός κα Νίκη Κεραμέως.

Όπως ανέφερε η Υπουργός, οι εκτιμήσεις πληρωμών του 2019 για την Παιδεία ανέρχονται στα 4 δισεκατομμύρια 851 εκατομμύρια ευρώ ενώ ο Προϋπολογισμός του 2020 προβλέπει 4 δισεκατομμύρια 953 εκατομμύρια ευρώ. Αν συνυπολογιστεί μάλιστα το νέο Πρόσθετο Ειδικό Αποθεματικό που θεσμοθέτησε η Κυβέρνησή για την εξυπηρέτηση των δαπανών κάποιων ευαίσθητων τομέων, τότε η συνολική αύξηση των κονδυλίων για την Παιδεία ανέρχεται στα 113 εκατομμύρια ευρώ.

Όπως τόνισε η κα Κεραμέως, ο Προϋπολογισμός του 2020 περιλαμβάνει τις πιστώσεις για τον διορισμό 4.500 μόνιμων εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, καθώς και τους διορισμούς 5.250 μόνιμων εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης. 

Παράλληλα, η Υπουργός έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στις ενέργειες για την επισκόπηση δαπανών (spending review). Όπως ανέφερε η κα Κεραμέως, δρομολογείται ο προγραμματισμός των προμηθειών και εργασιών των υπηρεσιών του Υπουργείου σε ετήσια βάση, ενώ έχει συγκροτηθεί ομάδα εργασίας για τον εξορθολογισμό των δαπανών προμήθειας επιστημονικών συγγραμμάτων για τους φοιτητές.

Ταυτόχρονα, εντατικοποιούνται οι προσπάθειες για την ενεργειακή αναβάθμιση και την αντίστοιχη εξοικονόμηση δαπανών για τις ανάγκες ενέργειας κτιρίων και υποδομών του Υ.ΠΑΙ.Θ.

Η Υπουργός υπογράμμισε επίσης την αποτελεσματικότερη διαχείριση των κονδυλίων του Υπουργείου το τελευταίο 5μηνο που είχε ως αποτέλεσμα την μεταφορά 4,5 εκατομμυρίων ευρώ από καταναλωτικές πιστώσεις σε περισσότερο παραγωγικές δράσεις, όπως η επιχορήγηση των Ανώτατων Ιδρυμάτων.

Αναφερόμενη σε παρεμβάσεις της Κυβέρνησης αναφορικά με τα οικονομικά του Υπουργείου Παιδείας, η κα Κεραμέως απαρίθμησε:

1.            Την ενίσχυση των Πανεπιστημίων από ίδιους πόρους του Υπουργείου με έκτακτη επιχορήγηση σχεδόν 22 εκατομμυρίων ευρώ επιπλέον της τακτικής χρηματοδότησης.

2.            Την θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων και κριτηρίων ποιότητας για την χρηματοδότηση των Ανώτατων Ιδρυμάτων αντί της κατά το δοκούν κατανομής που ίσχυε έως σήμερα.

3.            Την εκταμίευση 590 εκατομμυρίων ευρώ για υποχρεώσεις και επιχορηγήσεις του Υπουργείου.

4.            Την καταβολή της επιχορήγησης στα Πανεπιστήμια για την κάλυψη των δαπανών πρόσληψης εκπαιδευτικών ΠΔ 407 τον Νοέμβριο του 2019, για πρώτη φορά νωρίτερα από οποιοδήποτε άλλο οικονομικό έτος, καλύπτοντας μάλιστα διπλάσια περίπου δαπάνη συγκριτικά με το παρελθόν.

Κλείνοντας την ομιλία της, η κα Κεραμέως επανέλαβε τη στόχευση της Κυβέρνησης για ένα εκπαιδευτικό σύστημα που απελευθερώνει το δυναμικό των Ελλήνων, εμπιστεύεται τους εκπαιδευτικούς, τους αξιολογεί, τους στηρίζει και τους μορφώνει.

Καθοριστικός παράγοντας για την επίτευξη αυτού του στόχου, ένα σχολείο ελεύθερο και σύγχρονο που δίνει πραγματικά εφόδια στους μαθητές.

Αναφερόμενη στα Ανώτατα Ιδρύματα, η Υπουργός έθεσε ως προτεραιότητα ένα απελευθερωμένο και καινοτόμο πανεπιστήμιο, αυτοδύναμο και εξωστρεφές που μορφώνει ολόπλευρα τους νέους ανθρώπους, για να μπορούν να σταθούν ως ισότιμοι πολίτες σε ένα περιβάλλον που αλλάζει με ιλιγγιώδη ταχύτητα.

 

 

Ομιλία της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκης Κεραμέως, στη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό 2020

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Από τα στοιχεία που έχουν παρατεθεί έως σήμερα από τους Υπουργούς και τους εισηγητές της Κυβέρνησης έχει καταστεί σαφές ότι ο Προϋπολογισμός που συζητάμε είναι διαφορετικός από αυτούς των προηγούμενων ετών. Ένας Προϋπολογισμός που οριοθετεί ξεκάθαρα το διαφορετικό δρόμο τον οποίο επέλεξαν οι πολίτες με την ψήφο τους στις εκλογές της 7ης Ιουλίου. Ένας προϋπολογισμός με ξεκάθαρη αναπτυξιακή στόχευση, που υπηρετεί με συνέπεια μια άλλη πολιτική, μια άλλη ιδεολογία, αυτή της μείωσης των δυσβάστακτων και παράλογων φόρων που επέβαλε η προηγούμενη Κυβέρνηση, και παράλληλα τη διαμόρφωση των προϋποθέσεων προκειμένου να ενισχυθεί το οικονομικό και επενδυτικό κλίμα της χώρας.

Το μέλημα της Κυβέρνησης του χθες ήταν πώς θα μοιράζει μια μίζερη πίτα, το στενό πορτοφόλι του Ελληνικού Δημοσίου, χωρίς λογική, χωρίς σχέδιο, ενώ αντίθετα η δική μας Κυβέρνηση μεριμνά για το πώς θα μεγαλώσει αυτή η πίτα, πώς θα γεμίσει περισσότερο αυτό το πορτοφόλι, προκειμένου όλο και περισσότεροι πολίτες να βιώνουν τα οφέλη στην καθημερινότητά τους.

Πώς;

–                 με φοροελαφρύνσεις για να πάρει μπρος η πραγματική οικονομία,

–                 με κίνητρα για ανάπτυξη και επενδύσεις, ξένες και εγχώριες

–                 με νέες θέσεις εργασίας.

Κυρίες και κύριοι,

Προχωράμε σε όλους τους κρίσιμους τομείς πολιτικής, με βήματα σταθερά και αποφασιστικά. Και γυρίζουμε σελίδα. Και στην παιδεία.

Αρχικά, είμαι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω πως ο Προϋπολογισμός του Υπουργείου Παιδείας για το 2020 αυξάνεται κατά 102 εκατομμύρια ευρώ. Οι εκτιμήσεις πληρωμών του 2019 για την παιδεία είναι 4 δις 851 εκατ. ευρώ. Ενώ ο προϋπολογισμός 2020 προβλέπει 4 δις 953 εκατ. ευρώ.

 Και για να προλάβω, όσους θελήσουν να προσφύγουν για ακόμα μία φορά στη δημιουργική λογιστική, τονίζω ότι η σύγκριση και με τις εκτιμήσεις του τακτικού προϋπολογισμού του 2019 είναι επίσης θετική, καθώς οι προβλέψεις εκεί (4.962 εκατομ. ευρώ) περιελάμβαναν και τον προϋπολογισμό της ΓΓΕΤ ύψους 120,9 εκ. ευρώ, που μεταφέρθηκε εξ ολοκλήρου στο Υπουργείο Ανάπτυξης με τον νόμο για το Επιτελικό Κράτος, όπως και του Εθνικού Δικτύου Έρευνας και Τεχνολογίας και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης. Άρα, όπως και να το δει κανείς, όποια στοιχεία και χρησιμοποιήσει, αυτά των πραγματικών πληρωμών 2019 ή αυτά του προϋπολογισμού 2019, υπάρχει σημαντική αύξηση.

Και η αύξηση επί της ουσίας είναι ακόμη μεγαλύτερη, η αύξηση είναι κατά 113 εκατομμύρια ευρώ αν συνυπολογίσει κανείς και το νέο Πρόσθετο Ειδικό Αποθεματικό που θεσμοθέτησε η Κυβέρνησή μας για την εξυπηρέτηση των δαπανών κάποιων ευαίσθητων τομέων και κυρίως παιδείας, υγείας, κοινωνικής πρόνοιας, άμυνας και ασφάλειας. Σε αυτό το ειδικό αποθεματικό, το ποσό που αφορά στις ανάγκες του Υπουργείου Παιδείας είναι 11 εκατ. ευρώ.

Και επειδή άλλοι εξαγγέλλουν και άλλοι πραγματικά υλοποιούν, τονίζω ότι ο προϋπολογισμός του 2020 περιλαμβάνει τους διορισμούς 4.500 μόνιμων εκπαιδευτικών, ΕΕΠ και ΕΒΠ στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, καθώς και τους διορισμούς 5.250 μόνιμων εκπαιδευτικών, υπό τη Μείζονα Κατηγορία 21 «Παροχές σε εργαζόμενους» (του Ειδικού Φορέα 1019-206-0000000 «Γενική Γραμματεία Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής»).

Θα ήθελα να εστιάσω τώρα στις ενέργειες που έχουμε αναλάβει ή προγραμματίζουμε ως προς την επισκόπηση δαπανών του Υπουργείου Παιδείας τους 5 μήνες που έχουμε την ευθύνη του.

1.              Δρομολογούμε τον προγραμματισμό των προμηθειών και εργασιών των υπηρεσιών του Υπουργείου σε ετήσια βάση στο πλαίσιο της αποτελεσματικής και χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης των πιστώσεων των Α.Λ.Ε. του προϋπολογισμού του Υπουργείου οικ. έτους 2020, σύμφωνα και με την νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

2.              Έχει συγκροτηθεί ομάδα εργασίας με αντικείμενο τον εξορθολογισμό των δαπανών προμήθειας επιστημονικών συγγραμμάτων για τους φοιτητές.

3.              Σχεδιάζουμε την εντατικοποίηση και περαιτέρω βελτίωση των ήδη εφαρμοζόμενων δράσεων, όπως για παράδειγμα:

o               Την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων και εγκαταστάσεων και αξιολόγηση, με στόχο τον εξορθολογισμό των δαπανών ηλεκτρικής ενέργειας των εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου.

o               Τη μείωση δαπανών ηλεκτρικού ρεύματος με παροχή έκπτωσης λόγω έγκαιρης εξόφλησης των λογαριασμών της ΔΕΗ.

4.              Επιτυγχάνουμε την αποτελεσματικότερη διαχείριση των πιστώσεων του προϋπολογισμού του Υπουργείου προς το σκοπό της διάθεσης πιστώσεων σε παραγωγικές δραστηριότητες. Για παράδειγμα, πιστώσεις καταναλωτικών δαπανών αξίας 4,5 εκ. ευρώ κρίθηκαν ότι θα μπορούσαν χρησιμοποιηθούν σε περισσότερο παραγωγικές δράσεις και μεταφέρθηκαν με τη μορφή της επιχορήγησης στα Ανώτατα Ιδρύματα.

5.              Και τέλος, έχουμε προχωρήσει σε περιστολή των καθημερινών δαπανών φιλοξενίας για τις ανάγκες των Γραφείων Υπουργού, Υφυπουργών και Γενικών Γραμματέων του Υπουργείου.

Τι άλλο έχουμε πετύχει:

1.              Ενισχύσαμε τα Πανεπιστήμια από ίδιους πόρους του Υπουργείου με έκτακτη επιχορήγηση σχεδόν 22 εκ. Ευρώ, επιπλέον της τακτικής χρηματοδότησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτά τα ποσά που δόθηκαν στα πανεπιστήμια, δεν υπήρχαν κάπου κρυμμένα σε κάποιο σεντούκι, ούτε μας τα έδωσε κάποιος ως δώρο. Προέκυψαν στο πλαίσιο της ορθολογικής και αποτελεσματικής διαχείρισης των πιστώσεων του τρέχοντος προϋπολογισμού, κάτι το οποίο αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα του διατάκτη–Υπουργού.

Και θα ήθελα να εστιάσω και στο γεγονός ότι ήδη έχουμε εισάγει αντικειμενικά κριτήρια στη χρηματοδότηση, για παράδειγμα, των ανώτατων ιδρυμάτων. Στο παρελθόν, η προηγούμενη ηγεσία αποφάσιζε την κατανομή της χρηματοδότησης στα ιδρύματα κατά το δοκούν. Εμείς φέρνουμε νόμο για την εισαγωγή αντικειμενικών κριτηρίων και κριτηρίων ποιότητας αναφορικά με την κρατική χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, και ήδη – προ της ψήφισης του νόμου – η τελευταία έκτακτη επιχορήγηση προς τα πανεπιστήμια έγινε στη βάση του αριθμού των φοιτητών του κάθε ιδρύματος. Σε αντίθεση με τις πρακτικές του χθες, κάνουμε έμπρακτα πράξη μια άλλη νοοτροπία, που σέβεται και αξιοποιεί αντικειμενικά και αξιοκρατικά, τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου.

2.              Το τρέχον οικονομικό έτος 2019, εξοφλήσαμε το μεγαλύτερο ποσό της τελευταίας εξαετίας από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου. Συγκεκριμένα, μέχρι το τέλος του οικονομικού έτους αναμένεται να εξοφληθούν περισσότερα από 590 εκ. ευρώ, ήτοι 20% περίπου περισσότερα από τα έτη 2015, 2016 και 2017.

3.              Προχωρούμε σε εξορθολογισμό του Μητρώου Δεσμεύσεων.

Με άλλα λόγια, νοικοκυρεύουμε τις οφειλές που μας κληροδότησε η απελθούσα Κυβέρνηση. Ενδεικτικά, αναφορικά με πληρωμές που οφείλουμε στους εκδότες πανεπιστημιακών συγγραμμάτων, το 2017 εξοφλήθηκαν δαπάνες 33 εκατ. ευρώ από τα 60 περίπου που οφείλονταν, αφήνοντας ένα υπόλοιπο περίπου 27 εκατ. ευρώ. Εμείς εξασφαλίσαμε 58 εκατ. ευρώ και για την αποπληρωμή οφειλών προηγούμενων ετών. Και στόχος μας είναι το συντομότερο να εξοφληθούν όλες μας οι υποχρεώσεις.

Σεβόμενοι τους προμηθευτές και τους συνεργάτες του Υπουργείου όπως θα έκανε κάθε σοβαρός οικονομικός διαχειριστής.

 Θα τα νοικοκυρέψουμε τα οικονομικά του Υπουργείου Παιδείας κυρίες και κύριοι, βήμα βήμα θα το πετύχουμε. Διότι έχουμε και τη βούληση και τη γνώση.

4.              Προχωρήσαμε στην καταβολή της επιχορήγησης στα Πανεπιστήμια για την κάλυψη των δαπανών πρόσληψης εκπαιδευτικών με το καθεστώς ΠΔ/407 τον Νοέμβριο του 2019.

–                 Για πρώτη φορά,

–                 νωρίτερα από οποιοδήποτε άλλο οικονομικό έτος,

–                 καλύπτοντας διπλάσια περίπου δαπάνη συγκριτικά με τα προηγούμενα οικονομικά έτη.

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Έχουμε κάνει πολλά σε μικρό διάστημα και σε ένα βαριά ναρκοθετημένο τοπίο. Ωστόσο γνωρίζουμε ότι είμαστε ακόμη στην αρχή.

Ξέρουμε, κοιτώντας το μέλλον με αισιοδοξία, ότι είναι απαραίτητο να κάνουμε άλματα, όχι απλά βήματα, για να κάνουμε πράξη το όραμα μας.

Η χώρα μας έχει ανάγκη όχι μόνο από καλές πολιτικές που σέβονται και υπηρετούν όλους τους πολίτες και μας πάνε μπροστά, αλλά και από αλλαγή νοοτροπίας.

Και η Παιδεία αποτελεί το σπουδαιότερο όχημα για μια πιο δημιουργική Ελλάδα που σέβεται τον εαυτό της και λειτουργεί διαφορετικά.

Στόχος μας είναι ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα απελευθερώνει το δυναμικό των Ελλήνων.

Ένα εκπαιδευτικό σύστημα που εμπιστεύεται τους εκπαιδευτικούς του, τους αξιολογεί, τους στηρίζει και τους επιμορφώνει.

Ένα σχολείο που θα είναι ελεύθερο και σύγχρονο και δίνει πραγματικά εφόδια στους μαθητές του.

Ένα απελευθερωμένο και καινοτόμο πανεπιστήμιο, αυτοδύναμο και εξωστρεφές που μορφώνει ολόπλευρα τους νέους ανθρώπους, για να μπορούν να σταθούν ως ισότιμοι πολίτες σε ένα περιβάλλον που αλλάζει με ιλιγγιώδη ταχύτητα.

Προφανώς δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές. Χρέος μας είναι να δουλέψουμε σκληρά και συλλογικά για να κάνουμε το όραμα μας έργο.

Και έχοντας πάντοτε στο επίκεντρο τους αποδέκτες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, τους μαθητές και τους φοιτητές, από όπου και αν προέρχονται όποια και αν είναι τα όνειρα τους.

Σας ευχαριστώ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.