Νέες Τεχνολογίες & Ειδικά Λογισμικά στην Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση

Νέες Τεχνολογίες & Ειδικά Λογισμικά στην Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση

Περιγραφή

Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας αποτελούν ένα αναπόσπαστο εργαλείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα. Η τεχνολογία βοηθάει τη διαδικασία της μάθησης να μετατραπεί από παθητική σε ενεργητική γιατί μπορεί να κάνει κάθε μαθητή πιο ανεξάρτητο και αυτόνομο.

Όσον αφορά στα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες η τεχνολογία μπορεί να υποκαταστήσει σε μεγάλο βαθμό στοιχεία μειονεξίας ή αναπηρίας και να φέρει το μαθητή πιο κοντά στο γνωστικό αγαθό και στην κοινωνική πραγματικότητα αφού του δίνει τη δυνατότητα της επικοινωνίας με το περιβάλλον του και της αλληλεπίδρασής του με αυτό (Φύτρος, 2005).

Οι υπολογιστές παρέχουν στους μαθητές με ειδικές ανάγκες αυτό που χρειάζονται πραγματικά: εργασία σε μικρά διαδοχικά βήματα (step-by-step). Αυτή η στρατηγική της κατάτμησης σε μικρά βήματα έχει αποδειχτεί ότι είναι ένας επιτυχημένος τρόπος διδασκαλίας, ιδιαίτερα σε μαθητές με αυτισμό.

Ένας πολύ βασικός παράγοντας που επηρεάζει τη σωστή χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή είναι η ανθρώπινη παρουσία. Στο χώρο του σχολείου ο δάσκαλος είναι αυτός που σχεδιάζει κι επιλέγει τις εργασίες με τις οποίες θ’ ασχοληθούν οι μαθητές στον υπολογιστή, βοηθάει στην κατανόηση της εργασίας, εξηγεί τον εκπαιδευτικό της στόχο, καθοδηγεί τη διαδικασία, εμψυχώνει τους μαθητές όταν χρειαστεί. Όπως και κάθε άλλη εκπαιδευτική δραστηριότητα, έτσι και η εργασία στον ηλεκτρονικό υπολογιστή πρέπει να είναι εξατομικευμένη, να στηρίζεται δηλαδή στις ανάγκες του μαθητή και να έχει συγκεκριμένο στόχο και να γίνεται με τη χρήση κατάλληλου ψηφιακού εκπαίδευτικού υλικού.

Στόχος Επιμόρφωσης

Η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση περιλαμβάνει αναπηρίες: αισθητηριακές, σωματικές, νοητικές, αναπτυξιακές, μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα λόγου και ομιλίας καθώς και προβλήματα συμπεριφοράς. Θεωρείται δε δεδομένο ότι οι μαθητές μαθαίνουν με το δικό τους τρόπο και η μάθηση προσαρμόζεται σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες και τις ικανότητες του μαθητή.

Είναι γνωστό, επίσης, ότι οι Νέες Τεχνολογίες αποτελούν ένα σημαντικό υποστηρικτικό εργαλείο στην προσέγγιση της γνώσης των ατόμων με αναπηρία.

Σκοπός της παρούσας επιμόρφωσης είνα να γνωρίσουν οι επιμορφούμενοι τα ωφέλη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση των ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες και να ενημερωθούν στη χρήση και λειτουργία λογισμικών κατάλληλων για κάθε αναπηρία ώστε οι μαθητές να έχουν πρόσβαση στη γνώση. Υπάρχουν λογισμικά που είναι κατάλληλα για όλους τους μαθητές αλλά και λογισμικά που χρησιμοποιούνται ανά κατηγορία αναπηρία μαθητών βασιζόμενα στα χαρακτηριστικά και τα ελλείμματα της κάθε αναπηρίας και στόχο έχουν την παρουσίαση της γνώσης στο μαθητή με τρόπο ώστε να βοηθηθεί ο ίδιος αλλά και να εμπλακεί ενεργά στη μάθηση.

Σκοπό της επιμόρφωσης επίσης, αποτελεί και η παρουσίαση λογισμικών ανά κατηγορία αναπηρία ώστε να είναι σε θέση οι εμπλεκόμενοι στην εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία να κάνουν χρήση αυτών ως υποστηρικτικά εργαλεία και να προάγουν έτσι τη μάθηση και την αυτονομία των Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες.

Μαθησιακοί Στόχοι

Μετά την ολοκλήρωση της επιμόρφωσης, αναμένεται οι συμμετέχοντες
1. να γνωρίζουν
    – την ύπαρξη λογισμικών ανά κατηγορία αναπηρίας
    – λογισμικά κατάλληλα για την επίτευξη των μαθησιακών στόχων
    – λογισμικά κατάλληλα για την αναπτυξη βασικών κοινονικών δεξιοτήτων ( π. χ. Κανόνες συμπεριφοράς.)
    – υποστηρικτικά λογισμικά για την διευκόλυνση και πρόσβαση των μαθητών στον ψηφιακό κόσμο
    – ιστοσελίδες με κατάλληλο ψηγιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο
2. να επιλέγουν το κατάλληλο ψηφιακό υλικό ανάλογα με την μαθησιακή διαδικασία 
3. να αναγνωρίζουν την καταλληλότητα της κάθε δραστηριότητας του λογισμικού 
4. οι ίδιοι να εμπλέκονται στη διαδικασία αναζήτησης νέου ψηφιακού υλικού.

Σε ποιους απευθύνεται

Το σεμινάριο απευθύνεται σε ειδικούς παιδαγωγούς και σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων που θέλουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και να αποκτήσουν μία θετικότερη στάση για τη χρήση «στοχευμένων» λογισμικών και των επιπτώσεών τους στη μαθησιακή διαδικασία. Επίσης, απευθύνεται σεεπαγγελματίες ψυχολόγους, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές κ.α. που συνεργάζονται με παιδιά με αναπηρίες και αναζητούν πρακτικούς τρόπους για την αποτελεσματικότερη υποστήριξή τους. Τέλος, απευθύνεται σε γονείς που θέλουν να εμπλακούν και οι ίδιοι στην μαθησιακή διαδικασία του παιδιού τους και να μάθουν πώς οι ίδιοι μπορούν να λάβουν έναν πιο υποστηρικτικό και καθοδηγητικό ρόλο στην προσέγγιση της γνώσης με τη χρήση νέων εργαλείων.

Πληροφορίες

Μανόλης Μαυρακάκης on FacebookΜανόλης Μαυρακάκης on GoogleΜανόλης Μαυρακάκης on TwitterΜανόλης Μαυρακάκης on Youtube
Μανόλης Μαυρακάκης
Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι ο διαχειριστής του «Φιλολογικού Ιστότοπου». Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

Ο Μανόλης Μαυρακάκης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας (τομέα κλασικών σπουδών) της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 2000 εργάζεται ως καθηγητής φιλόλογος, τα τελευταία χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι ο διαχειριστής του «Φιλολογικού Ιστότοπου». Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων στις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.