Οι βασικές αναφορές της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως στο ραδιόφωνο του Real

Για το αν δρομολογείται κατάργηση του ασύλου

Όχι μόνον δεν πάμε σε κατάργηση, αλλά πάμε σε ενίσχυση του ασύλου. Με ποια έννοια; Αυτό που θέλουμε εμείς να κάνουμε είναι να θωρακίσουμε την ελεύθερη διακίνηση ιδεών, την ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία. Σήμερα, σε ορισμένα πανεπιστήμια υφίστανται περιορισμοί στο να μιλήσει κάποιος, γιατί φοβάται ότι 10, 20, 30 μέτρα παρακάτω κάποιος μπορεί να του επιτεθεί για αυτά που είπε ή για την άποψη που εξέφρασε. Εμείς θέλουμε να ενισχύσουμε το άσυλο, να το αποκαταστήσουμε στην πραγματική του έννοια. Ποια είναι η πραγματική του έννοια; Η ελεύθερη διακίνηση ιδεών. Πως θα το κάνουμε αυτό; Θα το κάνουμε περιορίζοντας αξιόποινες πράξεις που διαπράττονται είτε εντός των πανεπιστημίων, είτε εκτός των πανεπιστημίων και οι δράστες καταφεύγουν στο Πανεπιστήμιο για να αποφεύγουν τη σύλληψη. Αυτούς που θέλουμε να προστατέψουμε είναι η ακαδημαϊκή κοινότητα εν συνόλω, τους φοιτητές, τους καθηγητές, όλο το προσωπικό του Πανεπιστημίου, προκειμένου αυτό να μπορεί ελεύθερα να εκφράζεται, να κάνει έρευνα, να διδάσκει. Βασική μας αρχή είναι ότι αποκαθιστούμε το άσυλο στην πραγματική του έννοια και αποκαθιστούμε την ποιότητα του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.

Για τις αιτιάσεις όσων υποστηρίζουν ότι και σήμερα η Αστυνομία μπορεί να παρέμβει στο Πανεπιστήμιο

Ο νόμος που ισχύει τώρα, προβλέπει ότι η Αστυνομία μπορεί να επέμβει μόνο σε περιπτώσεις κακουργημάτων ή εγκλημάτων κατά της ζωής. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση θα πρέπει οι αρχές να επέμβουν μόνο ύστερα από απόφαση του πρυτανικού συμβουλίου. Τι σημαίνει αυτό; Να το πω απλά. Πουλάει κάποιος ναρκωτικά. Τι πρέπει να γίνει με τον ισχύοντα νόμο; Να το μάθει ο Πρύτανης, ο Πρύτανης να συγκαλέσει το Πρυτανικό Συμβούλιο, το οποίο αποτελείται από διάφορα μέλη, καθώς δεν είναι μονομελές όργανο, τα μέλη του Πρυτανικού συμβούλιου πρέπει να είναι διαθέσιμα, να «διακτινιστούν» ως διά μαγείας και να συζητήσουν για το εάν η πράξη που λαμβάνει χώρα εκείνη στιγμή είναι πταίσμα, πλημμέλημα ή κακούργημα. Δηλαδή πρέπει κάποιος να χαρακτηρίσει την πράξη εξ ου και το λάθος κατά τη γνώμη μας να πρέπει να παρέμβει ένα πρυτανικό όργανο για να κινηθεί η διαδικασία.

Στην δική μας διαδικασία δεν παρεμβαίνουν καθόλου τα πρυτανικά όργανα. Δεν υπάρχει υποχρέωση ειδοποίησης, Δεν υπάρχει υποχρέωση ενημέρωσης. Δεν υπάρχει τίποτα. Εξομοιώνουμε τον πανεπιστημιακό χώρο με τους κοινούς δημόσιους χώρους όσον αφορά στην άσκηση από την Αστυνομία και τις εισαγγελικές Αρχές των αρμοδιοτήτων που έχουν από το νόμο.

Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που θα επέμβουν οι Αρχές εάν διαπιστώσουν την τέλεση κάποιας αξιόποινης πράξης σε μία πλατεία με τον ίδιο τρόπο θα μπορούν να επέμβουν εάν διαπιστώσουν πως τελείται κάποια αξιόποινη πράξη στο Πανεπιστήμιο.  Όλα αυτά γίνονται για να μπορεί κανείς να μιλάει ελεύθερα στο Πανεπιστήμιο. Αν κάτι θέλουμε να κάνουμε είναι να προασπίσουμε το ακαδημαϊκό άσυλο, να προασπίσουμε την ελεύθερη διακίνηση ιδεών. Δεν υπάρχει ελεύθερη διακίνηση ιδεών όσο δεν τιμωρούνται οι αξιόποινες πράξεις.

Για την ιδιωτικοποίηση των Πανεπιστημίων

Όσον αφορά στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, χάσαμε μια μεγάλη ευκαιρία σαν χώρα. Την χάσαμε όταν στο πλαίσιο της προηγούμενης κυβέρνησης ξεκίνησε η πρώτη φάση της συνταγματικής αναθεώρησης. Η Νέα Δημοκρατία είχε κάνει μια πρόταση ώστε το άρθρο 16 που αφορά στην Παιδεία να είναι στα προς αναθεώρηση άρθρα, ώστε να δοθεί επιτέλους η δυνατότητα στην χώρα μας να λειτουργήσουν και Ιδιωτικά Πανεπιστήμια. Ή πρόταση μας αυτή, αν θυμάμαι καλά, συγκέντρωσε 93 από τις 300 ψήφους του κοινοβουλίου. Ούτε ένας δηλαδή στους τρεις βουλευτές δεν θεώρησε ότι χρήζει αναθεώρησης το άρθρο 16. Αυτό δυστυχώς σημαίνει ότι έχει μπλοκάρει η διαδικασία για αρκετά χρόνια.

Για το πως θα γίνουν πιο εξωστρεφή τα ελληνικά πανεπιστήμια

Στις προθέσεις μας είναι να απλοποιήσουμε πάρα πολύ τη διαδικασία και να διευρύνουμε τη δυνατότητα για τα πανεπιστημιακά μας ιδρύματα να ιδρύουν ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα. Σήμερα για να γίνει αυτό θα πρέπει αναγκαστικά ένα Πανεπιστήμιο να συνεργαστεί με το Διεθνές Πανεπιστήμιο, εμείς θεωρούμε ότι αυτό δεν χρειάζεται. Θεωρούμε πως το κάθε Πανεπιστήμιο από μόνο του θα πρέπει να μπορεί να έχει τη δυνατότητα να ιδρύσει ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα. Και να αποφασίσει το ίδιο για το αν θέλει να αξιοποιήσει αυτή την δυνατότητα ή όχι. Η Πολιτεία θα πρέπει όμως να του δώσει αυτή τη δυνατότητα. Άρα ο στόχος μας είναι – και θα δουλέψουμε πολύ σ’ αυτή την κατεύθυνση – να δώσουμε πολύ μεγαλύτερη εξωστρέφεια στα ελληνικά πανεπιστήμια. 

Για τις υποδομές των Πανεπιστημίων

Το ζήτημα των υποδομών είναι πάρα πολύ σοβαρό. Και προφανώς σχετίζεται άμεσα με πόρους αλλά όχι μόνο με τους πόρους. Σχετίζεται και με νοοτροπίες. Για παράδειγμα εμείς θα επιδιώξουμε να υπάρχει ευρύτερα η δυνατότητα για την αξιοποίηση των ΣΔΙΤ. Των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Προκειμένου για παράδειγμα να κατασκευαστούν φοιτητικές εστίες . Είναι κάτι το οποίο γινόταν στο παρελθόν φειδωλά κι εμείς θέλουμε να το ενισχύσουμε. Οι φοιτητικές εστίες είναι ένα μείζον θέμα. Πράγματι λείπουν πολλές φοιτητικές εστίες από τη χώρα και υπάρχουν παιδιά που περιορίζονται στο να σπουδάσουν επειδή δεν υπάρχουν επαρκείς φοιτητικές εστίες οι. Εμείς θέλουμε να αξιοποιήσουμε όλα τα μέσα που διαθέτουμε και να αξιοποιήσουμε και περαιτέρω χρηματοδοτικά εργαλεία προκειμένου ακριβώς να βελτιώσουμε τις υποδομές παροχής εκπαίδευσης.

Για τους αιώνιους φοιτητές

Πρέπει να περάσει ένα ξεκάθαρο μήνυμα πειθαρχίας. Δηλαδή δεν μπορεί κάποιος να μπαίνει στο Πανεπιστήμιο και να αποφοιτά μετά από 30 χρόνια. Αυτό δε γίνεται πουθενά αλλού στον κόσμο. Ο στόχος μας είναι η όποια παρέμβαση να ισχύει εφεξής. Τι σημαίνει αυτό; Για τους φοιτητές που θα μπουν στο Πανεπιστήμιο από όταν θα ισχύσει η διάταξη. Η διάταξη ακόμα δεν έχει περάσει από την ελληνική Βουλή. Όταν θα ψηφιστεί και εφεξής θα ισχύει, καταρχήν για τους νεοεισερχόμενους. Τώρα για αυτούς που είναι ήδη φοιτητές θα προβλέψουμε μεταβατικές διατάξεις. Δεν έχουμε κατασταλάξει. Αυτό θα γίνει μετά από ενδελεχή συζήτηση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Η πρόθεσή μας είναι αυτό το μετρό να εφαρμοστεί πλήρως για τους νέους φοιτητές και από εκεί και πέρα να πάμε σε ένα μεταβατικό στάδιο για τους φοιτητές που είναι ήδη εγγεγραμμένοι.

Για το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εξεταστικό σύστημα

Σεβόμαστε πρώτα απ’ όλα τους μαθητές. Το μόνο εύκολο για μας θα ήτανε να έρθουμε και να πούμε τέρμα το παλιό εξεταστικό σύστημα. Το καταργούμε και κάνουμε ένα άλλο. Δεν το κάνουμε. Δεν το κάνουμε διότι τα παιδιά τα οποία μπαίνουνε στην τρίτη λυκείου ήδη έχουν ξεκινήσει την προετοιμασία τους. Και θεωρούμε ότι είναι ανεύθυνο να το αλλάξουμε από την μία ημέρα στην άλλη. Το σύστημα αυτό θα παραμείνει ως έχει, όπως ψηφίστηκε. Ανακοινώνουμε τις επόμενες ημέρες κάποιες αλλαγές κυρίως όσον αφορά στον εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης, διότι μετά από ενδελεχείς συζητήσεις και με τους φορείς και με διάφορα εμπλεκόμενα μέρη, φαίνεται ότι η κάλυψη αυτής της ύλης είναι πάρα πολύ δύσκολη.

Στόχος είναι η βελτίωση των πιο μεγάλων στρεβλώσεων του νυν εξεταστικού συστήματος, χωρίς όμως να προκαλούμε την αναστάτωση που θα επέφερε μια συνολική αλλαγή του συστήματος. Άρα στους βασικούς του άξονες το σύστημα θα παραμείνει ως έχει για τα παιδιά που μπαίνουν τώρα στην τρίτη λυκείου, θα φέρουμε κάποιες βελτιωτικές κινήσεις το επόμενο διάστημα και κατά τα λοιπά θα συζητήσουμε σε βάθος με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για ένα καλύτερο σύστημα εισαγωγής.

 

https://www.facebook.com/manolis.manos.311/

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.