Οι απαιτήσεις αυξάνονται, μαζί και το διάβασμα!

Οι απαιτήσεις αυξάνονται, μαζί και το διάβασμα!

Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου – Ιστορικού

 

Οι απαιτήσεις αυξάνονται, μαζί και το διάβασμα!

 

Πέρασαν, λοιπόν, και οι εκλογές, τελειώνει σιγά – σιγά και η προθεσμία για την υποβολή των φετινών μηχανογραφικών (πήρε παράταση μέχρι την ερχόμενη Τετάρτη 17 Ιουλίου), ήδη όμως έχουν ξεκινήσει να προετοιμάζονται για τις επόμενες Πανελλαδικές οι εν δυνάμει μαθητές της Γ’ Λυκείου. Πλέον γνωρίζουμε κι από τα πιο επίσημα χείλη ότι το σύστημα που εισήγαγε ο τέως υπουργός Παιδείας θα ισχύσει κανονικά τη φετινή χρονιά, με ορισμένες -πιθανότατα- τροποποιήσεις ως προς την ύλη, όπως επανέλαβε σε συνέντευξή της η νυν υπουργός.

 

Σίγουρα ο εξορθολογισμός της ύλης είναι μια αναγκαιότητα, διότι η μετάβαση στο νέο σύστημα προφανώς και δεν έχει γίνει με το σωστό τρόπο, οπότε νομίζω πως μια μείωση στην ήδη υπάρχουσα διδακτέα ύλη θα βοηθούσε ώστε να μπουν σε μια «σειρά» τα πράγματα για φέτος. Αυτό είναι όμως το εύκολο της υπόθεσης. Το δύσκολο ήταν, είναι και θα είναι το διάβασμα των μαθητών, το οποίο θα πρέπει να γίνει με πρόγραμμα, να είναι ουσιώδες και η όλη προετοιμασία να πραγματοποιηθεί με τρόπο απόλυτα εναρμονισμένο στα νέα δεδομένα.

 

Αποτελεί κοινό τόπο η άποψη ότι το πιο σταθερό παράπονο των υποψηφίων για πανελλήνιες είναι ότι δε ξέρουν πώς να διαβάσουν. Συχνά, η Γ’ Λυκείου είναι η πρώτη επαφή των περισσοτέρων με το απαιτητικό διάβασμα και νιώθουν να «πνίγονται». Άραγε, μπορούμε να βοηθήσουμε; Φυσικά και μπορούμε, αρκεί να είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι και καταρτισμένοι.

Η διδασκαλία της ύλης είναι το «εύκολο» κομμάτι όμως, αφού κατά γενική ομολογία ένας ενημερωμένος και καταρτισμένος καθηγητής γνωρίζει καλά το αντικείμενο και μπορεί να επιλέξει τη διδακτική μεθοδολογία που ταιριάζει στους μαθητές του.

 

Βέβαια, με τις αλλαγές που έχουν συντελεσθεί, θα ήταν παράλειψη να μην τονιστεί ότι μεταβατικό στάδιο είναι και για εμάς τους καθηγητές καθώς πάρα πολλά από όσα διδάσκαμε τα τελευταία χρόνια αλλάζουν σημαντικά. Κατά συνέπεια χρειάζονται νέες σημειώσεις, προσωπική μελέτη και φυσικά διδασκαλία προσαρμοσμένη στις νέες απαιτήσεις. Κάθε αλλαγή, άλλωστε, πρέπει να μας βρίσκει έτοιμους να την αντιμετωπίσουμε, αν φυσικά θέλουμε στο τέλος του μαραθωνίου των Πανελλαδικών να χαμογελάσουμε και να δρέψουμε τους καρπούς της προσπάθειάς μας.

 

Ο καθηγητής όμως περνάει ορισμένες μόνο ώρες της ημέρα μαζί με τον μαθητή. Το κλειδί για την επιτυχία, σε συνδυασμό πάντα με την σωστή καθοδήγηση από το σχολείο και το φροντιστήριο, είναι το προσωπικό διάβασμα. Ο μαθητής που θέλει να πετύχει τους στόχους του, είναι δεδομένο ότι πρέπει να ξεκινήσει την προετοιμασία με την ύλη της Γ’ Λυκείου, ήδη από τα τελειώματα της Β’ τάξης. Φυσικά δεν γίνομαι υπερβολικός ως προς αυτό, διότι πλέον και η ύλη είναι αρκετά μεγαλύτερη, αλλά και οι απαιτήσεις έχουν αυξηθεί δραματικά. Αρκεί μόνο να ρίξουμε μια ματιά στα φετινά στατιστικά στοιχεία των βαθμολογιών των Πανελλαδικών και θα επιβεβαιωθούμε πλήρως.

 

Το διάβασμα, λοιπόν, πρέπει να είναι καθημερινό, ουσιώδες και φυσικά να υπάρχει απόλυτη συνεργασία καθηγητή – μαθητή ώστε να μην δημιουργούνται απορίες και κενά. Κάθε μάθημα έχει τα δικά του κλειδιά, τα οποία πρέπει από κοινού το παραπάνω «ζευγάρι» να βρει ώστε να ξεκλειδώσει την πόρτα που οδηγεί στην επιτυχία. Δεν διαβάζουμε για όλα τα μαθήματα με τον ίδιο τρόπο, φροντίζουμε να προσαρμοζόμαστε στις εκάστοτε απαιτήσεις και φυσικά είναι απαραίτητο να υπάρχει ευελιξία από τον καθηγητή αναλόγως και των δυνατοτήτων του μαθητή.

 

Παράλληλα, όπως παρατηρήσαμε και στις φετινές Πανελλαδικές, κυρίως στα μαθήματα της Γλώσσας, της Ιστορίας και των Αρχαίων, (σχεδόν σε όλα δηλαδή) είναι απαραίτητη η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των μαθητών ώστε να απαντηθούν σωστά τα ερωτήματα. Κριτική, όμως, σκέψη σημαίνει πάνω από όλα βαθιά κατανόηση του μαθήματος ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να συσχετιστούν οι γνώσεις με όλα νέα στοιχεία που παρατίθενται στα ερωτήματα των εξετάσεων. Παρατηρούμε, λοιπόν, ότι η προετοιμασία των μαθητών πρέπει να στηρίζεται τόσο στο ποιοτικό διάβασμα όσο και την κριτική ικανότητα, πόσο μάλλον φέτος όπου υπάρχουν σημαντικές αλλαγές τόσο στα βιβλία και τη διδακτέα ύλη, όσο και στον τρόπο εξέτασης των μαθημάτων.

 

Σίγουρα όλα τα παραπάνω είναι απαραίτητα στοιχεία ώστε να μειωθούν οι πιθανότητες μιας ενδεχόμενης αποτυχίας, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι μία ακόμη δυσκολία είναι η στήριξη του μαθητή, η θετική ενίσχυσή του, η βοήθεια στο να ξεδιαλύνει το κουβάρι στο μυαλό του. Για αυτό, είναι υποχρέωση του καθηγητή να στέκεται δίπλα στους μαθητές και πέρα από την παροχή των γνώσεων να γίνεται ψυχολογικός συμπαραστάτης των παιδιών σε αυτή την δύσκολη προσπάθεια.  Φυσικά, δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές για την προσέγγιση ενός παιδιού. Κάθε παιδί είναι μία διαφορετική προσωπικότητα, ένας διαφορετικός κόσμος που απαιτεί ανάλογη μεταχείριση. Όλοι έχουμε το «κουμπί» μας, άρα όσο πιο γρήγορα το βρούμε, τόσο πιο εύκολη θα γίνει στη συνέχεια η συνεργασία μεταξύ καθηγητή και μαθητή.

 

Συμπερασματικά, τα νέα δεδομένα φέρνουν σοβαρές αλλαγές στα θεμέλια της διδασκαλίας των Πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων. Οι απαιτήσεις αυξάνονται, άρα και το διάβασμα το οποίο αποτελεί την πιο σοβαρή επένδυση που μπορεί να κάνει ο μαθητής ώστε να βγει κερδισμένος στο τέλος του «αγώνα». Διάβασμα, όμως, δεν είναι απαραίτητα η αποστήθιση, όπως πιστεύουν πολλοί. Διάβασμα είναι ένας συνδυασμός κατανόησης και απόδοσης του περιεχομένου ενός μαθήματος με τρόπο ορθό, ώστε να μην αλλοιώνεται το νόημα… Ας το έχουμε στο νου μας κι αυτό!

 

https://www.vivliopoleiopataki.gr/product/611895/vivlia-ekpaideush-ellhnikh-ekpaideush-geniko-lukeio/Neoellhnikh-Glossa-_-Logotexnia-G΄-GEL-Krithria-aksiologhshs/
Δημήτρης Χρυσόπουλος on Facebook
Δημήτρης Χρυσόπουλος
Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος κατάγεται από το Βόλο και είναι πτυχιούχος Φιλόλογος - Ιστορικός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2008 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου - ΕΠΑΛ. Είναι ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Ώρα Μελέτης». Παράλληλα συνεργάζεται ως αρθρογράφος με την καθημερινή εφημερίδα της Μαγνησίας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την ιστοσελίδα www.filologikos-istotopos.gr. Επιπρόσθετα βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού, φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος κατάγεται από το Βόλο και είναι πτυχιούχος Φιλόλογος - Ιστορικός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2008 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου - ΕΠΑΛ. Είναι ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Ώρα Μελέτης». Παράλληλα συνεργάζεται ως αρθρογράφος με την καθημερινή εφημερίδα της Μαγνησίας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την ιστοσελίδα www.filologikos-istotopos.gr. Επιπρόσθετα βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού, φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.