Τα «μυστικά» των φετινών Πανελληνίων

Θέματα 2000 – Ιστορία (Κατεύθυνσης) – Ημερήσιο Λύκειο

ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Γ΄ ΤΑΞΗΣ  ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΔΕΥΤΕΡΑ 12 ΙΟΥΝΙΟΥ 2000

ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ

ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ :

ΘΕΜΑΤΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

 

ΟΜΑΔΑ Α΄

 

ΘΕΜΑ Α1

Α.1.1. Να αποδώσετε με συντομία το περιεχόμενο των πιο κάτω ιστορικών όρων:

 

α.   “κλήριγκ”

β.   Επιτροπή Αποκαταστάσεως Προσφύγων (ΕΑΠ)

γ.   “Κοινωνιολογική Εταιρεία”.

Μονάδες 12

 

Α.1.2. Για ποιους λόγους δόθηκε προτεραιότητα στην εγκατάσταση των προσφύγων της Μικρασιατικής καταστροφής στη Μακεδονία και τη Δυτική Θράκη;

Μονάδες 6

 

Α.1.3.   Να προσδιορίσετε, αν το περιεχόμενο των ακόλουθων προτάσεων είναι σωστό ή όχι, γράφοντας στο τετράδιό σας την ένδειξη Σωστό ή Λάθος δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση.

 

           Η υλοποίηση προγραμμάτων κατασκευής σιδηροδρομικού δικτύου συνάντησε δυσκολίες, επειδή:

α. δεν υπήρξε κυβερνητικό ενδιαφέρον

β.   δεν υπήρχαν διεθνείς σιδηροδρομικοί άξονες, ώστε η χώρα να συνδεθεί με αυτούς

γ.   το ελληνικό κράτος δεν μπορούσε να εξοικονομήσει τα απαραίτητα κεφάλαια

δ.   οι θαλάσσιες μεταφορές περιόριζαν την αποδοτικότητα του σιδηροδρομικού δικτύου

ε.   το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών ήταν πολύ μικρό

στ.   οι ανάγκες του εμπορίου δεν απαιτούσαν τη δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου

ζ.   υπήρχε ήδη στη χώρα αξιόπιστο χερσαίο συγκοινωνιακό δίκτυο.

Μονάδες 7

 

 

ΘΕΜΑ Α2

Α.2.1 Ποια ήταν τα κυριότερα σημεία της Συμφωνίας της  ΄Αγκυρας (10 Ιουνίου 1930);

 

Μονάδες 9

 

Α.2.2. Ο Ιωάννης Μεταξάς στις εκλογές της 26ης Ιανουαρίου του 1936 πήρε μόλις το 4% των ψήφων. Στις 4 Αυγούστου 1936 επιβλήθηκε δικτατορία.

       Ποιοι λόγοι οδήγησαν στην πολιτική αυτή εκτροπή;

Μονάδες 8

 

 

 

 

Α.2.3. Να γράψετε στο τετράδιό σας τα γράμματα της Στήλης Α και δίπλα τον αριθμό της πρότασης από τη Στήλη Β που αντιστοιχούν στη σωστή απάντηση.

 

Στήλη Α

Στήλη Β

α. “ναπαίοι”

 

 

 

 

β. Τανζιμάτ

 

 

 

γ. ΔΟΕ

 

 

 

 

 

δ. ΟΥΛΕΝ

1.   Επιτροπή από εκπροσώπους έξι Δυνάμεων που ανέλαβαν τη διαχείριση των βασικών κρατικών εσόδων (1898)

 

2.   Εταιρεία που ανέλαβε την κατασκευή φράγματος τεχνητής λίμνης του Μαραθώνα

 

3. Εταιρεία που ανέλαβε την εκμετάλλευση των μεταλλευμάτων του Λαυρίου

 

4. ΄Αλλη ονομασία του ρωσικού κόμματος

 

5. Περίοδος συνταγματικών μεταρρυθμίσεων που έδιναν διευρυμένα δικαιώματα στους χριστιανούς της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.

Μονάδες 8


ΟΜΑΔΑ Β΄

ΘΕΜΑ Β1

 

Το εξωτερικό εμπόριο της Ελλάδας

Μ.Ο. δεκαετιών 1860-1870 και 1900-1910

 

 

1860-1870

1900-1910

ΕΙΔΟΣ

Εισαγωγές

Εξαγωγές

Εισαγωγές

Εξαγωγές

Αγροτικά προϊόντα

31%

63%

36%

75%

Βιομηχανικά προϊόντα

24%

7%

30%

2%

Πρώτες ύλες

12%

17%

18%

22%

 

α.   Αφού μελετήσετε τα στοιχεία του παραπάνω πίνακα και με βάση τις ιστορικές σας γνώσεις, να προσδιορίσετε τις παραγωγικές δυνατότητες της Ελλάδας κατά τις δεκαετίες στις οποίες αναφέρεται ο πίνακας και να σχολιάσετε τις διακυμάνσεις των εξαγωγών και εισαγωγών.

Μονάδες 15

 

β.   Ποια ήταν η σημασία του εξωτερικού εμπορίου για την οικονομία της χώρας την ίδια περίοδο;

Μονάδες 10

 

ΘΕΜΑ Β2 

Να διαβάσετε προσεκτικά το κείμενο που ακολουθεί:

 

           Ο Ιωάννης Μακρυγιάννης (πληρεξούσιος Αθηνών, αυτοχθονιστής) υποστήριξε τον αποκλεισμό των ετερόχθονων από τις δημόσιες θέσεις: “Αυτοί [οι ετερόχθονες] εκάθησαν τόσα χρόνια και έτρωγαν ψωμί και έφεραν την πατρίδα μας άνω-κάτω. Ας καθίσωμεν τώρα και ημείς να φάγωμεν ψωμί”.

           Ο Ευστάθιος Σίμος (πληρεξούσιος Ηπειρωτών, ετεροχθονιστής): “Εν μόνον ήτο το βέβαιον, ότι ολίγον ή πολύ, μικρόν ή μέγα μέρος τής από αίματα πλημμυρούσης [ελληνικής] γης ήθελεν μείνει ελεύθερον. αυτό το μέρος έπρεπε να είναι η κοινή πατρίς όλων των επαναστησάντων Ελλήνων, όλων των κατοίκων των επαρχιών εκείνων όσοι εις τον πόλεμον ηγωνίσθησαν, εθυσιάσθησαν, έπαθον, κατεστράφησαν. Ιδού η μεγάλη συνθήκη, η συνδέσασα τας επαναστατησάσας ελληνικάς επαρχίας, ιδού το μέγα προς αλλήλους συνάλλαγμα των Ελλήνων γραφέν όχι με μελάνην, αλλά με αίμα. ΄Ητο ένωσις ειλικρινής, ήτο ένωσις αδελφική”.

           Από το βιβλίο :

Ι. Δημάκης, Η Πολιτειακή Μεταβολή του 1843 και το Ζήτημα των Αυτόχθονων και Ετερόχθονων.

 

α.   Με βάση τις ιστορικές σας γνώσεις, πώς κρίνετε τις αντιτιθέμενες απόψεις που εκφράζουν ο Ιωάννης Μακρυγιάννης και ο Ευστάθιος Σίμος στο κείμενο;

Μονάδες 12

 

β.   Παρόμοιο πρόβλημα, όπως αυτό των αυτοχθόνων¾ετεροχθόνων, δημιουργήθηκε μετά τη Μικρασιατική καταστροφή. Πώς εκφράστηκε η διάσταση γηγενών¾προσφύγων στην κοινωνική ζωή;

Μονάδες 13

 

 

 

 

https://www.facebook.com/manolis.manos.311/

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.