Αδίδακτο κείμενο: Ισοκράτης, Ελένης εγκώμιον (10) (14-17)

 

Η επιφύλαξη του Ισοκράτη για το προϋπάρχον Ελένης εγκώμιον και η απόπειρά του για μια διαφορετική προσέγγιση με τη χρήση διαφορετικών ρητορικών μέσων.

 

 

Διὸ καὶ τὸν γράψαντα περὶ τῆς Ἑλένης ἐπαινῶ μάλιστα τῶν εὖ λέγειν τι βουληθέντων, ὅτι περὶ τοιαύτης ἐμνήσθη γυναικὸς ἣ καὶ τῷ γένει καὶ τῷ κάλλει καὶ τῇ δόξῃ πολὺ διήνεγκεν. Οὐ μὴν ἀλλὰ καὶ τοῦτον μικρόν τι παρέλαθεν· φησὶ μὲν γὰρ ἐγκώμιον γεγραφέναι περὶ αὐτῆς, τυγχάνει δ᾽ ἀπολογίαν εἰρηκὼς ὑπὲρ τῶν ἐκείνῃ πεπραγμένων. Ἔστιν δ᾽ οὐκ ἐκ τῶν αὐτῶν ἰδεῶν οὐδὲ περὶ τῶν αὐτῶν † ἔργων ὁ λόγος, ἀλλὰ πᾶν τοὐναντίον· ἀπολογεῖσθαι μὲν γὰρ προσήκει περὶ τῶν ἀδικεῖν αἰτίαν ἐχόντων, ἐπαινεῖν δὲ τοὺς ἐπ᾽ ἀγαθῷ τινὶ διαφέροντας. Ἵνα δὲ μὴ δοκῶ τὸ ῥᾷστον ποιεῖν, ἐπιτιμᾶν τοῖς ἄλλοις μηδὲν ἐπιδεικνὺς τῶν ἐμαυτοῦ, πειράσομαι περὶ τῆς αὐτῆς ταύτης εἰπεῖν, παραλιπὼν ἅπαντα τὰ τοῖς ἄλλοις εἰρημένα. Τὴν μὲν οὖν ἀρχὴν τοῦ λόγου ποιήσομαι τὴν ἀρχὴν τοῦ γένους αὐτῆς. Πλείστων γὰρ ἡμιθέων ὑπὸ Διὸς γεννηθέντων μόνης ταύτης γυναικὸς πατὴρ ἠξίωσε κληθῆναι. Σπουδάσας δὲ μάλιστα περί τε τὸν ἐξ Ἀλκμήνης καὶ τοὺς ἐκ Λήδας, τοσούτῳ μᾶλλον Ἑλένην Ἡρακλέους προὐτίμησεν ὥστε τῷ μὲν ἰσχὺν δέδωκεν ἣ βίᾳ τῶν ἄλλων κρατεῖν δύναται, τῇ δὲ κάλλος ἀπένειμεν ὃ καὶ τῆς ῥώμης αὐτῆς ἄρχειν πέφυκεν. Εἰδὼς δὲ τὰς ἐπιφανείας καὶ τὰς λαμπρότητας οὐκ ἐκ τῆς ἡσυχίας, ἀλλ᾽ ἐκ τῶν πολέμων καὶ τῶν ἀγώνων γιγνομένας, βουλόμενος αὐτῶν μὴ μόνον τὰ σώματ᾽ εἰς θεοὺς ἀναγαγεῖν ἀλλὰ καὶ τὰς δόξας ἀειμνήστους καταλιπεῖν, τοῦ μὲν ἐπίπονον καὶ φιλοκίνδυνον τὸν βίον κατέστησεν, τῆς δὲ περίβλεπτον καὶ περιμάχητον τὴν φύσιν ἐποίησεν.

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1.Τὴν μὲν οὖν ἀρχὴν τοῦ λόγου…ῥώμης αὐτῆς ἄρχειν πέφυκεν. Να μεταφράσετε το απόσπασμα.

Μονάδες 10

2.Ποια ιδιαιτερότητα διακρίνει ο Ισοκράτης στο προϋπάρχον εγκώμιο της Ελένης και σε τι συνίσταται η διαφοροποίηση που διακρίνει ο Ισοκράτης από το κείμενο του Γοργία;

Μονάδες 10

3.α) Να εντοπίσετε ένα συνηρημένο ρήμα β´ τάξης και να το αντικαταστήσετε χρονικά.

  β) Να εντοπίσετε ένα απαρέμφατο παθητικού αορίστου και να γράψετε το β´ ενικό πρόσωπο της προστακτικής.

 γ) τοῦ γένους, κάλλος, τὸν βίον. Να γράψετε την δοτική πληθυντικού.

Μονάδες 10

4.α) Να γίνει συντακτική αναγνώριση των υπογραμμισμένων τύπων του κειμένου.

  β)Τὴν μὲν οὖν ἀρχὴν τοῦ λόγου ποιήσομαι τὴν ἀρχὴν τοῦ γένους αὐτῆς. Να μεταφερθεί η πρόταση στον πλάγιο λόγο με εξάρτηση: Ὁ ῥήτωρ εἶπε

Μονάδες 10

Επιμέλεια: Άρτεμις Αθιανά, Φιλόλογος

 

Θεματογραφία Αρχαίων Ελληνικών  

 

 

https://www.facebook.com/manolis.manos.311/
Προηγούμενο άρθροΘέματα 2001 – Ιστορία (Κατεύθυνσης) – Ημερήσιο Λύκειο
Επόμενο άρθροΈνας καλός συνδικαλιστής είναι και καλός εκπαιδευτικός…
Η Άρτεμις Αθιανά είναι απόφοιτος πτυχιούχος του τμήματος ελληνικής φιλολογίας, της σχολής κλασικών και ανθρωπιστικών σπουδών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Είναι ενεργή φοιτήτρια του μεταπτυχιακού προγράμματος "Κείμενα & Πολιτισμός" στον τομέα κλασικών σπουδών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται στο κομμάτι της εκπαίδευσης με την κατ'οικον διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής και της λατινικής γλώσσας. Εργάστηκε εθελοντικά στο κοινωνικό φροντιστήριο της πόλης, στην οποία σπουδάζει. Παράλληλα, δραστηριοποιείται στον τομέα της μετάφρασης και επιμέλειας ψηφιακών κειμένων.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.