Αι αρμονίαι κατά Πυθαγόραν, Ηράκλειτον, Πλάτωνά τε καὶ Αριστοτέλην

Αι αρμονίαι κατά Πυθαγόραν, Ηράκλειτον, Πλάτωνά τε καὶ Αριστοτέλην

Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν την ομιλία: «ΑΙ ΑΡΜΟΝΙΑΙ ΚΑΤΑ ΠΥΘΑΓΟΡΑΝ, ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΝ, ΠΛΑΤΩΝΑ ΤΕ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΝ». Ομιλητής: ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ Χ. ΣΠΥΡΙΔΗΣ, Καθηγητής Μουσικής Ακουστικής-Πληροφορικής Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η ομιλία εδόθη την Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2018 στο πλαίσιο της 1ης συνεδρίας του 7ου Διεπιστημονικού Συνεδρίου «ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΚΟΣΜΟΛΟΓΙΑ».

Το 7ο Διεπιστημονικού Συνεδρίου «ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΚΟΣΜΟΛΟΓΙΑ» έλαβε χώρα στις 29, 30 Νοεμβρίου & 1 Δεκεμβρίου 2018 στο Αμφιθέατρο Αula της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Συνδιοργανώθηκε από την ΔΙΕΘΝΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ και την ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ και ετέθη υπό την αιγίδα της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Με την υποστήριξη του Σωματείου “Διόνυσος”. Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ ήταν παρούσες ως χορηγός επικοινωνίας και οπτικοακουστικής τεκμηρίωσης.

 ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΟΜΙΛΙΑΣ

Η έννοια αρμονία εις την αρχαιοελληνικήν μουσικήν τυγχάνει μία πολυδύναμος έννοια έχουσα πολλάς σημασίας. Μεταξύ αυτών των εννοιών οι Πυθαγόρειοι κατά την επιστήμην της Αρμονικής, ως ο Θέων ο Σμυρναίος διασώζει, αποκαλούσαν «ἁρμονία τὸ συνεστηκὸς ἐκ δυεῖν τινων ἢ πλειόνων συμφώνων διαστημάτων». Βάσει του ανωτέρω ορισμού η μικροτέρας μουσικής εκτάσεως αρμονία ήτο η διαπασών (=οκτάβα). Τα είδη της αρμονίας προέκυπτον καθιστώντες τῇ βοηθεία των μεσοτήτων (αρμονικού και αριθμητικού) του διπλόου διαστήματος (2:1) «διχῇ διαστατόν» ή «τριχῇ διαστατόν». Με τα είδη της αρμονίας ησχολήθησαν μελετούντες ταύτα ο Πυθαγόρας και οι Πυθαγορικοί, ο Ηράκλειτος, ο Πλάτων, ο Αριστοτέλης, αποκαλούντες ταύτα δια συγκεκριμένων ονομάτων ως «Γεωμετρική Αρμονία» ή «Αρμονία του κύβου», «φανερά» αρμονία, «αφανής» αρμονία, «παλίντροπος» αρμονία, «τελεία» αρμονία, «καλλίστη» αρμονία. Εις την παρούσα εισήγησιν μελετώνται αναλυτικώς πάντα τα είδη της αρμονίας, ούτως ώστε να καθίσταται πλέον σαφής η μουσική δομή εκάστου είδους αυτής.

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΟΜΙΛΗΤΟΥ

Ο Χαράλαμπος Χ. Σπυρίδης είναι αφυπηρετήσας καθηγητής «Μουσικής Ακουστικής, Πληροφορικής» του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διετέλεσε διευθυντής του Τομέως Τεχνολογίας Ήχου, Μουσικοπαιδαγωγικής & Βυζαντινής Μουσικολογίας καθώς επίσης διευθυντής του Εργαστηρίου Μουσικής Ακουστικής Τεχνολογίας. Είναι Κοσμήτωρ της Διεθνούς Επιστημονικής Εταιρείας της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας. Ως καθηγητής δραστηριοποιήθηκε διδακτικά και ερευνητικά στις επιστημονικές περιοχές: Φυσική και Μουσική Ακουστική, Μαθηματικά της Μουσικής, Θόρυβος-Ηχοπροστασία, Ακουστική Σχεδίαση Κλειστών Χώρων, Βιοακουστική, Ψυχοακουστική, Ηλεκτροακουστική, Βυζαντινό Ηρμοσμένο, Μουσική με Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές, Επικοινωνία ανθρώπων με τη χρήση «Φυσικών» και «Σφυρικτών» γλωσσών, Αρχαία Ελληνική Μουσική στους αλληγορικούς συγγραφείς Πυθαγόρα, Πλάτωνα και Ηράκλειτο. Ως συγγραφεύς συμμετείχε με πρωτότυπες ανακοινώσεις σε πλήθος Διεθνών και Τοπικών Συνεδρίων. Εργασίες του δημοσιεύθηκαν σε έγκριτα Διεθνή και Ελληνικά επιστημονικά περιοδικά. Συνέγραψε πενήντα πέντε επιστημονικά και διδακτικά συγγράμματα. Ως Πανεπιστημιακός Καθηγητής διετέλεσε Πρόεδρος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Φυσικών, Μέλος του Κογκρέσου της Βαλκανικής Ενώσεως Φυσικών, Πρόεδρος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για τα Μουσικά Σχολεία, Πρόεδρος της Κεντρικής Επιτροπής των Ειδικών Μαθημάτων των Πανελληνίων Εξετάσεων, Επιστημονικός συνεργάτης του Κέντρου Σύγχρονης Μουσικής (Κ. ΣΥ.Μ.Ε) του Ιάννη Ξενάκη την Αθήνα. Είναι μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ακουστικής (ΕΛ.ΙΝ.Α.). Είναι έγγαμος και έχει δύο θυγατέρες.

Εικόνα παρουσίασης: “Απόλλων Κιθαρωδός”, Μουσείο Πιο-Κλεμεντίνο, Βατικανό. Ο Απόλλωνας στεφανώνεται με φύλλα δάφνης και φοράει το μακρύ φόρεμα των ακτών της Ιωνίας. Το άγαλμα βρέθηκε το 1774 μαζί με επτά αγάλματα των Μουσών στα ερείπια της οικίας του Γάϊου Κάσιου Λογγίνου, κοντά στο Tivoli της Ιταλίας.

 

 

 

https://www.facebook.com/manolis.manos.311/
ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.