Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου: Ασκήσεις (ρηματικά πρόσωπα, σημεία στίξης, συνώνυμα, τρόποι ανάπτυξης παραγράφου)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου: Ασκήσεις (ρηματικά πρόσωπα, σημεία στίξης, συνώνυμα, τρόποι ανάπτυξης παραγράφου)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου: Ασκήσεις (ρηματικά πρόσωπα, σημεία στίξης, συνώνυμα, τρόποι ανάπτυξης παραγράφου)

1.Να αιτιολογήσετε τη λειτουργία των ρηματικών προσώπων στις παρακάτω παραγράφους:

  • Ήμουν φοβερά τυχερός που ανατράφηκα στη συγκεκριμένη οικογένεια, η οποία μου έδωσε πολλά σφαιρικά ερεθίσματα, ποτέ όμως με τη μορφή μαθήματος. Πηγαίναμε συνέχεια θέατρο, κινηματογράφο και ακολουθούσαν ενδιαφέρουσες οικογενειακές συζητήσεις για ό,τι είδαμε. Υπήρχαν γύρω μου πάρα πολλά βιβλία όλων των ειδών. Με θυμάμαι πολύ μικρό να έχω βρει κάτι βιβλία μαθηματικών του πατέρα μου και να τα χαζεύω. Μας έβαζε με τον αδελφό μου γρίφους και παζλ. Είναι άνθρωπος λακωνικός στην ομιλία του, σε αντίθεση με την πολύ εκφραστική μητέρα μου.

Αντικλείδι, Κωνσταντίνος Δασκαλάκης: Χώρες χωρίς εξωστρέφεια πεθαίνουν

 

  • «Μακροπρόθεσμα εμείς οι επιστήμονες έχουμε τεράστιες προσδοκίες. Θέλουμε να φτιάξουμε τεχνολογία που να προσομοιάζει σε κριτική ικανότητα, σε ικανότητα να βγάζει συμπεράσματα και να παίρνει αποφάσεις, στη νοημοσύνη του ανθρώπου. Δηλαδή μια μηχανή αντίστοιχων νοητικών δυνατοτήτων του ανθρώπινου εγκεφάλου.

    Αντικλείδι, Κωνσταντίνος Δασκαλάκης: Χώρες χωρίς εξωστρέφεια πεθαίνουν

  • Οφείλω μάλιστα να ομολογήσω ότι δεν συγκαταλέγομαι σε αυτούς τους εκλεκτούς. Πότε με προδίδει η μνήμη μου, πότε με προδίδει η πεζή μου ιδιοσυγκρασία. Και τους ελάχιστους στίχους που θυμάμαι από στήθους έχω ιδρώσει για να τους απομνημονεύσω. Ως εκ τούτου, θαύμαζα πάντα όσους κουβαλούν την ποίηση μες στην ψυχή τους και η ευαισθησία τους την ενεργοποιεί ανά πάσα στιγμή. Η διαφορά μοιάζει απλή, είναι όμως χαώδης.

 

kathimerini.grTάκης Θεοδωρόπουλος, Να απαγορευθεί ο Καβάφης

 

  • Από την άλλη πλευρά η παιδεία είναι ελεύθερη ,δεν εξουσιάζεται  ,και δεν υπακούει σε εντολές. Μπορεί μάλιστα να είναι η ασπίδα απέναντι σε οποιαδήποτε προσπάθεια αυθαιρεσίας  και  καταπάτησης της ελευθερίας. Αποβλέπει στη διαφύλαξη της  δημοκρατίας  στην ποιοτική ανύψωση του λαού.  Οι εχθροί της δημοκρατίας επιδιώκουν να κρατούν έναν λαό αποπροσανατολισμένο, ανίκανο να σκέπτεται και αδύνατο να αποφασίζει. Δυστυχώς πολλές φορές η παρεχόμενη εκπαίδευση έχει χρησιμοποιηθεί ως  το εργαλείο που εξυπηρετεί τα άνομα σχέδιά τους.

tvxs.gr, Δ.Τσιριγώτης, Εκπαίδευση χωρίς Παιδεία. Αυτό θέλουμε;

 

 

 

  • Πώς θα μπορούσε να είναι τα πράγματα διαφορετικά, όταν η παιδεία παγκοσμίως βρίσκεται σε κακό χάλι και έχει μεταβληθεί σε εκπαίδευση και όχι σε μόρφωση; Και όταν ο πλούτος έχει καταντήσει ένα υλικό μονοπώλιο και τίποτε άλλο. Μην περιμένετε καμία αλλαγή και, αν υπάρξει αλλαγή, θα είναι προς το χειρότερο. Πώς περιμένετε λοιπόν, μετά από όλα όσα είπαμε, να μην αυξάνονται τα φαινόμενα της κρίσης και να μην οδηγούν στην ανάδειξη ακραίων φαινομένων; Θα ήταν εντελώς αφύσικο βάσει αυτών των προδιαγραφών. Αυτό, όμως, που είναι χαρακτηριστικό είναι ότι εμείς οι άνθρωποι αντιδρούμε πάντα στα αποτελέσματα και όχι στις αιτίες. Και πάντα η αντίδραση έρχεται αργά. Όπως υπάρχει η προληπτική ιατρική, καλό θα ήταν να υπάρχει και η προληπτική πολιτική».

kathimerini.gr, Βαγγέλης Παπαθανασίου: «Αν δεν υπήρχε η νύχτα, δεν θα μπορούσε να γεννηθεί το Φως»

 

  • Αυτή επέβαλε βιαίως την καταστροφή των βιβλιοθηκών, την καταστροφή της τέχνης, την καταστροφή του αθλητισμού και την κατάργηση των Ολυμπιακών Αγώνων και γενικά ό,τι ωφελούσε τον άνθρωπο. Αυτό για μένα είναι το μεγαλύτερο έγκλημα που συνέβη ποτέ στην ανθρωπότητα: η κατάργηση διά της βίας της γνώσης, που είναι ό,τι πιο πολύτιμο και σημαντικότερο έχει παραγάγει ο άνθρωπος». 

kathimerini.gr, Βαγγέλης Παπαθανασίου: «Αν δεν υπήρχε η νύχτα, δεν θα μπορούσε να γεννηθεί το Φως»

 

  • Ας προσπαθήσουμε να αντιληφθούμε και να διαχειριστούμε τις διαρκείς αναταράξεις και τις μεγάλες αλλαγές που συμβαίνουν χωρίς να καταφεύγουμε στη λειτουργία πανικού… Γνωρίζουμε ότι δεν μπορούμε πλέον να κρατάμε κλειστές τις πόρτες όταν κάποιος τις χτυπάει διαρκώς. Πρέπει να είμαστε ψύχραιμοι και να ανταποκρινόμαστε στις προκλήσεις με γνώμονα μια θετική αντίληψη…

www.lifo.gr, Laurie Anderson: «Μην είμαστε δέσμιοι του πανικού που σπέρνουν τα media»

 

 

2.Να εξηγήσετε τη λειτουργία των σχολιαστικών σημείων στίξης στις παρακάτω παραγράφους.

  • Το αριστούργημα του Αντον Τσέχοφ είναι μια μεταφορά (και) για την ελληνική κρίση. Όποιος έχει ζήσει σε επιχείρηση που χρεοκόπησε έχει βιώσει τη μελαγχολία, την ανασφάλεια και τις αυταπάτες του «Βυσσινόκηπου». Πώς μπορεί ο Τσέχοφ να γνωρίζει τόσο καλά την Ελλάδα του 2019; Πώς μπορεί να περιγράφει την άρνηση της πραγματικότητας και την προσκόλληση στις αυταπάτες που πλήρως μάς χαρακτηρίζει;

kathimerini.gr, Ο ελληνικός «Βυσσινόκηπος»

 

 

  • «Μεγαλώνοντας ανθρώπους σε έναν ψηφιακό κόσμο» τιτλοφορείται το νέο «εγχειρίδιο» της Diana Graber για γονείς που θέλουν να εκπαιδεύσουν σωστά τα παιδιά τους ώστε να γίνουν υπεύθυνοι «πολίτες» του Διαδικτύου. Όταν οι Αμερικανοί έφηβοι περνούν κατά μέσον όρο εννέα ώρες την ημέρα μπροστά σε οθόνες και η ελίτ του Silicon Valley έχει φτάσει να στέλνει τα τα παιδιά της σε σχολεία όπου απαγορεύεται η χρήση κινητών και λάπτοπ, η Garber υποστηρίζει πως η μόνη λύση είναι τα παιδιά να διδαχθούν τις σωστές χρήσεις της τεχνολογίας.

kathimerini.gr, 900 αποτυπώματα

 

 

  • «Η χώρα μας ήταν το κέντρο του γίγνεσθαι, δημιούργησε αυτά που ακόμα διδάσκονται –τους τελευταίους αιώνες τουλάχιστον– στα πανεπιστήμια όλου του κόσμου και τα χάρισε στην ανθρωπότητα. Παρεμπιπτόντως, για να θεωρηθεί μια χώρα ότι έχει πολιτισμό, πρέπει αυτά που παράγει να μη βλάπτουν τον άνθρωπο. Αυτό ο ελληνικός πολιτισμός το είχε πετύχει. Δεν έβλαψε ποτέ κανέναν. Πώς λοιπόν, καταστρέφοντας όλα αυτά σήμερα, περιμένουμε από τον Έλληνα να εξαγάγει το οτιδήποτε; Και ερωτώ: Πιστεύετε πως ο Έλληνας σήμερα είναι ελεύθερος; Πιστεύετε ότι οι άνθρωποι γενικά είναι ελεύθεροι;» 

  kathimerini.gr, Βαγγέλης Παπαθανασίου: «Αν δεν υπήρχε η νύχτα, δεν θα μπορούσε να γεννηθεί το Φως»

 

  • Ο συνθέτης έχει γράψει μουσική για την αποστολή της NASA στον πλανήτη Δία, μια αποστολή της οποίας η διάρκεια επεκτείνεται έως το 2021. Ποια είναι τα πιο σημαντικά στοιχεία της αποστολής αυτής, ποια είναι τα πιο σημαντικά «δώρα» του Δία προς τη Γη, αλλά και ποιος είναι ο χαρακτήρας της μουσικής του γι’ αυτή την αποστολή;

kathimerini.gr, Βαγγέλης Παπαθανασίου: «Αν δεν υπήρχε η νύχτα, δεν θα μπορούσε να γεννηθεί το Φως»

 

  • «Η μόδα δεν είναι μια εικόνα, είναι μια εμπειρία, και η έκθεση είναι μια υπέροχη εμπειρία», λέει η Μαρία Γκράτσια Κιούρι, καλλιτεχνική διευθύντρια σήμερα και πρώτη γυναίκα στο τιμόνι του οίκου, μιλώντας στη βρετανική Vogue. Όπως και άλλες εκθέσεις μόδας, η πλούσια παρουσίαση στο V&A φέρνει μια νοσταλγία για ένα ευγενικό παρελθόν, που έδωσε τη θέση του στο παγκοσμιοποιημένο, αλλά πιο δημοκρατικό, στιλιστικά μιλώντας, παρόν.

kathimerini.gr, Όνειρα άλλης εποχής

  • Ο κόσμος αλλάζει προς αδιευκρίνιστες ακόμα κατευθύνσεις. Δεν είναι μόνο το ψηφιακό μέλλον, το Netflix που κερδίζει διαρκώς θεατές, η οθόνη του υπολογιστή και του κινητού, το διαρκές σκρολάρισμα, το τσεκάρισμα των λογαριασμών μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που ευθύνονται για πολυδιάσπαση (και ελάχιστα λεπτά συγκέντρωσης σε ένα θέμα). Είναι, πιο δομικά, η σχέση μας με την εικόνα, οι οξυμένες και την ίδια στιγμή ταλαιπωρημένες προσλαμβάνουσες, τα ερεθίσματα που πυκνώνουν και προσφέρονται ποικιλοτρόπως μέσα στο σπίτι· δεν χρειάζεται κανείς να μετακινηθεί. Η ηλεκτρονική επαφή δυναμώνει. Δεν είναι εύκολο να πει κανείς αν, ταυτόχρονα, η φυσική επαφή εξασθενεί. Ομως, η πρώτη, ασφαλώς εδραιώνεται.

kathimerini.gr, Νέοι και πολιτισμός, μια σχέση απρόθυμη

 

3.Να αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες λέξεις στα παρακάτω αποσπάσματα με άλλες ισοδύναμες.

 

  • «Αυτό αποδεικνύει ότι υπάρχει μια στρέβλωση που πρέπει να διορθωθεί. Για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας, κακού σχεδιασμού και έλλειψης πόρων, τα πανεπιστήμια συντηρούν τον νεποτισμό, δέχονται περισσότερους φοιτητές από αυτούς που μπορούν να αντέξουν και αδυνατούν να υποστηρίξουν την έρευνα. Συνεπώς, δυσκολεύονται να γεννήσουν καινοτομία και, επομένως, να στηρίξουν την ανάπτυξη της χώρας. Και έτσι συντηρούν τον φαύλο κύκλο του brain drain».


Αντικλείδι, Κωνσταντίνος Δασκαλάκης: Χώρες χωρίς εξωστρέφεια πεθαίνουν

 

  • Πρώτο δεδομένο, είναι οι σχετικά νωπές μνήμες ανάλογων περιπτώσεων, που εξελίχθηκαν σε τραγωδία κακουργηματικού ακρωτηριασμού της εδαφικής, από τα πανάρχαια χρόνια, υπόστασης του Ελληνισμού. Δεύτερο δεδομένο, είναι η κατεστημένη, σαν πολίτευμα της χώρας μας, κομματοκρατία. Δηλαδή, η αυτονόμηση των κομμάτων και της πολιτικής εξουσίας από το κοινωνικό σώμα και τις ανάγκες του, η εκδοχή και η άσκηση της εξουσίας ως ηδονικής αυταξίας. 

 kathimerini.gr, Χ, Γιανναράς, Επαρχιώτες και κοσμοπολίτες

 

  • Κι η σταθερή συναισθηματική αντίδρασή του απέναντι στην ελληνική κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα του καιρού του δεν ήταν άλλη από την πίκρα. Την πίκρα ότι οι περισσότεροι γύρω του, το πλήθος, ο «παράξενος κόσμος που λέει πως βρίσκεται στην Αττική και δεν βρίσκεται πουθενά», δεν (τον) καταλάβαινε. Με δεδομένη τη συνθετότητα της σεφερικής ποίησης (ποίηση μοντέρνα, υπαρξιακή, ουμανιστική και πανανθρώπινη), «το τραγικό όραμα του Γιώργου Σεφέρη» μπορεί να αναγνωστεί σήμερα και ως πολιτική ποίηση, πολιτική με την έννοια ότι εκφράζει την αγωνία για το ανερμάτιστο μιας εθνικής συλλογικότητας που δεν ξέρει πού πατεί και πού πηγαίνει («Την τύχη του κάθε λαός την κάνει μοναχός του / κι όσα του κάνει η τρέλα του δεν του [τα] κάνει οχτρός του»).

 thesprotia24, Ο θάνατος του Γιώργου Σεφέρη

 

  • Με την συνεχή υποστήριξη του συζύγου της, καλλιέργησε το ερευνητικό της πνεύμα και έμεινε αδιάφορη σε ιδεολογίες που θεωρούσε εφήμερες και απηρχαιωμένες. Πάντοτε πίστευε ότι ο κόσμος χρειάζεται νέες αξίες προκειμένου να επιτευχθείη απαραίτητη ισορροπία μεταξύ του ανθρώπου και της κοινωνίας

www.lifo.gr, Πέθανε η Νίκη Γουλανδρή, η φιλάνθρωπος και ζωγράφος που ίδρυσε το μουσείο Φυσικής Ιστορίας

 

 

4.Να εντοπίσετε τους τρόπους ανάπτυξης των παρακάτω παραγράφων:

  • Η επιστήμη είναι σαν να βρίσκεσαι σε ένα απέραντο σκοτεινό δωμάτιο και εσύ με ένα λύχνο προχωράς στα τυφλά με μικρή ορατότητα. Παίζει ρόλο και το ένστικτο για την κατεύθυνση που θα κινηθείς. Ο τομέας της τεχνητής νοημοσύνης, που τώρα εξελίσσεται ραγδαία, έχει σίγουρα τρομερό ενδιαφέρον για τα προβλήματα αλλά και τα διλήμματα που θέτει

    ΑντικλείδιΚωνσταντίνος Δασκαλάκης: Χώρες χωρίς εξωστρέφεια πεθαίνουν

 

 

  • Πράγματι, η θεραπεία με ζώα (Animal Assisted Therapy) χρησιμοποιείται στο εξωτερικό εδώ πάνω από 20 χρόνια, με τις πρώτες σύγχρονες εφαρμογές να έχουν κάνει την εμφάνισή τους τη δεκαετία του 1960, από τον ψυχολόγο Δρ. Levinson ο οποίος αξιοποίησε έναν σκύλο μέσα στα πλαίσια θεραπείας ενός παιδιού με προβληματική συμπεριφορά[2]. Ο Δρ. Levinson παρατήρησε τυχαία πως όταν χρειάστηκε να φύγει από το δωμάτιο κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίας με το παιδί που είχε αναλάβει, επέστρεψε και βρήκε το παιδί να έχει αναπτύξει μια θετική σχέση με το σκύλο, γεγονός που αξιοποίησε αργότερα και στη θεραπεία, χρησιμοποιώντας το σκύλο του στις μελλοντικές συνεδρίες. Έκτοτε ξεκίνησε η έρευνα γύρω από τα θετικά αποτελέσματα χρήσης ζώων σε θεραπευτικό πλαίσιο, πρώτα σε παιδιά με συμπεριφορικά και νοητικά προβλήματα και αργότερα σε ενήλικες με ανάλογα προβλήματα.

 

http://psychologein.dagorastos.net

 

  • Αν έχετε παιδιά, μιλήστε τους από νωρίς για την ασφάλεια στο διαδίκτυο και ρυθμίστε τους ψηφιακούς κανόνεςγια το σπίτι σας. Ακριβώς όπως διδάσκουμε στα παιδιά μας πώς να οδηγούν πριν τους δώσουμε τα κλειδιά του αυτοκινήτου, έτσι είναι χρήσιμο να διδάξετε στα νέα παιδιά τις αρχές της ηλεκτρονικής ασφάλειας πριν τους παραδώσετε μια συσκευή. Μόλις κερδίσουν την «άδεια οδήγησης» στο διαδίκτυο, είναι επίσης χρήσιμο να καθορίσετε κάποιους ψηφιακούς κανόνες καθώς αρχίζουν να εξερευνούν. Αν τα παιδιά σας διαθέτουν συσκευή Android ή Chromebook, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την εφαρμογή Family Link για να κάνετε πράγματα όπως διαχείριση των ρυθμίσεων του Λογαριασμού Google, έγκριση ή αποκλεισμό των εφαρμογών και των ιστότοπων που μπορούν να χρησιμοποιήσουν και να ορίσετε χρονικά όρια οθόνης.

www.cnn.gr, Ένας στους δέκα Έλληνες έχει πέσει θύμα ηλεκτρονικής απάτης

 

Νεοελληνική Γλώσσα Ασκήσεις

 

 

 

 

 

http://www.patakis.gr/viewshopproduct.aspx?id=748940
https://www.facebook.com/manolis.manos.311/
Ρία Ροροπούλου
Η Σωτηρία Ροροπούλου είναι απόφοιτη του τμήματος Μεσαιωνικών και Νεοελληνικών Σπουδών (ΜΝΕΣ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κατάγεται από το Άργος Ορεστικό Καστοριάς, όπου και δραστηριοποιείται στο χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το 2013. Παράλληλα, αρθρογραφεί για το ηλεκτρονικό περιοδικό freeminds.gr

Η Σωτηρία Ροροπούλου είναι απόφοιτη του τμήματος Μεσαιωνικών και Νεοελληνικών Σπουδών (ΜΝΕΣ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κατάγεται από το Άργος Ορεστικό Καστοριάς, όπου και δραστηριοποιείται στο χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το 2013. Παράλληλα, αρθρογραφεί για το ηλεκτρονικό περιοδικό freeminds.gr

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.