Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου: Λεξιλογικές ασκήσεις

Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου: Λεξιλογικές ασκήσεις

Λαμβάνοντας υπ όψιν το περιεχόμενο των παρακάτω προτάσεων, να καταγράψετε τα συνώνυμα των παρακάτω υπογραμμισμένων λέξεων.

 

1. Ο αλτρουισμός αποτελεί βασική προϋπόθεση για ομαλή κοινωνική συμβίωση. 

 

2. Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης εγκωμίασαν τον διάσημο ποδοσφαιριστή, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στο ήθος και την ταπεινότητα του.

 

3. Οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν στο διαδίκτυο απαιτούν συνεχή αφύπνιση των γονέων και των αρμόδιων φορέων.

 

4. Όσοι καπηλεύονται το όνομα της δημοκρατίας είναι άξιοι αποδοκιμασίας.

 

5. Ο νεποτισμός, φαινόμενο που ευδοκιμεί στις μέρες μας, καταργεί την αξιοκρατία και τη διαφάνεια των θεσμών.

 

6. Οι μηχανορραφίες στο Βυζάντιο αποτελούσαν συχνό φαινόμενο που οδηγούσε στην ανατροπή πολλών αυτοκρατόρων.

 

7. Η μαζικοποίηση κατακρεουργεί την ανεξαρτησία της σκέψης και την ελευθερία της βούλησης.

 

8. Ο πόλεμος δεν έπληξε μόνο τα δύο αντίπαλα στρατόπεδα, αλλά και την οικονομία όλων των όμορων χωρών.

 

9. Η στάση των πνευματικών ταγών απέναντι στα φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα συμβάλλει καθοριστικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των νέων. 

 

10. Οι παρωχημένες υποσχέσεις των δημαγωγών δεν κατάφεραν να πείσουν τους πολίτες, οι οποίοι τους καταψήφισαν.

 

11. Όποιος συναγελάζεται με φαύλους ανθρώπους, αργά ή γρήγορα θα οδηγηθεί σε ανάλογες συμπεριφορές.

 

12. Ευθύνη των Μ.Μ. Ε. είναι να στηλιτεύει τα κακώς κείμενα της πολιτικής και κοινωνικής ζωής.

 

13. Η κατάτμηση του μετοχικού κεφαλαίου οδήγησε στην παρακμή της επιχείρησης.

 

14. Απάντησε στην ερώτηση μας με ένα επίπλαστο χαμόγελο.

 

15. Η ιταμότητα των πολιτικών του αντιπάλων δεν ήταν ικανή να πτοήσει την αισιοδοξία του.

 

16. Η επίνευση στα σχέδια του πολέμου υποδηλώνει και συνενοχή στην καταστροφή του πλανήτη.

 

17. Οι σύγχρονες κοινωνίες αποτελούνται από ποικίλα ετερόκλητα στοιχεία.

 

18. Πίσω από την άρνηση του λανθάνει η υστεροβουλία του.

 

19. Όποιος δεν είναι φερέγγυος δεν αξίζει την εμπιστοσύνη των οικείων του.

 

20. Ο φόβος που εμφωλεύει στις ψυχές των λαών μπορεί να οδηγήσει σε βίαια ξεσπάσματα και σε άνοδο του εθνικισμού.

 

 

 

Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις με τις αντώνυμες τους.

1. άβουλος

καταπονημένος

2. ακατάβλητος

επιδερμικός

3. αναπόφευκτος

ιδρύω

4. δηκτικός

επιδοκιμασία

5. αποσαρθρώνω

ασταθής

6. νεωτερισμός

ανυπομονησία

7. ονειδισμός

αποφασιστικός

8. πάγιος

συντηρητισμός

9. στωικότητα

αποτρέψιμος

10. υποδόριος

κολακευτικός

 

Να αντικατασταθούν οι λέξεις του παρακάτω κειμένου με άλλες ισοδύναμες.

Η ιδιοποίηση δημοσίου χρήματος αποτελεί συχνό φαινόμενο της σύγχρονης κρατικής μηχανής. Η ωφέλεια για τον δράστη είναι προσωρινή, αλλά για την κοινωνία η πράξη αυτή έχει επιζήμιες συνέπειες.  Οι αρνητικές διαστάσεις είναι ποικίλες και πολύπλευρες. Αρχικά, ο φταίχτης οδηγείται σε αντικοινωνικές συμπεριφορές όπως η ιδιοτέλεια και η φυγοπονία. Παράλληλα, υποβιβάζεται ο προσωπικός μόχθος, δημιουργώντας  ανισότητες, διχόνοια και αντιζηλίες. Έτσι, υπονομεύεται η πρόοδος μιας ήδη χαώδους κοινωνίας.

 

Να γραφούν τα συνώνυμα και τα αντώνυμα των παρακάτω ουσιαστικών και επιθέτων.

1. συγκατάθεση

 

 

2. ορθολογικός

 

 

3. ψεγάδι

 

 

4. μειλίχιος

 

 

5. άτεγκτος

 

 

6. κατάργηση

 

 

7. κοινότοπος

 

 

8.  θρυαλλίδα

 

 

9. επικύρωση

 

 

10. κλυδωνισμός

 

 

 

Να συμπληρωθούν τα κενά με τον κατάλληλο τύπο των λέξεων που υπάρχει στο παρακάτω πλαίσιο. (Δύο λέξεις περισσεύουν)

Ολιγαρκής, κατακερματισμός, έκβαση, ενεός, πομφόλυγες, ραστώνη, οίηση, αμύητος, δηκτικός, αλώβητος,  περάτωση, έκλυση

 

  1. Το ………………………….. σχόλιο του οικοδεσπότη ήταν αρκετό ώστε να προκαλέσει αμηχανία στην ομήγυρη.
  2. ……………………………….. καθώς ήταν, δεν επιθυμούσε την ποσότητα, αλλά την ποιότητα στη ζωή του.
  3. Ο μαθητής παρακολουθούσε τη διάλεξη …………………… μπροστά στο πλήθος των νέων γνώσεων.
  4. Σε περίπτωση που κάποιος είναι ………………… στους κλυδωνισμούς της πολικής ζωής, δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στο έργο του με ψυχραιμία.
  5. Θα χρειαστεί αρκετός χρόνος για την ……………………………. του έργου.
  6. Η ……………………….. των ηθών μπορεί να οδηγήσει σε εκτροχιασμό της κοινωνίας και σε διαφθορά της νεολαίας.
  7. Ο ……………………….. των σκέψεών του δεν του επέτρεπε να αφοσιωθεί στη συγγραφή του δοκιμίου.
  8. Παρά το γεγονός ότι οι γονείς του τον μεγάλωσαν με σύνεση και μετριοπάθεια, η …………………. ήταν φανερή σε κάθε πτυχή της ζωής του, ακόμη και στον τρόπο που μιλούσε.
  9. Οι αστείρευτες υποσχέσεις μετατράπηκαν σε …………………….. που οδήγησαν το ακροατήριο σε αποδοκιμασίες.
  10. Η ……………………… τους θερινούς μήνες είναι απαραίτητη για την ψυχική ηρεμία των μαθητών.

 

Να διαγράψετε τη λέξη που δεν ταιριάζει.

  • εικάζω, υποθέτω, προσιδιάζω, πιθανολογώ, φαντάζομαι
  • εξακριβώνω, διαβάλλω, κατηγορώ, συκοφαντώ, διασύρω
  • υποχωρητικός συμβιβαστικός, διαλλακτικός, μετριοπαθής, έωλος
  • ήπιος, πράος, δυσβάσταχτος, μειλίχιος, γαλήνιος
  • άκαρπος, μάταιος, άσκοπος, τελεσφόρος, άστοχος
  • χλευασμός, εμπαιγμός, ειρωνεία, ένδεια, σκώμμα
  • επενέργεια, επιβολή, επιτυχία, επίδραση, επήρεια
  • χιμαιρικός, πραγματικός, ουτοπικός, ανεδαφικός, απραγματοποίητος 

 

Να γίνει αντιστοίχηση των λέξεων με τις σημασίες τους.

 

διυλίζω

 

χαλιναγώγηση

ευεπίφορος

φιλτράρω

συγχρωτίζομαι

σύμφυρμα

τιθάσευση

συναναστρέφομαι

φερέπονος

καιροσκοπισμός

πακτωλός

κατακρίνω

στηλιτεύω

περιπλανώμενος

συμπίλημα

πλούσια και ανεξάντλητη πηγή αγαθών

φερέοικος

επιρρεπής, προδιατεθειμένος

αριβισμός

καρτερικός

 

Να γραφούν τα συνώνυμα των παρακάτω λέξεων λαμβάνοντας υπ όψιν το περιεχόμενο των προτάσεων.

  1. Η περίληψη του δοκιμίου που διαβάστηκε ήταν εύληπτη από όλους τους μαθητές. ……………………………………..
  2. Η πολιτική χειραφέτηση των γυναικών έδωσε σπουδαία ώθηση στη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους.……………………………………..
  3. Οι παλαιικοί θρύλοι συντελούν στην βαθύτερη γνώση του πολιτισμού. ……………………………………..
  4. Ο πρωθυπουργός επωμίστηκε την ευθύνη για την αποτυχία των διαπραγματεύσεων. ……………………………………..
  5. Η διαφθορά αποτέλεσε φθοροποιό δύναμη της κρατικής μηχανής και οδήγησε στην εξασθένιση του κράτους.……………………………………..
  6. Η νεωτεριστικές απόψεις που εκφωνήθηκαν στο συνέδριο εντυπωσίασαν τους παρευρισκομένους.……………………………………..
  7. Η απομύζηση των φυσικών πόρων οδήγησε την άλλοτε ανεπτυγμένη περιοχή σε μαρασμό. ……………………………………..
  8. Η περιθωριοποίηση μαθητών από τους ίδιους του συμμαθητές τους, βλάπτει τη συνοχή της κοινότητας. ……………………………………..
  9. Ο κολασμός των αδικούντων οφείλει να αποσκοπεί στο σωφρονισμό και όχι στην εκδίκηση. ……………………………………..
  10. Οι παλινωδίες του γνωστού πολιτικού προκάλεσαν σοβαρές αντιδράσεις ακόμη και από υπερασπιστές της παράταξης του. ……………………………………..
Νεοελληνική Γλώσσα Ασκήσεις

 

 

 

https://www.facebook.com/manolis.manos.311/
Ρία Ροροπούλου
Η Σωτηρία Ροροπούλου είναι απόφοιτη του τμήματος Μεσαιωνικών και Νεοελληνικών Σπουδών (ΜΝΕΣ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κατάγεται από το Άργος Ορεστικό Καστοριάς, όπου και δραστηριοποιείται στο χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το 2013. Παράλληλα, αρθρογραφεί για το ηλεκτρονικό περιοδικό freeminds.gr

Η Σωτηρία Ροροπούλου είναι απόφοιτη του τμήματος Μεσαιωνικών και Νεοελληνικών Σπουδών (ΜΝΕΣ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κατάγεται από το Άργος Ορεστικό Καστοριάς, όπου και δραστηριοποιείται στο χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το 2013. Παράλληλα, αρθρογραφεί για το ηλεκτρονικό περιοδικό freeminds.gr

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.