1ο είδος: Πραγματικό

Ευθύς  λόγος

Πλάγιος  Λόγος

Υπόθεση: εἰ + οριστική

Υπόθεση: εἰ +οριστική , ΑΝ η εξάρτηση γίνει από αρκτικό χρόνο και  συνήθως  εἰ +  ευκτική, ΑΝ η εξάρτηση γίνει από ιστορικό χρόνο και σπάνια  εἰ + οριστική ακόμα και αν η εξάρτηση γίνει από ιστορικό χρόνο στην περίπτωση που το νόημα της δευτερεύουσας υποθετικής εκφράζει σκέψη του υποκειμένου της πρότασης και όχι του συγγραφέα ή αν τονίζεται κάτι ως βέβαιο ή με έμφαση

Η απόδοση μπορεί να είναι  απλή  οριστική  ή

Η απόδοση μπορεί να είναι δευτερεύουσα ειδική πρόταση που εκφέρεται με απλή οριστική, αν η εξάρτηση γίνει από αρκτικό χρόνο  και συνήθως με ευκτική, αν η εξάρτηση γίνει από ιστορικό χρόνο και σπάνια με οριστική , ακόμα και αν η εξάρτηση  γίνει από ιστορικό χρόνo.

Η απόδοση μπορεί να είναι  ειδικό απαρέμφατο.

Η απόδοση  μπορεί  να  είναι  κατηγορηματική μετοχή.

υποτακτική  ή   προστακτική

Η απόδοση είναι τελικό απαρέμφατο.

 

 

2ο είδος: Το αντίθετο του πραγματικού

Ευθύς Λόγος

Πλάγιος  Λόγος

Υπόθεση:    εἰ + οριστική ιστορικού χρόνου

Υπόθεση: εἰ +οριστική  ιστορικού χρόνου άσχετα με τον χρόνο εξάρτησης

Απόδοση: Δυνητική  Οριστική

Η απόδοση μπορεί να είναι ειδική πρόταση με δυνητική οριστική ή

δυνητικό ειδικό απαρέμφατο ή

δυνητική κατηγορηματική μετοχή

 

 

 

3ο είδος: Το προσδοκώμενο

Ευθύς λόγος

Πλάγιος  λόγος

Υπόθεση: ἐάν,ἄν, ἤν + υποτακτική

Αν η εξάρτηση γίνει από αρκτικό χρόνο, τότε η υπόθεση είναι ἐάν, ἄν, ἤν + υποτακτική. Αν όμως η εξάρτηση γίνει από ιστορικό χρόνο, τότε η υπόθεση είναι συνήθως εἰ + ευκτική και σπάνια ἐάν ,ἄν, ἤν + υποτακτική, σε περίπτωση το περιεχόμενο της υποθετικής πρότασης φανερώνει γνώμη του υποκειμένου της πρότασης και όχι του συγγραφέα ή αν τονίζεται κάτι ως βέβαιο ή με έμφαση.

Απόδοση: οριστική μέλλοντα ή ανάλογη έκφραση

 

 

Αν η εξάρτηση γίνει από αρκτικό χρόνο, η απόδοση είναι ειδική πρόταση με οριστική μέλλοντα. Αν όμως η εξάρτηση γίνει από ιστορικό χρόνο, τότε η απόδοση είναι ειδική πρόταση με ευκτική μέλλοντα.

Ειδικό απαρέμφατο μέλλοντα.

Κατηγορηματική μετοχή μέλλοντα.

Δυνητική ευκτική

Ειδική πρόταση με δυνητική ευκτική.

Δυνητικό ειδικό απαρέμφατο.

Δυνητική κατηγορηματική μετοχή.

Προστακτική

Τελικό απαρέμφατο

 

4ο είδος: Αόριστη επανάληψη στο παρόν-μέλλον

Ευθύς λόγος

Πλάγιος λόγος

Υπόθεση:ἐάν,ἄν,ἤν + υποτακτική

Αν η εξάρτηση γίνει από αρκτικό χρόνο, τότε η υπόθεση σχηματίζεται ως εξής: ἐάν, ἄν, ἤν + υποτακτική. Όμως, αν η εξάρτηση γίνει από ιστορικό χρόνο, τότε η υπόθεση συνήθως σχηματίζεται με εἰ + ευκτική και σπάνια ἐάν , ἄν, ἤν + υποτακτική.

Απόδοση: οριστική ενεστώτα ή γνωμικός αόριστος.

Η απόδοση είναι ειδική πρόταση με οριστική Ενεστώτα, αν η εξάρτηση γίνει  από αρκτικό χρόνο και με ευκτική ενεστώτα, αν η εξάρτηση γίνει από ιστορικό χρόνο.

Ειδικό απαρέμφατο Ενεστώτα.

Κατηγορηματική μετοχή Ενεστώτα.

 

 

5ο είδος: Απλή σκέψη του λέγοντος

Ευθύς λόγος

Πλάγιος λόγος

Υπόθεση: εἰ + ευκτική

Άσχετα με τον χρόνο εξάρτησης, η υπόθεση σχηματίζεται με εἰ + ευκτική

Απόδοση: δυνητική ευκτική

Η απόδοση μπορεί να είναι ειδική πρόταση με δυνητική ευκτική  ή

δυνητικό ειδικό απαρέμφατο ή

δυνητική κατηγορηματική μετοχή

 

 

6ο είδος: Αόριστη επαναλήψη στο παρελθόν

Ευθύς λόγος

Πλάγιος λόγος

Υπόθεση: εἰ + ευκτική επαναληπτική

Άσχετα με τον χρόνο εξάρτησης η υπόθεση σχηματίζεται με εἰ + ευκτική.

Η απόδοση είναι οριστική παρατατικού ή

Η απόδοση είναι ειδική πρόταση με οριστική παρατατικού.

Ειδικό απαρέμφατο Ενεστώτα.

Κατηγορηματική μετοχή Ενεστώτα.

δυνητική  οριστική αορίστου

Ειδική πρόταση με δυνητική οριστική αορίστου.

Δυνητικό ειδικό απαρέμφατο αορίστου.

Δυνητική κατηγορηματική μετοχή αορίστου.

 

 

 

Βιβλιογραφία:

 

Ασωνίτη, Αναγνωστόπουλου, Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας σε 66 ενότητες, Φιλολογικές Εκδόσεις Αναστασάκη, Αθήνα, 1978.

ΜΗΤΣΗΣ ΝΑΠ. , ΖΑΜΑΡΟΥ ΕΙΡ. , ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΙΦ. ,ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ  ( Για την Αρχαία Ελληνική ) Α΄ Λυκείου, ΟΕΔΒ, έκδοση Α΄, 1996

ΜΟΥΜΤΖΑΚΗΣ, ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ, Α, Β, Γ, ΛΥΚΕΙΟΥ, ΟΕΔΒ, ΑΘΗΝΑ,ΕΚΔΟΣΗ Θ 1989.

Μπίλλα Πολυξένη, Α΄Β΄Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Συντακτικό Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας, έκδοση 2012.

 

 

https://www.facebook.com/manolis.manos.311/

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.