Του Δημήτρη Χρυσόπουλου, Φιλόλογου

Ένα μεγάλο δίλημμα ταλανίζει τους γονείς κάθε νέα εκπαιδευτική χρονιά. Αξίζει άραγε να γράψουν το παιδί τους σε κάποιο φροντιστήριο ή να εμπιστευθούν έναν καθηγητή για ιδιαίτερα μαθήματα;

Αν και δεν μπορεί να δοθεί απάντηση που να καλύπτει όλες τις περιπτώσεις, εντούτοις κανείς δεν είναι σε θέση να αρνηθεί με επιχειρήματα την ποιότητα της εξατομικευμένης εκπαίδευσης. Με άλλα λόγια, όλοι παραδεχόμαστε πως τα ιδιαίτερα μαθήματα και το φροντιστήριο μπορούν να ενισχύσουν σημαντικά τις γνώσεις και τις μαθησιακές ικανότητες του κάθε μαθητή.
Στην εποχή μας, άλλωστε, είναι προϋπόθεση εξέλιξης και επιτυχίας. Με αυτό σαν δεδομένο ο προβληματισμός των γονέων γίνεται όλο και πιο έντονος. Τους προβληματίζει ο χρόνος εκμάθησης, το σύστημα εκμάθησης, το οικονομικό κόστος, η ποιότητα της εκπαίδευσης, η σωστή κατάρτιση των καθηγητών και ποιό φυσικά θα είναι το όφελος που θα αποκομίσει συνολικά το παιδί τους. Αναρωτιούνται αν τελικά θα το έχουν βοηθήσει ουσιαστικά στη μετέπειτα πορεία του επενδύοντας σε χρόνο αλλά και σε χρήματα…
Για ποιους λόγους, λοιπόν, να επιλέξει κάποιος τα ιδιαίτερα μαθήματα και για ποιους τα ομαδικά μαθήματα που παρέχουν τα φροντιστήρια; Η απόφαση πρέπει να λαμβάνεται σε κάθε περίπτωση ξεχωριστά και κατόπιν εξέτασης πολλών παραγόντων. Εμείς θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα και των δύο, με στόχο τη σωστή επιλογή σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα…
Η επιλογή του ιδιαίτερου
Αποτελεί κοινό τόπο η άποψη ότι πάρα πολλοί γονείς καταλήγουν στην επιλογή του ιδιαίτερου μαθήματος. Ένα από τα βασικότερα πλεονεκτήματα που παρουσιάζουν τα ιδιαίτερα μαθήματα είναι χωρίς αμφιβολία η ατομική παρακολούθηση. Δημιουργείται μια γερή σχέση ανάμεσα στον μαθητή και τον καθηγητή και συνεπώς το μάθημα κυλά πιο ευχάριστα. Ταυτόχρονα, οποιοδήποτε κενό υπάρχει στην κατανόηση της ύλης αντιμετωπίζεται άμεσα και προσωπικά. Το μάθημα διαμορφώνεται σύμφωνα με τις επιθυμίες αλλά και τις ανάγκες του μαθητή.
Επιπλέον, τα ιδιαίτερα μαθήματα γίνονται στον προσωπικό χώρο του μαθητή. Κάτι τέτοιο αφενός βοηθά τον μαθητή να νιώσει πιο άνετα κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Αφετέρου, μειώνεται αισθητά ο χρόνος που απαιτείται για το μάθημα. Μέσα στην ημέρα, οι μαθητές επωμίζονται ένα εξαντλητικό πρόγραμμα που πολλές φορές δεν αντέχουν για πολύ. Μέσα από τα ιδιαίτερα μαθήματα, δεν υπάρχει πλέον το εμπόδιο της μετακίνησης από και προς το χώρο του μαθήματος.
Η επιλογή του φροντιστηρίου
Από την άλλη πλευρά, το φροντιστήριο παρέχει έναν χώρο που εμπνέει τους μαθητές και τους προϊδεάζει για μάθηση. Τους προσφέρει όλα τα μέσα (οπτικοακουστικά, εξοπλισμός τεχνολογικός και αναλώσιμα), έτσι ώστε να γίνεται η μάθηση πιο αποδοτική και η ύλη αφομοιώσιμη από τον κάθε μαθητή. Το φροντιστήριο μοιάζει με το παραδοσιακό σχολείο, αλλά αποτελεί μια σύγχρονη και πιο ευχάριστη εκδοχή του.
Παράλληλα, ένα ακόμη πλεονέκτημα του φροντιστηρίου είναι η επικοινωνία με άλλους μαθητές. Πολύ συχνά η αποκλειστική προσοχή του καθηγητή σε έναν συγκεκριμένο μαθητή ενδέχεται να γίνει ιδιαίτερα κουραστική για τον τελευταίο. Αντιθέτως, στο φροντιστήριο η προσοχή επιμερίζεται. Την ίδια στιγμή, προωθείται η επικοινωνία με τους άλλους μαθητές με τρόπο εποικοδομητικό. Μπορούν οι μαθητές να συνεργάζονται σε ομαδικές εργασίες, να ρωτούν και να επεξηγούν μόνοι τους και γενικότερα να συμμετέχουν ενεργά στο μάθημα.
Η ευθύνη του εκπαιδευτικού συστήματος
Και μέσα σε όλα αυτά λοιπόν ο γονιός καλείται να επιλέξει πως θα βοηθήσει το παιδί του όσο περισσότερο μπορεί, ανάλογα φυσικά και με τις δυνατότητές του, σε μια χώρα όπου το εκπαιδευτικό σύστημα έχει πληγεί ανεπανόρθωτα. Από όποια οπτική γωνία και να το δει κανείς το ζήτημα το σύστημα της παρεχόμενης εκπαίδευσης δυστυχώς δεν πείθει. Ιδιαίτερα ανησυχητικό όμως γεγονός αυτής της έντονης απαξίωσης που υφίσταται το σχολείο είναι και η παράλληλη απαξίωση των καθηγητών από την πλειοψηφία των μαθητών και των γονέων. Δεν είναι σωστό κανείς μας να απαξιώνει αυτούς τους ανθρώπους επειδή η ίδια η ελληνική παιδεία μας ωθεί στην ιδιωτική εκπαίδευση…
Καμία λύση δεν είναι για όλους…

Σε ένα όμως τόσο σοβαρό θέμα η απόφαση πρέπει να παρθεί λογικά και αμερόληπτα, έχοντας ως βάση μόνο την απόκτηση πραγματικής γνώσης, η οποία παρέχεται και με τους δύο παραπάνω τρόπους και εξαρτάται από το ποια μέθοδος ταιριάζει στον καθένα.
Πολλές φορές μία ατυχής επιλογή ενός φροντιστηρίου μας οδηγεί αυτόματα στο να στραφούμε στα ιδιαίτερα μαθήματα και αντιστρόφως μια λάθος επιλογή καθηγητή σε ατομικό μάθημα μας ωθεί στα φροντιστήρια. Είναι διαφορετικό όμως να μη βρίσκουμε τον κατάλληλο καθηγητή ή φροντιστήριο και διαφορετικό να μην βρίσκουμε την καταλληλότερη μέθοδο εκμάθησης. Πρώτα, λοιπόν, αναρωτιόμαστε ποιος τρόπος μας ταιριάζει περισσότερο και έπειτα ξεκινάμε έρευνα για το κατάλληλο φροντιστήριο ή καθηγητή.
Εν κατακλείδι και οι δύο υποστηρικτικές μέθοδοι μπορούν να προσφέρουν πολλά. Η επιλογή του τρόπου εκμάθησης ενός αντικειμένου παίζει καθοριστικό ρόλο στην εκμάθηση του αντικειμένου και σαφώς στην αγάπη και το ενδιαφέρον μας όχι μόνο γύρω από αυτό αλλά και για τη μάθηση γενικότερα. Ας μην είναι λοιπόν αλόγιστη ή μια απόφαση που παίρνεται ελαφρά τη καρδία. Οι γνώσεις και οι δεξιότητες που αποκτάμε είναι εφόδια ζωής…


Προηγούμενο άρθροΛατινικά: Η χρήση της δοτικής
Επόμενο άρθροΛατινικά: Η χρήση της αιτιατικής
Ο Δημήτρης Χρυσόπουλος κατάγεται από το Βόλο και είναι πτυχιούχος Φιλόλογος - Ιστορικός του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2008 αναλαμβάνει ιδιαίτερα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου - ΕΠΑΛ. Είναι ιδιοκτήτης του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Ώρα Μελέτης». Παράλληλα συνεργάζεται ως αρθρογράφος με την καθημερινή εφημερίδα της Μαγνησίας «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» και την ιστοσελίδα www.filologikos-istotopos.gr. Επιπρόσθετα βοηθάει τους φοιτητές στη συγγραφή των εργασιών τους οι οποίες άπτονται ιστορικού, κοινωνικού, φιλοσοφικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.