Εξεταστικό του ΣΥΡΙΖΑ: κανένας δεν μπορεί να υπονομεύσει τη Γενική Παιδεία του Λυκείου

Εξεταστικό του ΣΥΡΙΖΑ: κανένας δεν μπορεί να υπονομεύσει τη Γενική Παιδεία του Λυκείου

Του Νίκου Τσούλια

     Είναι δυνατόν να εισάγεται ένας μαθητής σε Τμήμα (π.χ. στο Μαθηματικό της Αθήνας) με πανελλαδικές εξετάσεις και ένας άλλος να εισάγεται σε ομόλογο Τμήμα (π.χ. στο Μαθηματικό της Σάμου) χωρίς εξετάσεις αλλά με το απολυτήριο του λυκείου;

     Με ποιο εκπαιδευτικό και μορφωτικό αλλά και πολιτικό κριτήριο οι μαθητές θα έχουν εύκολη ή δύσκολη πρόσβαση στο ίδιο Τμήμα Σπουδών αλλά σε διαφορετική περιοχή της χώρας ανάλογα με την επιλογή που θα κάνουν ή, πιο ορθά, ανάλογα με τον τόπο κατοικίας τους;

     Είναι εθνικό και ενιαίο το σύστημα εισαγωγής – που σημαίνει ότι όλοι οι υποψήφιοι έχουν τις ίδιες θεσμικές δυνατότητες (και ίσες ευκαιρίες) εισαγωγής σε κάθε τμήμα όλης της χώρας ή όχι;

     Είναι δυνατόν να μην ξέρει ο μαθητής της Α΄ τάξης και της Β΄ τάξης αν χρειάζεται να δώσει πανελλαδικές εξετάσεις ή όχι για να εισαχθεί σε Τμήματα της επιλογής τους και να περιμένει να το μάθει στη Γ΄ τάξη;

     Ποιος θα ελέγχει, θα συντονίζει, θα αξιολογεί και τελικά θα κρίνει το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων των περιφερειακών εξετάσεων στα διάφορα διαμερίσματα της χώρας;

     Με ποιο εκπαιδευτικό και επιστημονικό κριτήριο αποφασίζονται το ποια μαθήματα και ποια ωρολόγια προγράμματα εντάσσονται στη Γ΄ τάξη, όταν εισάγεται και συνυπολογίζεται το στοιχείο το ποιοι κλάδοι εκπαιδευτικών περισσεύουν και ποιοι λείπουν από τη σημερινά σχολεία;

     Γιατί ο κ. Γαβρόγλου χαρακτηρίζει τους φιλολόγους ευνοημένους – και επομένως κάποιους άλλους κλάδους προφανώς τους υπονοεί ως ζημιωμένους -, ποιο κριτήριο χρησιμοποιεί, το φροντιστηριακό εξάωρο (!) ωράριό τους ή το εύρος και την εμβάθυνση του περιεχομένου της κλασικής παιδείας και των φιλολογικών μαθημάτων, που πλήττονται από την πρότασή του;

     Και το πιο βασικό, με ποιο πολιτικό και εκπαιδευτικό κριτήριο ακρωτηριάζεται η Γενική Παιδεία στο Λύκειο και γιατί η Γ΄ τάξη μετατρέπεται σε φροντιστήριο, ενώ είναι σχολική τάξη; Για ποιο λόγο να μην προσομοιάζουν στην εν τοις πράγμασι λειτουργία τους και στην εξέλιξή τους η Α΄ και η Β΄ τάξη, αφού μαθητές και εκπαιδευτικοί θα γνωρίζουν ότι η όλη «νομιμοποίησή» τους θα κρίνεται με απόλυτο τρόπο στο τι θα συμβεί στην Γ΄ τάξη;

     Η διαμόρφωση ενός συστήματος πρόσβασης και η πλήρης υποταγή της Γ΄ τάξης, προτού καν τεθεί το ουσιώδες και μείζον ζήτημα, χωρίς να υπάρχει δηλαδή ούτε καν ψήγμα σχεδίου και πρότασης για το περιεχόμενο και την αποστολή του λυκείου καταδεικνύει με τον πιο εμφανή τρόπο την αδυναμία παραγωγής ουσιαστικής εκπαιδευτικής πολιτικής και χρησιμοποιείται με κυνικό τρόπο το εξεταστικό για έναν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αποπροσανατολισμό της εκπαιδευτικής κοινότητας και της ελληνικής κοινωνίας από τα ζέοντα ζητήματα. Ας μην ξεχνάμε ότι είναι η δεύτερη απόπειρα αλλαγής του συστήματος από την ίδια κυβέρνηση σε μόλις τρία χρόνια!

     Η εκτίμησή μου είναι ότι το σχέδιο αυτό ποτέ δεν θα εφαρμοστεί από τη συγκυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ. Αν πράγματι ήθελε, θα το είχε προχωρήσει τότε που ο κυβερνητικός χρόνος της θα ήταν επαρκής. Τότε γιατί το δημοσιοποίησε; Υπάρχουν δύο παράλληλες απαντήσεις. α) Εστιάζεται και αναπτύσσεται η πολιτική συζήτηση στην εικονική ατζέντα του Υπουργείου Παιδείας και γίνεται αντιπερισπασμός από τα φλέγοντα προβλήματα και από τις πραγματικές ανάγκες και προτεραιότητες της εκπαιδευτικής κοινότητας. β) Η όλη «δημιουργική» πολιτική της συγκυβέρνησης είναι στο φαίνεσθαι της κοινωνικής και οικονομικής πραγματικότητας, και αυτό κάνει και στην εκπαίδευση. Σχέδια, θεωρίες, δημαγωγίες και πάνω από όλα υποσχέσεις για όλους και για όλα είναι το πεδίο άσκησης της πολιτικής της. Ως προς τι η απορία;

     Συμπερασματικά, πιστεύω ότι αυτή η εκτρωματική πρόταση του Υπουργείου Παιδείας δεν μπορεί να υλοποιηθεί για έναν πολύ απλό αλλά και βασικό λόγο: συγκρούεται ευθέως με την εκπαιδευτική πραγματικότητα και με την ουσία της λυκειακής βαθμίδας. Αντί λοιπόν να ενισχυθεί το μορφωτικό και παιδαγωγικό αγαθό, αυτό αποδομείται. Όμως κανένας δεν μπορεί να καταργήσει τη Γενική Παιδεία από το λύκειο και να το μετατρέψει σε φροντιστηριακό οργανισμό! Η πρόταση αυτή θα μείνει ως μια εφιαλτική απόπειρα μορφωτικής υποβάθμισης του Λυκείου από την άσκηση μιας δήθεν προοδευτικής πολιτικής, ενός κόμματος που ταυτίστηκε με το λαϊκισμό όσο κανένα άλλο κόμμα της μεταπολεμικής Ελλάδας…

anthologio.wordpress.com


 

Νίκος Τσούλιας
Κατάγεται από την Αυγή Αμαλιάδας και είναι εκπαιδευτικός.
Έχει εκλεγεί πρόεδρος της ΟΛΜΕ τέσσερις φορές (1996 – 2003) και έχει εκπονήσει διδακτορική διατριβή στην Ειδική Αγωγή.
Έχει εκδώσει δύο βιβλία εκπαιδευτικού περιεχομένου τα: “Σε πρώτο πρόσωπο” και «Παιδείας εγκώμιον». Έχει δημοσιεύσει δεκάδες άρθρα σε επιστημονικά και εκπαιδευτικά περιοδικά.
Έχει συνεργαστεί επαγγελματικά με τις εφημερίδες «ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΗ» (1980 – 1986) και «ΕΞΟΡΜΗΣΗ» (1988 – 1996). Τα τελευταία χρόνια αρθρογραφεί στην εφημερίδα “ΤΟ ΑΡΘΡΟ” και στις εφημερίδες της ΗΛΕΙΑΣ: «ΠΡΩΙΝΗ», “ΑΥΓΗ” και “ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ”.

Κατάγεται από την Αυγή Αμαλιάδας και είναι εκπαιδευτικός. Έχει εκλεγεί πρόεδρος της ΟΛΜΕ τέσσερις φορές (1996 – 2003) και έχει εκπονήσει διδακτορική διατριβή στην Ειδική Αγωγή. Έχει εκδώσει δύο βιβλία εκπαιδευτικού περιεχομένου τα: “Σε πρώτο πρόσωπο” και «Παιδείας εγκώμιον». Έχει δημοσιεύσει δεκάδες άρθρα σε επιστημονικά και εκπαιδευτικά περιοδικά. Έχει συνεργαστεί επαγγελματικά με τις εφημερίδες «ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΗ» (1980 – 1986) και «ΕΞΟΡΜΗΣΗ» (1988 – 1996). Τα τελευταία χρόνια αρθρογραφεί στην εφημερίδα “ΤΟ ΑΡΘΡΟ” και στις εφημερίδες της ΗΛΕΙΑΣ: «ΠΡΩΙΝΗ», “ΑΥΓΗ” και “ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ”.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.