Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου: Η διαιώνιση του λαϊκισμού στην παιδεία (Κριτήριο αξιολόγησης)

Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου: Η διαιώνιση του λαϊκισμού στην παιδεία (Κριτήριο αξιολόγησης)

Η διαιώνιση του λαϊκισμού στην παιδεία (Κριτήριο αξιολόγησης)

«Τα παιδιά να πηγαίνουν μία ώρα αργότερα το πρωί στο σχολείο»! Ποιος να τολμήσει αντίρρηση ή κριτική στον λαϊκισμό της «διευκόλυνσης»; Πρόκειται για «εύρημα» ιδιοφυές, προεκλογικό μπουναμά άκρως εντυπωσιακόν. Δεν στοιχίζει τίποτα στο κράτος, ενώ φαντάζει σαν «προοδευτική ανοιχτομυαλιά».

Αν κάποιος ψελλίσει αμφισβήτηση της «λογικής» του «ευρήματος», αν θυμίσει τη μακροβιότατη πείρα παιδαγωγίας που αρνείται τις «διευκολύνσεις» (πείρα κοινωνιών που ονειρευόμαστε οι τριτοκοσμικοί να μπορούσαν τα παιδιά μας να σπουδάσουν εκεί), αν τολμούσε κάποιος να υπομνήσει τον «ασκητικό» χαρακτήρα της σπουδής, θα εισπράξει μόνο χλεύη και ρετσινιές. Η κορυφαία ελευθερία της αυτοκυριαρχίας, η ασκητική των εθελούσιων αυτοπεριορισμών, δεν συνταιριάζει με την ηδονική κολακεία της ενστικτώδους ροπής προς τη ραστώνη.

Ο λαϊκισμός των «διευκολύνσεων» έχει ρημάξει το ελληνικό σχολειό τα τελευταία σαράντα τέσσερα χρόνια. Προσφέρει: άλλοτε λιγότερο χρόνο παραμονής στο σχολείο, άλλοτε κατάργηση κάθε αξιολόγησης ή σχετικοποίηση της βαθμολογίας. Κατασυκοφάντηση της αριστείας – άμιλλας ή υποκατάσταση του διαγωνίζεσθαι με παιγνιώδεις επιλογές: ποιο το σωστό – ποιο το λάθος. Αμετρη αύξηση (κωμική) των «επιτρεπόμενων» απουσιών ή και κατάργηση κάθε εποπτείας και κριτικής αξιολόγησης των διδασκόντων. Τέτοιου είδους «διευκολύνσεις» και άπειρες ανάλογες είναι ο «κοινός τόπος» εκπαιδευτικής πολιτικής όλων, μα όλων των ελλαδικών κυβερνήσεων και κομμάτων. Δεν υπάρχει διαφοροποίηση της πολιτικής, όταν πρόκειται για την Παιδεία. Οι «διευκολύνσεις» συνιστούν την «προοδευτική» εκπαιδευτική πολιτική.

Στην Παιδεία δεν παραλλάζειτίποτα, ποτέ – δεν τολμάει κανένας απόκλιση από τον μονόδρομο της χρηστικότητας και ωφελιμοθηρίας. Είναι η αιτία που παραμένουν ίδια πάντοτε και ανεπίλυτα τα εξευτελιστικά του εκπαιδευτικού μας «συστήματος» αδιέξοδα: Παγκόσμια αποκλειστικότητα, το φροντιστήριο να είναι το έργο και το σχολείο το πάρεργο. Η στείρα απομνημόνευση να υποκαθιστά την κριτική σκέψη. Στα πανεπιστήμια να στρατωνίζονται οι κομματικές νεολαίες, η χυδαιότητα των κομματικών συμφερόντων.

Παγιδευμένα στον ιστορικο-υλιστικό μονόδρομο της χρηστικότητας τα κόμματα, όλα, δεν σοκάρονται ούτε από το γεγονός ότι, εξόφθαλμα και προκλητικά, το σχολείο στην Ελλάδα ετοιμάζει βανδάλους. Με τον σουγιά, με το σπρέι, τον μαρκαδόρο, τη βαριοπούλα, το ελληνόπουλο καταστρέφει το σχολειό του, το πανεπιστήμιό του, τον αστικό περίγυρο, ανδριάντες, προτομές, ορθομαρμαρώσεις – κάθε τι «δημόσιο» που έμαθε να το θεωρεί εχθρικό, μισητό. Σαράντα τέσσερα ολόκληρα χρόνια. Και κανένας ποτέ υπουργός Παιδείας, κανένα προεκλογικό πρόγραμμα κόμματος, κανένα κανάλι κρατικό ή ιδιωτικό δεν τόλμησε ποτέ το ερώτημα: Γιατί αυτή η ωμή βαρβαρότητα, γιατί, σε τόσο παρατεταμένο χρονικό διάστημα, τόσος αυτοκαταστροφικός μηδενισμός;

Χρήστος Γιανναράς, Καθημερινή, 23.09.2018 (Κείμενο διασκευασμένο για τις ανάγκες του κριτηρίου)

Παρατηρήσεις

Α.Να γραφεί η περίληψη του κειμένου σε 80-100 λέξεις.

(Μονάδες 25)

Β.1.Να χαρακτηριστεί το περιεχόμενο των παρακάτω προτάσεων ως Σωστό (Σ) η Λανθασμένο (Λ). Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας με συγκεκριμένη αναφορά στο κείμενο.

  • Στο σύγχρονο σχολείο η αριστεία επιβραβεύεται.
  • Όποιος εκφράζει απόψεις αντίθετες προς την φυγοπονία, αυτομάτως κατακρίνεται και αποδοκιμάζεται.
  • Κάθε κυβέρνηση, εν τέλει, παρουσιάζει και εφαρμόζει ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό σύστημα, διαφορετικό από τις προηγούμενες.
  • Η βία και η καταστροφή δημόσιας περιουσίας αποτελούν απόρροια της έλλειψης παιδείας.
  • Η στασιμότητα και η κακοδαιμονία στο χώρο της εκπαίδευσης είναι αποτέλεσμα του ποπουλισμού.

(Μονάδες 10)

Β.2. α.Πώς οργανώνεται ο λόγος στην τέταρτη παράγραφο του κειμένου;

Β.2.β.Να αποδώσετε με ένα πλαγιότιτλο το νόημα της ίδιας παραγράφου.

(Μονάδες 5)

Β.3.α.Να εξηγήσετε τον ρόλο των παρακάτω σημείων στίξης: «διευκολύνσεων», (κωμική), στην Παιδεία δεν παραλλάζει τίποτα, ποτέ – δεν τολμάει κανένας απόκλιση.

(Μονάδες 5)

Β.3.β.Να αιτιολογήσετε τον ρόλο που διαδραματίζουν τα διαδοχικά ερωτήματα στην τελευταία παράγραφο του κειμένου.

(Μονάδες 5)

Β.4.εποπτείας, αξιολόγησης, απόκλιση, στείρα, εξόφθαλμα:να γραφούν τα συνώνυμα των παραπάνω λέξεων.

Β.5.Κατάργηση, προοδευτική, αδιέξοδα, ιδιωτικό, παρατεταμένο:να γραφούν τα αντώνυμα των παραπάνω λέξεων.

(Μονάδες 10)

Γ.Σε μια εισήγηση σας στη Βουλή των Εφήβων, εκπροσωπώντας το σχολείο σας, να καταγράψετε τις συνέπειες που προκαλούνται λόγω της διάβρωσης του εκπαιδευτικού συστήματος σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο και στη συνέχεια, να επιχειρηματολογήσετε υπέρ της ενίσχυσης της ανθρωπιστικής παιδείας στα εκπαιδευτικά ιδρύματα. (500-600 λέξεις)

(Μονάδες 40)

Περιγραφή: Το κείμενο του Χρ. Γιανναρά δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Καθημερινή στις 23.09.2018 με τίτλο Νεκροφιλίας διαιώνιση και έχει διασκευαστεί για τις ανάγκες του κριτηρίου


Ρία Ροροπούλου
Η Σωτηρία Ροροπούλου είναι απόφοιτη του τμήματος Μεσαιωνικών και Νεοελληνικών Σπουδών (ΜΝΕΣ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κατάγεται από το Άργος Ορεστικό Καστοριάς, όπου και δραστηριοποιείται στο χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το 2013. Παράλληλα, αρθρογραφεί για το ηλεκτρονικό περιοδικό freeminds.gr

Η Σωτηρία Ροροπούλου είναι απόφοιτη του τμήματος Μεσαιωνικών και Νεοελληνικών Σπουδών (ΜΝΕΣ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κατάγεται από το Άργος Ορεστικό Καστοριάς, όπου και δραστηριοποιείται στο χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το 2013. Παράλληλα, αρθρογραφεί για το ηλεκτρονικό περιοδικό freeminds.gr

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.