Πλάτωνος Συμπόσιον – Μάθημα 49ο: Επίλογος του έργου

Πλάτωνος Συμπόσιον – Μάθημα 49ο: Επίλογος του έργου

Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν τον κύκλο μαθημάτων: ΠΛΑΤΩΝΟΣ “ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ”, με την διδάκτορα κ. ΑΝΝΑ Χ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ.

Τίτλος 49ου μαθήματος: Επίλογος του έργου
(Επίλογος – Έξοδος : “Συμπόσιον”, στ. 222c-223d)

Το μάθημα παραδόθηκε στην Αθήνα, στην αίθουσα ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ., στις 23 Ιουνίου 2018.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ 49ΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Επίλογος – Έξοδος : “Συμπόσιον”, στ. 222c-223d

Ο επίλογος του έργου αναδεικνύει την ουσία της θεατρικής εξόδου, στην οποία όλα παίρνουν την θέση τους στο ορατό σύμπαν που συμβολίζει ο Αλκιβιάδης. Θα πρέπει, λοιπόν, να προϋπάρξει ο γέλως, δηλαδή η πρόνοια των θείων νόων, έτσι ώστε να αρχίσει να ρέει η γονιμοποιός ενέργεια που θα αναζωογονεί και θα αναγεννά αενάως το ορατό σύμπαν.

Είναι η στιγμή που το ορατό σύμπαν περνά από την ακοσμία, την ακινησία και την αδράνεια σε μια εναρμόνια κίνηση. Εδώ διαφαίνεται ο τελικός στόχος της σύνολης δημιουργίας που είναι η αέναος ροή του δαιμονίου έρωτος, προκειμένου να καταστεί δυνατή η αιώνια αναγέννηση του ορατού σύμπαντος.

Αναδεικνύεται, επίσης, το σατυρικόν δράμα του Αλκιβιάδου που έρχεται να επισφραγίσει την νίκη της τραγωδίας του Αγάθωνος, δηλαδή της Ιδέας του Αγαθού, που φωτίζει την άμορφη ύλη και της προσδίδει μορφή και κάλλος.

Η ξαφνική είσοδος των κωμαστών στο συμπόσιον των θείων νόων συμβολίζει το γεγονός ότι το ορατό σύμπαν, που έχει ήδη αναδυθεί στο φως, είναι, στην πραγματικότητα, ο τόπος των “ευδόντων” του Ηρακλείτου, δηλαδή, με πλατωνικούς όρους, το “σπήλαιον” μέσα στο οποίο οι άνθρωποι παραμένουν κοιμισμένοι. Ενδεικτική της ολοκληρώσεως της δημιουργίας του ορατού σύμπαντος είναι η επιστροφή του Φαίδρου, που είναι ο πατέρας των λόγων και συμβολίζει το αΐδιον φως, στον νοητό κόσμο, καθώς επίσης και του Ερυξιμάχου, εφόσον το σώμα του σύμπαντος έχει ιαθεί, δηλαδή έχει ήδη διακοσμηθεί με τάξη και αρμονία.

Σε αυτό το σημείο αναδεικνύεται το σατυρικόν δράμα του Αλκιβιάδου:

Είναι η βράβευσις της νίκης του Αγάθωνος, δηλαδή της Ιδέας του Αγαθού, με το δώρο της αναδύσεως και της παραμονής στο φως του ορατού σύμπαντος. Με άλλα λόγια, η οριστική νίκη της Ιδέας του Αγαθού είναι να καταστεί δυνατόν το φως που εκπορεύεται από αυτό, να κατέλθει και να φωτίζει αενάως το ορατόν σύμπαν έτσι ώστε αυτό να καταστεί διονυσιακό.

Το έργο κλείνει με μια διπλή επιστροφή:

Την επιστροφή του Αριστοδήμου στην αρχική του κατάσταση και την επιστροφή του Σωκράτους στο Λύκειον. Ο Αριστόδημος γίνεται πάλι η σκιά του Σωκράτους, δηλαδή η εικόνα του δαιμονίου έρωτος τον οποίον ακολουθεί, ενώ ο Σωκράτης επιστρέφει στον Απόλλωνα-Ήλιο ο οποίος είναι επόπτης του ορατού σύμπαντος και, αφού καθαρθεί εκεί, επιστρέφει στον εαυτό του.


Ακολουθούν 20 ερωτήσεις με στόχο την εμπέδωση του συνόλου των μαθημάτων του “Συμποσίου”. Δείτε τις ερωτήσεις εδώ: https://drive.google.com/file/d/0B0m3…


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΜΙΛΗΤΡΙΑΣ Βιογραφικό σημείωμα Δρ. Άννας Χ. Μαρκοπούλου: https://drive.google.com/file/d/1pg-H…


Εικόνα τίτλων παρουσίασης: Σύγχρονη σχεδιαστική αναπαράσταση σκηνής συμποσίου από αρχαίο αγγείο.


Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ ευχαριστούν θερμά το ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ. για την πρόσκληση τηλεοπτικής καταγραφής.



ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.