Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν τον κύκλο μαθημάτων: ΠΛΑΤΩΝΟΣ “ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ”, με την διδάκτορα κ. ΑΝΝΑ Χ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ.

Τίτλος 47ου μαθήματος: “Ο Σωκράτης, ενσάρκωση του έρωτος της Διοτίμας”. [Β΄ Μέρος του λόγου του Αλκιβιάδου (συνέχεια και τέλος), Γ΄ Μέρος του λόγου του Αλκιβιάδου : “Συμπόσιον”, στ. 217a-219a] Το μάθημα παραδόθηκε στην Αθήνα, στην αίθουσα ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ., στις 12 Ιουνίου 2018.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ 47ου ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Β΄ Μέρος του λόγου του Αλκιβιάδου (συνέχεια και τέλος) – Γ΄ Μέρος του λόγου του Αλκιβιάδου : “Συμπόσιον”, στ. 217a-219a.

Ο έπαινος του Σωκράτους από τον Αλκιβιάδη είναι η εικόνα της μεθέξεως της ανθρώπινης ψυχής (Αλκιβιάδης) στην σοφία της δαιμονίας ψυχής (Σωκράτης). Ενώ στο “Συμπόσιον” ο Αλκιβιάδης είναι αυτός που αναζητεί τον Σωκράτη, στον διάλογο του Πλάτωνος “Αλκιβιάδης Α΄” συμβαίνει το αντίστροφο: Είναι ο Σωκράτης εκείνος που αποφασίζει να προσεγγίσει τον Αλκιβιάδη. Με άλλα λόγια, ενώ στον “Αλκιβιάδη Α΄” η σοφία του δαιμονίου Σωκράτους κατέρχεται προς τα κάτω, δηλαδή προς την ανθρώπινη ψυχή, όταν αυτή είναι ώριμη να μεθέξει στον δαίμονά της, στο “Συμπόσιον”, αντιστρόφως, είναι η ανθρώπινη ψυχή του Αλκιβιάδου που ανέρχεται προς τα άνω και αναζητεί τον δαίμονά της, αλλά ο τελευταίος αρνείται, επειδή κρίνει πως ο Αλκιβιάδης δεν είναι ακόμη ώριμος για την μέθεξη στην σοφία του Σωκράτους.

Ο Αλκιβιάδης αναδεικνύει την γοητεία που ασκεί σε αυτόν ο φιλοσοφικός λόγος του δαιμονίου Σωκράτους, παρομοιάζοντας τον Σωκράτη με τον Μαρσύα, που γοήτευε και αυτός τους ακροατές του με τον αυλό του. Με αυτήν την έννοια, ο Σωκράτης ενσαρκώνει τον δαιμόνιο έρωτα της Διοτίμας, η οποία είχε πει ότι ο δαιμόνιος έρως είναι “δεινός γόης και φαρμακεύς”.

Στην συνέχεια, ο Αλκιβιάδης αναδεικνύει την γοητεία που ασκεί σε αυτόν ο φιλοσοφικός λόγος του Σωκράτους, με την εικόνα της οχιάς που με το δάγκωμά προκαλεί σκίρτημα στην καρδιά όσων πλησιάζει. Αυτή η εικόνα παραπέμπει σε μια άλλη ανάλογη εικόνα, αυτήν του πλατωνικού έργου “Μένων”, σύμφωνα με την οποία ο λόγος του Σωκράτους ναρκώνει τους ακροατές του, όπως ακριβώς το θαλάσσιο σαλάχι ναρκώνει όσους πλησιάζει.

Τέλος, τον λόγο λαμβάνει και πάλι ο Σωκράτης, ο οποίος αναδεικνύει την ανομοιότητα μεταξύ της δαιμονίας ψυχής του και της ανθρώπινης ψυχής του Αλκιβιάδου, μέσω της εικόνας δύο μετάλλων: του χαλκού, που συμβολίζει την ανθρώπινη ψυχή που δεν έχει ακόμη αρετές και του χρυσού, που συμβολίζει την δαιμόνια ψυχή του φιλοσόφου. Υπό αυτό το πρίσμα, ο Σωκράτης αναδεικνύει την απόσταση που χωρίζει την δαιμόνια ψυχή του από την ανθρώπινη ψυχή του Αλιβιάδου, που δεν είναι ακόμη ώριμη να προσεγγίσει την σοφία του Σωκράτους.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΜΙΛΗΤΡΙΑΣ

Βιογραφικό σημείωμα Δρ. Άννας Χ. Μαρκοπούλου: https://drive.google.com/file/d/1pg-H…

Εικόνα τίτλων παρουσίασης: “Ανδριάντας Σωκράτους” Έργο του Ιταλού γλύπτη Πιέτρο Μαγκνί (1817-77). Βοτανικός Κήπος Δουβλίνου, Ιρλανδία.

Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ ευχαριστούν θερμά το ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ. για την πρόσκληση τηλεοπτικής καταγραφής.


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.