Του Κωνσταντίνου Παπαγιαννούλη

Σύμφωνα με τον Carlo Cipolla – (ιστορικός οικονομολόγος 1922 – 2000 εικονιζόμενος στη φωτό ) υπάρχουν 5 νόμοι της ανθρώπινης βλακείας:
Νόμος 1ος: Πάντα και αναπόφευκτα ο καθένας υποτιμά τον αριθμό των ηλιθίων ατόμων σε κυκλοφορία.
Νόμος 2ος: Η πιθανότητα ότι ένα ορισμένο πρόσωπο είναι βλαξ είναι ανεξάρτητη από οποιοδήποτε άλλο χαρακτηριστικό του προσώπου.
Νόμος 3ος: Ένα ηλίθιο άτομο είναι ένα πρόσωπο που προκαλεί απώλειες σε άλλο πρόσωπο ή ομάδα προσώπων, ενώ ο ίδιος δεν αποκομίζει κανένα κέρδος και ενδεχομένως ακόμη και να υποστεί ζημίες.
Νόμος 4ος: Μη ηλίθια άτομα υποτιμούν πάντα την καταστρεπτική δύναμη των ηλιθίων.
Νόμος 5ος: Ένας βλαξ είναι το πιο επικίνδυνο είδος του ατόμου. Ένας βλαξ είναι πιο επικίνδυνος από ένα κακοποιό.
Σύμφωνα με τον Cipolla λοιπόν, εάν θέσουμε στην οριζόντια τετμημένη το πλεονέκτημα (ή μειονέκτημα) που κάποιος λαμβάνει από την δική ενέργεια, και στον κάθετο άξονα y τα αποτελέσματα σε άλλους ανθρώπους, από τη δική του ενέργεια, τότε έχουμε τις συμπεριφορές όπως αυτές αντιστοιχούν σε κάθε τεταρτημόριο:
1ο τεταρτημόριο: Αναφέρεται στους ευφυείς οι οποίοι κατορθώνουν να έχουν θετική δράση και στο σύνολο και στον εαυτό τους.
2ο τεταρτημόριο: Αναφέρεται σε αυτούς που προσφέρουν στο σύνολο αλλά βλάπτουν τον εαυτό τους. Με εκχυδαϊστική νοοτροπία τους αποκαλούμε όπως αναγράφεται στο διάγραμμα.
3ο τεταρτημόριο: Αναφέρεται στους super-duper βλάκες που βλάπτουν και τον εαυτό τους και το σύνολο. Πρόκειται για τους πιο επικίνδυνους και από τους κακοποιούς όπως αναφέρει ο 5ος νόμος.
4ο τεταρτημόριο: Αναφέρεται στους κακοποιούς που βλάπτουν το σύνολο προκειμένου να ωφελήσουν τον εαυτό τους.
Όλα τα ανωτέρω προέρχονται από το έργο του Cipolla «Η δύναμη της βλακείας»


 

Προηγούμενο άρθροΠροκήρυξη εξετάσεων εισαγωγής στο Μεταπτυχιακό “Ιστορία της Τέχνης”
Επόμενο άρθροΕγκύκλιος για την εισαγωγή διακριθέντων αθλητών/τριών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (2018-2019)
Διευθύνω τα φροντιστήρια «Πράξις γκρουπ» στο Παλαιό Φάληρο Αττικής. Για περισσότερα από 20 χρόνια αναζητώ τρόπους που εμπνέουν στους μαθητές το όραμα.Πιστεύω, ότι δεν φτάνει να κάνεις καλό μάθημα, αλλά πρέπει να εφευρίσκεις διαρκώς νέες ιδέες για να ενθαρρύνεις στη γνώση και να προτρέπεις στην επιτυχία.Ανάμεσα στις μεθόδους που χρησιμοποιείς τότε, είναι και γνώσεις αλλότριων – φαινομενικά κλάδων. Θήτευσα και μυήθηκα στο παρελθόν στον ημιεπαγγελματικό κινηματογράφο ταινιών μικρού μήκους, καθώς και στην καλλιτεχνική φωτογραφία.Σε αμφότερα τα μέσα ευοδώθηκαν οι επιδόσεις μου σε βαθμό που μου άφησαν εμπειρία ικανοποιητική για να διευθύνω σκηνοθετικά μία παρουσίαση επαγγελματικού προσανατολισμού. Πιστεύω, ότι καλύτερα απ΄όλους μπορούν να χαράξουν το όραμα στους νέους αυτοί, που ζουν καθημερινά μαζί τους και διαθέτουν το απαραίτητο ταλέντο.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.